Bröd
Hej!
Jag har läst lite om era recept och det är mycket mandelmjöl mm. Min fråga är går det bra att använda dinkel mjöl?
Nä, inte ur LCHF synpunkt, enligt mig, eftersom vi undviker kolhydrater och inte äter säd. Vår ståndpunkt är vanligtvis att säd inte är människoföda.

ok!
och även om säd skulle ha varit bra i sig så är det som sagt alldeles för mycket kolhydrater i dinkelmjöl, det är ingen skillnad mot vanligt vetemjöl ur kolhydratsaspekt snarare är det något mer kolisar i dinkelmjölet.
MEN! sjukdomsframkallande omega-6 då? Mandel har 7954mg 0mgega-6/100g, och margarin 80% har 8-9000, dvs. ganska jämt, och ni vill inte äta 2g margarin på mackan men dl-vis med mandelmjöl? Här förstår jag inte lchf-logiken, eller är det inte mandel i mandelmjöl?!
Personligen äter jag inget bröd alls, varken med mandelmjöl eller annat. Jodå, mandelmjöl är malen mandel. Men det finns de som tål mer kolhydrater än vad jag gör och/eller kan inte bli av med själva VANAN att äta bröd. Eller vill bjuda familj/vänner på något nyttigare än säd-bröd.
Margarin är vämjeligt och verkligen inte människoföda. Vet du hur det framställs???

Margarin har fler otrevligheter än omega 6 i sig, framförallt är det tillverkningsproceduren som är motbjudande. Men omega 6 är en av anledningarna till att jag inte äter nötter annat än lite sötmandel i glöggen. Eftersom glöggen är ett ännu större avsteg kan jag lika gärna ha lite god mandel i också.
Dock tror jag många är medvetna om problemet med omega 6 i bröd baserat på nötmjöl, men om de inte fick kolhydratsnåla brödsubstitut skulle de tröttna och falla ur helt, och det är ännu sämre. När det gäller smör vs margarin är det skillnad, det finns helt enkelt ingen anledning att äta margarin, eftersom det finns ett bättre alternativ, dvs smör, margarinet är ju gjort för att efterlikna smör, och varför äta kopian när origingalet inte bara är tillåtet utan bland det bästa man kan äta?
Omega-6 är verkligen bevisligt dåligt för hälsan, så jag skulle absolut inte rekomendera någon att äta en större mängd nötter som det blir om man gör bröd på mandelmjöl - eller ännu värre som någon föreslog valnötter som har fettsyra 18:2 cis,cis n-6 (linolsyra) 38093 mg! ingenstans har vetemjöl tex. blivit bevisat vara så sjukdomsframkallande som omega-6. Då kan det nog vara bättre att äta lite vanligt bröd som godis om man säger så… trots att man följer lchf, stärkelsen kommer bara påverka kroppen en stund, medan omega-6 gör mycket mer skada.
Jag vet hur margarin görs, vet ni hur 40%grädde görs? det är inte som att man låter mjölken stå och tar en såssked och tar bort övre lagret som vi gjorde hemma på gården, när man homogeniserar så delar man mjölken och sätter ihop den igen, det finns dock inget särskilt onyttigt med proceduren. Men det finns inget onyttigt med att göra mellanmjölk heller som skall vara sämre än standardmjölk i lchf. Allt är inte hälsobringande, man får utvärdera och ta det bra…
som ska vara sämre? Det är ju bara det att det har lägre fetthalt och därmed mer kolhydrater, och därmed är det ju "sämre" ur LCHF-synpunkt, liksom standardmjölk ur det perspektivet är sämre än grädde!
#4 Mandel är naturligt, margarin är det inte. Det finns inga udnersökningar som visar att mandlar skulle vara sjukdomsframkallande. 
Dessutom är det långt ifrån alla som undviker Omega 6 eller ens är itnresserade av att kolla upp det…
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

De få gånger (2-3 ggr per år) som jag bakar och äter bröd tar jag hellre lite mandelmjöl än att använda säd och få migrän, ont i magen och diarré.
# 7 du kanske skulle redovisa de här undersökningarna som bevisar att omega-6 orsakar sjukdomar?
edit: hittade en del själv bl.a. i här men det verkar snarare vara obalansen som är skadlig, om man äter mer Omega 3 så verkar det vara ofarligt och dessutom står det inte att det är bevisat heller, har du andra bevis?

Missade du rapporten för ett par veckor sen där omega 6 kopplats till tarmcancer? Eller inte omega 6 i sig, men ett överskott av omega 6 i förhållande till omega 3. Jag har inte läst rapporten så jag kan inte exakt svara på om det krävs ett bisarrt överskott typ att bara använda fleromättade vegetabiliska fetter i matlagning kombinerat med att aldrig få i sig animaliskt omega 3, eller om det räcker med att ligga en bit över rekommendationerna om kvoten för att vara i riskzonen…
Nja men jag har inte sett några rapporter där det står att det är bevisat, som # 7 skrev, det var sådana uppgifter jag efterlyste.

Det finns inte bevis på att mättat fett är nyttigt heller, men det finns väldigt starka indicier, precis som det finns starka indicier på att man ska vara försiktig med omega 6, särskilt om man inte äter mycket fisk eller tillskott, och ändå då kan det vara klokt att vara restriktiv även med naturliga produkter med hög omega 6-halt, då den som inte är riktigt noga säkerligen får i sig mer omega 6 än de är medvetna om t ex pga att man äter djur som fått kraftfoder och inte bara gräsbetat.
just därför ska man kanske vara försiktig med att skriva att saker och ting är bevisade…
Pennylan - det kom ju tex. just rapporter om att inflammationen som orsakas av omega-6 kopplas samman med de inflammatoriska tarmsjukdomarna (ej cancern som någon skrev) men det har ju gjorts jättemycket rapporter de senaste åren kring hur omega-6 påverkar inflammation i andra delar av kroppen som ger CHD, astma, RA och andra inflammatoriska sjukdommar och även kopplat till hjärnan med ms och Depression mm. Du kan söka på pubmed, det är bevisat på många sätt att omega-6 är hälsovådligt. Omega-3 intar man några 100mg om dagen om man är duktig och det kan inte motverka om du får säg från solrosolja 60g/dl.
Pennylan - det kom ju tex. just rapporter om att inflammationen som orsakas av omega-6 kopplas samman med de inflammatoriska tarmsjukdomarna (ej cancern som någon skrev) men det har ju gjorts jättemycket rapporter de senaste åren kring hur omega-6 påverkar inflammation i andra delar av kroppen som ger CHD, astma, RA och andra inflammatoriska sjukdommar och även kopplat till hjärnan med ms och Depression mm. Du kan söka på pubmed, det är bevisat på många sätt att omega-6 är hälsovådligt. Omega-3 intar man några 100mg om dagen om man är duktig och det kan inte motverka om du får säg från solrosolja 60g/dl.
äter inte solrosolja, det var mandlar jag reagerade på. det är så olika måttenheter hit och dit så det är väldigt svårt att fatta vad som gäller tycker jag
äter förresten Omega-3 kapslar
Omega-6 innehållet i mandlar verkar bli 7,9 gram/100 om jag förstår saken rätt? Väldigt mycket mindre…

Ett par bitar lax (125 gram styck) ger över tre gram omega 3, inte "några 100mg".
Den "någon" som rekommenderade valnötter till brödbak är fördmodligen jag. Personligen har jag ingen aning om vad som innehåller mycket eller lite av omega-whatever och ärligt talat så bryr jag mig inte speciellt hårt. Jag äter max en brödskiva om dagen och har svårt att tro att jag skall få i mig några mängder skadliga substanser på detta sätt. Så länge det är lite kolhydrater är jag nöjd.
Vad gäller margaringets skadliga egenskaper så kan jag bara säga att aversionen mot det inte verkar vara grundad på någonting speciellt. "Det är onaturligt" "Tillverkningsprocessen är äcklig" och "Smör är bättre" verkar vara huvudargumenten.

När vi ändå diskuterar bröd så har jag ännu en fråga. Knäcke bröd, hur är det med det?
allt med spannmål har mycket kolhydrater. En skiva knäckebröd kanske har ca 10-15 gram kolhydrater, det äter snabt upp hela dagsransonen

Knäckebröd innehåller 63 gram kh/100 gram. En skiva väger 11 gram och har 7 gram kh. Kavlis flatbröd har 70,2 kh/100 gram, men en skiva väger så lite att den ger bara 3,5 gram kh.
det måste väl vara olika för olika sorters knäckebröd? En del är ju både tjockare och tyngre, sen finns delikatess t.ex. som väl väger lite… jag har tittat på olika sorter där det står per skiva och så lågt som 7 har jag nog inte sett, förutom finncrisp och flatbröd, men nu frågades ju om knäcke så jag skrev inget om dem.

Finskt knäckebröd, av märket Vasa Koulunäkki (=Skolknäcke), en skiva väger 10-11 gram och har 7 gram kh enligt innehållsförteckningen.
ok, nåt sånt finns inte här, jag har kollat på Wasa , olika varianter.