grädde!
Har en fråga, hur mycket grädde tror ni man kan äta per dag?
Eller hur mycket äter ni?
Jag har svårt att minska på grädden och skulle vilja se var jag ligger på ett ungefär.
Nyfiken i en "grädd"strut

Hmmm….nån dl vispad i varje kopp kaffe…nån pannacotta då och då…i såser och gratänger…
Är ensam i hushållet men det blir säkert 1-1½ liter i veckan i alla fall.

Okey, kan bli lite mer i veckan här, eller kanske ungefär samma!!

Jag tror att det kan gå åt lite mer ibland….och ibland mindre…
Grädde har ganska kort hållbarhet så ibland får jag hälla ut
jag brukar dessutom köpa de ekologiska 3orna och ibland kan de nästan gömma sig i kylen bland ägg och smör så man missar att kolla utgångsdatum…
Hälla ut grädde?????????? Frys in den vet´ja. Kan alltid användas i gratänger o liknande efter upptining

Ibland ja, det är ingen hobby jag har. Skulle gärna frysa in om jag på förhand vet att allt inte går åt innan utgångsdatumet.
Kan ha att göra med att jag inte ser ett skit i min kyl föresten, lampan är paj…tittar nog mest efter stora bokstäver som t ex SMÖR.

#4 VA?! Kan man frysa in grädde???? Det hade jag ingen aning om!! Blir det inte mest klumpigt och typ som det har skurit sig då?? 
åtminstone duger den att göra sås på, har inte testat att tina och vispa t.ex.

Grädde brukar vara svår att vispa upp när den har frusits ned, men att göra såser på den brukar inte vara några problem. Man skulle i princip kunna bunkra upp med några literpaket i frysen och använda och i de få fall man vill vispa grädde kan man köpa ett färskt paket.
Själv hinner jag aldrig frysa ner grädden..
Går alldeles umärkt att vispa upp fryst rädde oxå om man bara låter den tina långsamt i kylen. Kan ta lite längre tid än vanligt oxå men resultatet blir detsamma. Har alltid några pkt grädde i reserv i frysen..

Haha ok det blir till att bunkra grädde nu då! Ska ändå handla idag så då ska jag minsann frysa in! Mkt glad jag kollade in tråden annars hade jag aldrig vetat detta!! Tack!!

Bunkra låter inte dumt, är det nåt man ibland plötsliigt står utan så är det grädde.
Ska bara vänta tills jag får en fet %-rabattkupong från coop…då ska jag hamrtra ordentligt…
Jag såg på The English shop (nätbutiken) att de säljer clotted cream vilket ska vara fetare än vanlig grädde, strax över 50% tror jag.
Ska ta mig till butiken idag på Medborgarplatsen för att kolla om de har den där. De har en affär i Göteborg också, inte för att jag ska ta mig dit då men ifall nån som läser denna tråd som bor där så…

fast den grädden är fast, lite mascarpone över den. Kan inte användas tillv ad som helst.
Perfekt, nu ska det frysas in grädde att ha i reserv. Hur länge håller det sig i frysen då?

#12 Jo jag har förstått det, ska se vad den kan användas till
kan ju ha den på mina cremé fraiche choklad cups som jag gjort!

Max 3 dl i veckan för min del, använder det bara till sås, har inget i kaffet eller sånt.
försäker begränsa mitt gräddintag till max 0,5 dl per dag. Möjligen är det för mycket för mig det med.

#11 Eller hur är det så! Skulle göra grönpepparsås häromdagen. Det sket sig för jag hade ingen mer grädde 
#13 Ja, jag skulle oxå vilja veta hållbarheten på grädden i frysen och sen efter den tinat.
#14 Cremé fraiche choklad cups? Do tell us more
Lätt gött!

Puff puff
Julia61, jag är också nyfiken på hur mycke grädde alla äter i veckan!
Själv äter jag ca 1 l veckan.

Hmm ja hur mkt äter man egentligen…? För mig kan det nog bli en 5 dl i veckan kanske? Fast det beror på hur mkt åt gången. De senaste 4-5 dagarna har jag inte alls ätit nån grädde t.ex. Inte ens i kaffet.
På vilket sätt "äter" du egentligen grädde, Julia?
Jag frågar för att det skiljer sig markant på "ätandet" om man intar den i vispad form eller som sås/gratängbas tycker iaf. jag. Har man grädde i såsen så smakar det ju per definition inte sött och efterrättsaktigt och då blir det väl inga större mängder heller vanligtvis.
Två-tre dl räcker ju gott att koka ihop (för tjocklekens skull) till en sås för en hel familj.
Men äter man grädden, bara som den är, så låter det i mina öron rätt "mycket" (om man förväntar sig samtidig viktminskning) med en liter i veckan, varje vecka. Fast jag vet eg. inget om det stämmer, men jag skulle då inte gå ner ett gram själv om jag åt grädde i de mängderna, tvärtom upp och då inte enbart några enstaka gram
Vanligtvis äter man ju desssutom något till grädden (inte många sitter väl och äter/dricker enbart ren grädde misstänker jag) och då drar det ju iväg där också i förekommande fall.
Jag har lite svårt att uppskatta hur stor mängd grädde det blir för min del. Jag använder alltid grädde som bas i sås numera. Men jag äter förstås inte gräddsås varje dag. I "efterrätts-form" så kan det gå vissa veckor utan att det blir någon vispad grädde alls för den kräver ju paj, ostkaka, cheesecake eller något annat gott och det äter jag inte varje vecka. Även om jag iof. inte skulle ha något emot det, speciellt inte nu när det finns färska bär att plocka i gross och parti. Till de färska bären nu när det är säsong så tar jag istället grädden ovispad (om jag överhuvudtaget tar grädde till)… det är lättare, iaf. för mig, att inte ta mer än en liten skvätt om jag gör så. Men jag har skurit bort en del av mejeriprodukterna (minskat på hårdost, färskost, keso, TY och grädde) och jag har nog gått ner ett halvkilo eller så den sista veckan, trots att jag istället ätit lite mer bär och tom. några nykokta färskpotatisar med mycket smör ett par tre dagar.
Jag har aldrig gillat varken mjölk eller grädde i kaffet så där sparar man ju in en ansenlig mängd förstås. Däremot har jag blivit svårt tillvand på den där smaskiga äggmjölken till kaffet. Den är ju så god att jag numera inte ens saknar något (annat) "gott" till kaffet. 
VH!/K.
Minst 5dl i veckan, jag brukar köpa halvlitersförpackningarna. vi är 3 i hushållet
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk
Kan va väldigt varierande, beror ju helt på vad vi lagar för mat. Försöker att inte använda föör mkt men det blir ju en del såser o gratänger o så ändå.. så kanske ca 5 dl i veckan på två pers.
Har säkert varit uppe i över en liter i veckan. Har haft i kaffe, äggmuffins, såser, grytor, Keso, allt jag har kunnat komma på. Har försökt dra ner nu så att jag inte ligger på mer än 5 dl i veckan. Kände att det blev lite väl mycket, försöker äta mer smör i stället.

#20 För min del så menade jag både vad jag intar i form av vispad grädde samt i såser osv. 

#13 Jag har haft grädde i frysen i nästan 1 år den funkade fint, den hade gömt sig längst bak i frysen så det var därför den blev kvar så länge.
Jag har fått dra ner på grädden, tål nog inte så mycket mejerivaror. Så det blir knappt en 3:a i veckan.