Äggmuffins
Det startade med Aylas Ägg- & Baconmuffins och sedan har det rullat på med olika kryddningar och varianter, beroende på vad jag har hemma. Igår fick jag till en variant som jag vill tipsa om, för det var så himla gott. Den är utan grädde, så det passar bra för vissa. Dessutom så blir det billigare än att använda bacon. Det gröna är mest pynt och kan förstås varieras med vad man har hemma!
10 ägg
75 gram osaltat smör
3 dl riven ost med lite smak (Kvibille Cheddar, hushållsost blandat med Parmesan t ex)
200 gram stekta kasslertärningar
ett par nypor persilja
ett par nypor kyndel
Blanda och häll i valfri form. Blir 12 mindre eller 6 stora muffisar. Eller en bakplåt. Om man väljer att göra större muffisar, så beräkna 200 grader i ca 30 minuter (kolla efter 25 min). Mindre muffisar och plåt - 175 grader i 15-20 minuter, beroende på ugn.
Mycket mättande! En muffins räcker gott och väl till frukost och en till lunch. Tar väl en till middag också haha!
Låter helt enkelt gott! :-)
Jag ska nog laborera med lite muffins i helgen. Får se vad som hamnar i dem…
Jag gjorde muffins för första gången idag och det blev hälften med knaperstekt bacon och hälften med salami. Mycket gott men det var bara jag som tyckte om dem. Min kille sade att jag fick behålla dem för mig själv, vilket är jättebra.
Det låter så gott. Går de att frysa eller hur länge håller de i kylen?
låter mums… men… är verkligen kassler billigare än bacon?
Muffins går bra att frysa. Ta ut de som du ska äta och värm i micro. Jag låter dom bli riktigt varma och äter med tesked. Mums.
Eeeeh, jag köpte nog kasslern på extrapris och brukar vanligtvis köpa ekologiskt bacon, så det blev ungefär hälften så dyrt, men du har rätt - kilopriset är nog ungefär detsamma beroende på kvaliteten. Muffins håller rätt bra i kylen och visst går de att frysa (även om jag aldrig gjort det, de brukar gå åt väldans fort) - jag har fryst andra äggrätter utan problem.
Jag gjorde muffinsen utan kassler/bacon med bara ost, smör och ägg och kryddor så klart. Jag vispade ihop smeten lite med el-visp och muffinsarna blev jättefina. Jag hade stora formar (typ amerikanska muffins i storleken) och fyllde dem till hälften. Muffinsen svällde nästan ut över kanten och blev väldigt luftiga. Har nu ätit två till lunch med en mugg kaffe + smör. Det var jättegott.
Jag gör dem utan kött för att mina barnbarn kan äta dem, de är vegetarianer.
jag har också folk som är vego i min närhet så jag lägger baconet/kasslern (det senare har jag iofs inte testat med) direkt i formarna, då tar jag mindre bacon förstås och låter bli att lägga i några, så kan alla bli nöjda!
Jag åt mina kalla idag och det var ännu godare än när de var nygräddade
Jovisst är de, camilla, det är prexis vad jag också upptäckt!
Tänkte väl att jag inte var ensam om det. Nu gäller det bara att prova en massa olika smaker också, sedan kan man ha både kylen och frysen full. Det är så enkelt att ta med sig till jobbet.
hur får ni dom ur formarna? Mina bara klibbar fast i alla varianter jag provat
Dessa sista jag bakade idag lossnade helt av sig själv. Har även haft problem tidigare av att de fastnar i formen. Jag hade stora muffinsformar av papper.
#12 Brukar inte göra muffins själv, men jag har läst att det allra bästa är att sätta pappersformar i en muffinsplåt. Så riskerar man varken att muffinsarna fastnar i formen eller att de flyter ut. Kanske värt att testa? 
Sätter också papper i muffinsplåten, om man inte har muffinsplåt så håller det inte att använda bara papper, inte ens dubbelt papper räcker. Men muffinsplåt är dyrt. I en annan tråd så tipsades om att använda en ugnsform till en sats och skära rutor. Då måste man nog ha bakplåtspapper.
jo jag sätter också pappersformar i muffinsplåten, hjälper inte det är ju pappret det kletar fast i…
Funkar inte pappersformarna som man har till amerikanskamuffins heller, de är ju lite stadigare än vanliga bullformar. Jag vill helst inte köpa en muffinsplåt pga platsbrits i mina köksskåp.
Jaså… ja, det har du rätt i. Jag brukar tugga på pappret en stund så jag får i mig en del av det götta. Det fastnade nog mindre när jag använde smör istället för grädde, nu när jag tänker på det!
Jag användet Topits amerikanska muffinsformar och de håller, viker sig inte som vanliga muffinsformar av papper. Har också provat olika sorter.
är de veckade?
jag menar pressade veck… likosm om du fattar vad jag menar!
OK då ska jag ta såna formar när jag testar att göra muffins. Tack
Formarna är inte veckade som vanliga formar utan mer som pressade och känns väldigt mycket stadigare. Det står "Stora muffinsformar" 24 st.
ok!Då är de nog som jag menade, att det liksom är som nedsydda veck… äh är dålig på att förklara!
som pappersmazarinformar liksom!
Jag använder mig av silikonformar, fastnar inte nämvärt mycket, samt att det bara är att diska och återanvända.
Jag fick ut 20 st, så de räknas nog som små.
Denna gång provade jag med lök och trattkantareller. Det blev så gott som jag hade väntat mig.
Löken skivade jag och stekte mjuk i smör, likaså trattisarna. Lite salt och peppar, och blanda i allt i smeten.
Eftersom muffinsen fortfarande är varma så tog jag en klick smör till. Det förhöjde smaken vill jag lova.
/Ullabritt
Läste någonstans om någon som använder sockerkaksform. kommer inte ihåg vilken tråd det var, det skulle i alla fall fungera bra, jag har inte själv provat utan använder både muffinsplåt med amerikanska muffinsformar i. De sitter dock fortfarande fast i pappersformarna. Nästa gång blir det en sockerkaksform med ännu mer smör.
har mycket svårt att tro att det inte skulle fastna i sockerkaksformen på samma sätt som i muffinsplåten eller i pappersformarna… silikon verkar iaf som ingen lyckats få det att fastna i.
Hade en silkonform förut som jag bakade vanliga muffins i men den var så svårdiskad att jag slängde den. Får väl köpa en ny och prova.
Inga problem med att diska mina silikonformar. Jag tog bara lite ljummet vatten och spolade av dem. Gnuggade i o för sig lite lätt med fingrana samtidigt som jag vände dem ut och in. Skall ställa in dem i diskmaskinen efter att jag gjort en omgång till med fetaost och oliver.
/Ullabritt
I början när jag gjorde i min teflonmuffinsform så fastnade de inte, smörjde med baconflottet som blev när jag stekte baconet som jag skulle ha i. På sista tiden har det börjat fastna, igår provade jag att smörja formen med smör istället. Fastnade ändå… men till saken hör att jag använde tärnad salami i hälften av formen och de muffinsarna fastnade inte !! Hmm, undrar varför, men jag ska göra som Mervi och skaffa likadanan formar. Det är så tråkigt att skura muffinsformen, tror nog att den gjort sitt.
Jag tycker det är absolut smidigast att ta en ugnsplåt med kanter, lägga i ett bakplåtspapper, smörja med baconfettet och hälla i smeten. När man tagit ut dom ur ugnen så låter man dom svalna en stund och skär sedan i fyrkanter. Lossnar perfekt och bara ta så många man vill ha och stoppa i t ex matlådan.

Nu bakat min första, men förmodligen inte sista sats äggmuffins. Hade bacon, fetaost och basilika som smaksättning. Blir nog till frukost och kanske lunch imorgon. Hoppas att jag gillar dem! Har gasugn så det brukar vara lite svårt att baka/laga mat i ibland, men det verkar fungerat bra denna gång