Äta på Malta?
Hej på er alla!
I slutet av augusti åker jag och min kille till Malta. (Vi ska bo på ett hotell i Sliema.) Frukost kommer vi att äta på hotellet.
Finns det någon av er som har varit på Malta? Tar gärna emot tips på resturanger, maträtter osv. :)
Tack!
Det är några år sedan vi var på Malta - men där finns god mat! - vi valde bara de restauranger vi råkade hitta, gärna lite mindre på sidan om turistgatorna.. mums! god fisk, gott kött, kaninstek tyckte jag om.
Skulle gärna åka på nytt faktiskt!
Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg
LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017
Sockerberoende.

Ja, vi tänker nog också välja resturanger som inte ligger mitt i turistsmeten. Gissar att det går bra att välja sallad till maten istället för potatis osv?Kaninsteken har jag läst om, den ska testas!
Det ska bli riktigt kul att åka dit!
Man kan alltid få en köttbit, oftast fläskkotlett, kycklingfile eller kanin på alla restauranger. Det är ingen som tittar snett på en ifall man tar en sallad eller kokta grönsaker till köttet. Självklart finns det fisk också. Det brukar gå bra. Allra bäst är förstås att ha tillgång till kök, men faktum är att det är rätt dyrt i affärerna i Sliema, medan restaurangerna håller bra priser.
Du kan behöva be din kvartersaffär att ta in färsk grädde, det brukar inte vara nåt problem. Kolla noga så att du får just färsk grädde, för det finns en fuskvariant som heter double-nånting som är fettreducerad (jag trodde det var tvärtom med det namnet!) och som innehåller en del skräp.
Det finns gatuförsäljare med frukt, bär och grönsaker. Ibland håller de turistpriser, så det är bra att kolla runt först - det händer att frukt/grönsaksaffären är billigare!
Hälsa Valletta från mig 

Tack för tipsen lixzaohman! Vi ska bara vara där i 4 dagar/nätter, så det kommer nog gå bra. Tänkte att till lunch nån dag kan man köpa lite goda ostar/charkuterier kanske? Kanske på någon trevlig marknad?
Vi kommer inte bara hänga i Sliema, utan ska försöka utforska öns andra delar också under vår korta vistelse.
Jag ska hälsa från dig! :)

Svärdfisken på Malta är värd att testa! Se till att du får någon fet sås till också :-) Vi åt bl a en jättegod svärdfisk på fiskrestaurangen vid Corinthia Marina Hotel i St Juliens där vi bodde (inte så långt från Sliema).
Kommer ihåg en libanesisk restaurang i St Juliens när vi var där för några år sen, men kommer varken ihåg namnet eller vilken gata den låg på. Man plockade själv ihop maten från en stor buffé och fick den sen tillagad. Perfekt att själv välja all mat och slippa "rata" något för att det inte är LCHF.
Lyllo som ska åka till Malta! Men var beredd på att Malta är VÄLDIGT varmt i augusti…. Ett tips är att ta en tur med Captain Morgans fartyg runt ön med badstopp vid Blue Lagoon på Camino. Helt underbart! Tror att båten utgår från Sliema om jag inte minns fel. Men åk inte en söndag - det är maltesernas egen utflyktsdag. Ha det så bra på resan!

Tack Efva! :)
Kollade lite på hotellet vi ska bo på, och frukosten som ingår. "Continental breakfast".
Fick en smärre chock när jag kollade upp vad det innebär.
"A typical Continental breakfast consists of coffee and milk (often mixed as Cappuccino or latte) or hot chocolate with a variety of sweet cakes such as brioche and pastries such as croissant, often with a sweet jam, cream, or chocolate filling. It is often served with juice. The continental breakfast may also include sliced cold meats, such as salami or ham, and yogurt or cereal"
Från wikipedia.
Som tur är kan man beställa en "Brittisk frukosttallrik" för 2 euro om man vill. Stekt ägg, bacon osv. Kommer nog satsa på den tror jag. ;)
Är absolut värt pengarna!!

Jag puttar upp den här tråden lite då resan börjar närma sig.. :)
Det kanske är någon mer som har något tips?