Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 7041 ggr
annainorrland
0

willys grädde oätlig

Nu är det 3:e gången inom ett par månader som jag råkat ut för ett paket  willys grädde som är totalt oätlig. Den har en mycket stark bismak och är fullt med tjocka klumpar i. Den smakar inte surt som när den stått och blivit lite för gammal utan mycket värre smak. Och det har varit flera dagar innan bäst- före- datumet gått ut Någon fler än jag måste ju råkat ut för detta eftersom det hänt mig 3 gånger. Är det någon som vet vad det kan vara för fel?

Numera köper jag milkos grädde istället

goldcamilla
0

Är det Willys egen grädde eller är det Skånemejeriernas? Jag själv köper alltid Skånemejeriernas  och den har alltid varit bra. Willys egen har jag inte provat. Nu bor ju jag i Skåne så det är den och Arlas som vi också har att välja på.

lizaohman
0

Kan det vara karraganet som tokar sig?

annainorrland
0

#1 Ja, det är willys egen grädde

#2 Nej den ska inte innehålla kerragenan. Det står bara Innehåll: Högpastoriserad grädde, och det är fetthalt 38%

[iovis]
0

Hmm, det känner jag inte igen men jag har oig inte köpt den så många gånger. Däremot  har jag upplevt att Arlas ekologiska inte tjocknar när man kokar den, den blir rinnig.

magma
1

Vanlig grädde har 40% fetthalt, så något mer än bara grädde borde den innehålla…

http://www.aftonbladet.se/matvin/karinahlborg/article4916432.ab

Står bl.a:"Willys vispgrädde virrar omkring just i gränslandet och har sänkt fetthalten till 38 procent men utan att baka sand och vatten-kaka med alger.

Vill du dra ner på fetthalten så ta själv och byt ut en liten del av grädden mot mjölk."

babo
0

Tror att Willy´s grädde endast har 36% fett.

Tvillingsyster
0

Grädde vars fetthalt är mindre än 40% späs alltid med vatten och rödalger (=karragenan).

LatMask
0

Så här klagade någon till Kostdoktorn i våras:

"Soss skriver:
april 16, 2009 klockan 19:14

Köpte Willy's "egen" grädde ett par gånger men den har äckliga klumpar, hårda små gryn som verkligen är obehagliga när man som jag dricker grädden som den är. Aldrig mer fejkgrädde säger jag bara."

keja01
0

Jag skulle tro att värmeskadad högpastöriserad grädde kan bilda sådana gryn även utan karragenan. Titta efter lågpastöriserad grädde istället. Den känns igen på den korta bäst-före tiden. En vecka, längre ska inte grädde hålla sig.

keja01
0

Arlas tetrapack grädde var alltid lågpastöriserad förr i tiden, hade 40% fetthalt, inga tillsatser och bara någon veckas hållbarhet.

keja01
0

Det ska alltså vara max en vecka mellan förpackningsdag och bäst-före dag för att det ska kunna vara lågpastöriserat.

LIPO
0

Ekologisk grädde innehåller karragenan.

Gå in på mejeriernas hemsidor och kolla vad deras alternativ av grädde innehåller.

Allt står inte på förpackningarna, om det inte är 40% grädde förståss.

skogs-tolva
0

Kanske kan vara rötmånaden som påverkar? Har råkat ut för sådant jag med med produkter som inte gått ur datum ännu…

Tvillingsyster
0

Rötmånaden visar vad som är prima vara……. det ska inte behöva hända tre gånger på en kort tid…..

skogs-tolva
0

Sant….men ibland så….Obestämd

Mervi
0

Jag köper bara Skånemejeriets vispgrädde 40% efter att ha kollat innehållet på andra. Det finns så många olika grädde idag och man blir rädd att det en dag inte finns någon 40%:ig längre. Vad gör man då. Därför köper jag den och hoppas att efterfrågan är så stor så den inte försvinner.

lizaohman
0

Jag tänker som du, Mervi, man måste värna om de livsmedel man tycker är bra. Ibland blir det då ett dyrare alternativ, men som sagt, man vill ju ha kvar chansen att välja kvalitet.

[iovis]
0

#12 Ekologisk innehåller karragen?!!!!Förvånad Nämen, tusan, tack för den informationen! Va blåögt att tro att det är bra för att det är eko-logiskt……..hade inte ens kollat, jag som läser förteckningarna jämt tycker jag. Tackar och bockar.

MimLan
0

#12,18 Nej, det gör det inte. Det finns ekologisk vispgrädde som innehåller karragenan, har för mig att detvar med lång hållbarhet.

Men vanlig ekologisk grädde gör det inte.

LatMask
0

Nä nu jäk…!

Jag kollade nyss i kylskåpet på min Arla 40 % en-veckas-hållbarhet, och det står att den är högpastöriserad!

Varför i hela friden då? "Värmeskadad" som någon skrev här ovanför.

goldcamilla
0

Köper alltid Skånemejeriernas 40 % grädde som sagt. Den 38 % tycker jag inte smakar grädde, smakar knappt något alls.

[Pennylane1]
0

är inte all grädde högpastöriserad? har inte hitta nån som inte är det, kollade på flera när jag skulle göra mascarpone men kunde inte hitta någon

LatMask
0

Du har rätt Pennylane!

Ibland har man nytta av Livsmedelsverket…så här skriver de om pastörisering:

"Varför pastöriseras mjölken och vilka metoder finns det?

Pastörisering är en värmebehandlingsmetod som utförs för att avdöda sjukdomsframkallande bakterier. Lagen om att mjölk ska pastöriseras kom 1937 för att förhindra smittspridning av TBC. Idag finns fortfarande kravet på pastörisering av mjölk kvar. Syftet är bl. a. att avdöda de sjukdomsframkallande bakterierna Salmonella, Listeria, Campylobacter, Yersinia och EHEC.

Kravet på pastörisering

Pastöriseringskravet finns bara för konsumtionsmjölk och grädde. Detta står i 36 § i Livsmedelsverkets föreskrifter om livsmedelshygien (LIVSFS 2005:20). Övriga mjölkprodukter får tillverkas av obehandlad (opastöriserad) mjölk. Livsmedelsföretagaren får dock inte släppa ut produkter på marknaden som inte är säkra.

Två metoder

För att de sjukdomsframkallande bakterierna i mjölk ska dö krävs det att mjölken upphettas till en viss temperatur och hålls vid denna temperatur under en viss tid. Därefter sker en snabb nedkylning av mjölken. I Sverige används i huvudsak två olika värmebehandlingsmetoder:

• Pastörisering
  • Ultrahög temperaturbehandling (UHT) 

Pastörisering

Lågpastörisering är det som normalt används för vanlig mjölk. Lågpastörisering innebär att mjölken hettas upp till minst +72 ºC i 15 sekunder. Motsvarande effekt erhålls vid +63ºC i 30 minuter.

Produkter med hög fetthalt, tex. grädde, kräver en hårdare värmebehandling för att uppnå önskad avdödning. Det beror på att värme överförs sämre i fett. En vanlig temperatur-tidkombination för grädde är > 80ºC i 5 sekunder (benämns ibland för högpastörisering).

Mjölk som ska användas till fermenterade produkter, tex. filmjölk och yoghurt, upphettas ofta till en högre temperatur, 95ºC, under en lång tid, 10 minuter. Förutom avdödning ger denna värmebehandling bl. a. en tjock och glansig produkt.

UHT - Ultra Hög Temperatur

Sporer av Bacillus cereus överlever pastörisering. För att eliminera dessa sporer krävs en ännu hårdare värmebehandling, UHT, 135-140ºC i 1-4 sekunder. Produkten förpackas aseptiskt (sterilt) och kan förvaras i rumstemperatur.

Märkning

Det finns inget krav i lagstiftningen på att mjölkprodukt tillverkad av opastöriserad mjölk ska märkas med uppgiften "av opastöriserad mjölk". Livsmedelsverket rekommenderar företagen att frivilligt märka dessa produkter med uppgiften "av opastöriserad mjölk".

För mer information: Se Livsmedelsverkets vägledning om Kontroll av värmebehandlingsutrustning för mjölk och mjölkprodukter.

Uppdaterad: 2009-04-01"

annainorrland
0

Tack så mycket för alla svaren. Jag köpte inte willys grädde för den lägre fetthalten utan för att den var billigast, men nu lägger jag hellre på några kronor extra

Cowboy
0

Det är Milkos ekologiska grädde som innehåller karragenan och har lång hållbarhet. Andra mejeriers ekologiska grädde behöver inte innehålla karragenan men grädde med lång hållbarhet behöver tillsatsen för att vara vispbar.

Milko säljer också en 38%-ig grädde i förpackning med skruvkork. Den innehåller inte karragenan. Det är inga problem att vispa 38%-ig grädde med elvisp. Det kan vara bra att tillsätta lite mjölk när man vispar grädden med elvisp så den inte blir för hårt vispad.

Om man vispar för hand vill man nog ha 40%-ig grädde.

38 eller 40 % kan nog göra detsamma men det är väl ett sätt för mejeriet att tjäna mera pengar.

keja01
0

Högpastörisering definierar inte en exakt temperatur och tid. Det varierar för olika sorters grädde. Man kan bedöma vilken temperatur som har använts på hållbarhetstiden. En vecka är bra. Två månader är dåligt.

Ruska
0

Jag har köpt Willys egen grädde några gånger. Den har 38% fetthalt om jag inte minns fel. Det står inget om några tillsatser på förpackningen. Den smakar blaskigare och är inte lika tjock som 40% grädde. Det förvånar mej att 2% kan göra så stor skillnad?! Helt klart föredrar jag Arlas 40%!

Några klumpar har jag inte märkt i Willys grädde. Däremot blir det en fet yta i kaffet, som om jag haft i smör. Det är som om grädden separerar sej och fettet flyter fritt i muggen. Det ser oaptitligt ut och händer inte med Arlas 40%.

DesK
0

Jag köper också bara skånemejeriernas vispgrädde som Mervi. Här på City Gross är den faktiskt den billigaste vispgrädden.  Glad

/Désirée

[Pennylane1]
0

konstigt att arlas enliters håller 40% mdan femdl bara har 38!? och innehåller endast grädde enl deklarationen samt är betydligt dyrare per liter!! Utspädd måste den ju vara ändå på nåt sätt, eller har de skossorna den kommer från magrare mjölk!?

mumin61
0

Pennylane1

Vad köper du för någon 5 dl grädde från arla? Den jag köper är 40%.

sepersl
0

hållbarheten är beroende på förpackningen och produkten. UHT mjölk och grädde packas sterilt och har en tät förpackning (oftast al-folie i förpackningsmaterialet, Tetra Brik förpackning ofta med rivöppning). Lång hållbarhet (över en vecka) packas oftast i förpackning med skruvkork (bred kork, Tetra Top förpackning) och i förpackningsmaterialet finns ett extra plastlager som är mera tätt än vanlig polyeten. Kort hållbarhet (en vecka) kännetecknas av en förpackning bestående av enbart papper och polyeten (Tetra Rex-förpackning eller som i skåne Pure-Pak från Skånemejerier).

Ekologiska produkter packas i alla sorters förpackningar så rådet om kortast hållbarhet är bra!

mvh,

Medarbetare på Tetra Pak

starhawk
0

Både enliters och fem deciliters Arla grädde häromkring är på 40%, Skånemejeriernas 40% har jag inte hittat bara 36% med rödalger. Så jag fortsätter väl med Arlas "femmor"

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[Pennylane1]
0

# 30 köper den har jag väl inte sagt att jag gör, det var på COOP, jag hade redan en liter  men ville fylla på förrådet och tänkte att det kanske skulle räcka med 5 dl, men då jag såg att det stod 38% så kollade jag närmare, men som sagt det stod att det bara innehöll (högpastöriserad) grädde. Och jag köpte en liter istället.

[Pennylane1]
0

Och det är INTE Arla köket utan vanlig Arla.

[Pennylane1]
0

Men! Jag tror jag är galen! Det ÄR ju inte Arla utan Milko. Ridå, jag går och ställer mig i skamvrån! Skäms

Fast min huvudundran kvarstår ju , byt bara ut Arla mot Milko!

mumin61
0

Konstigt, där jag handlar innehåller arlas 5 dl 40%. O det är den vanliga sorten. Har de olika fetthalt på olika ställen i landet?

[Pennylane1]
0

läs mitt inlägg ovanför ditt

mumin61
0

Vi skrev nog samtidigt så jag såg inte det.

mumin61
0

Vi skrev nog samtidigt så jag såg inte det.