Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-jag-behöver-måltidstips
Läst 3449 ggr
Bin555
0

Köttgryta

Någon som har ett bra förslag på gryta av högrev i  bästa lchf-anda?

babo
0

Hört att det är bra att koka länge - alltså svag värme nästan över natten - samma i ugn typ 75 grader över natten… blir mört…

jasinska
0

Nja, inget recept. Men jag brukar göra ungefär såhär:
Skär högrevet i bitar
Bryn köttet
Lök och valfria grönsaker
Vatten så det precis täcker
Salt, några pepparkorn (eller kryddpepparkorn), lagerblad, kryddor
(några matskedar paprikapulver om du vill ha gulasch) 

Låt sjuda i några timmar (minst 2) tills köttet nästan faller sönder
Red av grytan med grädde 
Voila! ;)

bullmagen
0

Har bara lagat oxsvans - fett och gott. Koka ca 3 timmar i salt och peppar (+ ev lagerblad eller kryddpeppar om man gillar sådant). När köttet är klart tar man bort det från benet (det lossnar direkt - blir jättemört).

Jag brukar steka på lite lök, tomat, tomatpure och heta kryddor, i med köttet och voila - ragu. Går utmärkt att göra wok på köttet med vitlökssmör till eller oxsvanssoppa.

Har inte testat högrev, men det får kanske bli nästa projekt!

Puhlo
0

Jag gjorde en toppengod gryta i fredags med indiska smaker. :)

Jag tog 1 stor scharlottenlök, 2 tumstora bitar ingefära, 3 vitlöksklyftor och mixade dessa med min stavmixer. Sen fräste jag detta i smör, (ganska mkt), tills det blev genomskinligt och luktade gott. Sen hade jag på garam masala, två kanelstänger, 3 nejlikor, svartpeppar (telicherry black pepper i kvarn från santa maria), och hade i mitt grytkött (i mitt fall märgpipa med ben). Brynte det, hade i en smulad kycklingbuljongtärning (eko-varianten), och sen hällde jag på vatten tills det täckte. Lät koka tills det trillade av från benet.. c:a 2½ timme.

Sen tog jag upp köttet ur grytan, silade av buljongen, smakade av med chili och paprikakräm (ungersk produkt, du kan ersätta med sambal oelek och lite rostad paprikapuré eller paprikapulver), och sen mjukkokade jag zucchinibitar i.

Serverade köttet i botten på tallriken, hade grytan med zucchini över, och sist men inte minst en rejäl klick creme fraiche, just för att den blev het. :)

MissMullig
0

Vanlig hedlig kalops men reder inte utan tar CF ist.Grönsaker om man vill efter behag.

Kokt högrev med pepparotsås Grädde så klart

MikkansNjutmat
0

Mm, pepparrotskött är så himla gott!

Jag gjorde denna gryta med fransyska för ett tag sedan, lär funka finfint med högrev också: http://njutmaten.blogspot.com/2009/07/fransyska.html

MissMullig
0

Ja grytor är svårt att misslyckas med

nobban7
0
nobban7
0
Bin555
0

tack för tipsen! I kväll blir det indisk gryta och kalops!

Annica38
0

Gud va sugen jag blev på dillkött - det får bli söndagens projekt! Tungan ute

MissMullig
0

Köttgryta är ju så otroligt lätt att variera med små medel

Annica38
0

#12 Håller med! Grytor för mig är verkligen "man tager vad man haver"! Och det misslyckas nog nästan aldrig! Obestämd

MissMullig
0

Man har allt att vinna på dem och vågar man krydda vinner man massor. Lika med kyckling som igentligen är rätt smaklös i sig. Ja allt är det ju så med kryddor och tillbehör gör ju rätten. Tänk vad smör och grädde kan förgylla vår tillvaro.