Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: hälsa
Läst 3581 ggr
Rebecka2009
0

Sjuk efter två veckors slarv...

Jag fick lära mig som liten att honung lindrar halsont när man är sjuk - och jag tyckte verkligen att det gjorde det, men nu när jag vill hålla mig till LCHF verkar honung inte vara ett bra alternativ Tungan ute. Men finns det några förkylningsknep att ta till på LCHF-vis? Har alltså inte levt LCHF de senaste veckorna och får väl tro att det till stor del har gjort att jag åtragit mig denna förkylning ganka lätt… Har, vad jag vet, inte umgåtts med nån fökyld de senaste veckorna.

Följ gärna med på min resa som förstagångsmamma, lärarstudent och från fet till normalviktig på min BLOGG!!

Endtyme
0

Det här är verkligen inget som lindrar - men jag brukar äta ett par teskedar (minst) sambal oelek när jag känner att jag börjar få ont i halsen. Och försöka suga på det och lägga det längst bak mot svalget så länge man står ut utan att svälja. Lätt plågsamt, och av nån konstig anledning brukar jag inte få så många pussar efteråt (?), men fördelen är att det funkar varje gång! Glad Alla elakingar i halsen bränns nog ihjäl.

babo
0

Citronsaft i hett vatten kanske kan lindra. Visserligen frukt men har du ändå slarvat så… Flört … börja med LCHF så fort det går, så kanske det kan hjälpa. - Lite gott smör osv… krya på dig!

Tvillingsyster
0

I www.fineli.fi står det att honung innehåller 80,8g kolhydrater/100g. Men om du vill prova det ta t ex mindre än 10g då blir det inte så mycket kolhydrater ändå. Skulle du ha det blandat med varm vatten? Jag har hållit på med LCHF i sju månader utan förkylningar så jag har nog inga egna knep.

MarlaS
0

Om man kokar upp vatten och sedan lägger i en bit färsk ingefära och gör som te av det så kan man bedöva halsen rätt bra tycker jag. Det smakar lite konstigt men många tror att ingefära också är nyttigt vid infektioner.

Rebecka2009
0

Tack för alla tipsen… Ska nog prova era tips under dagen Skrattande

Följ gärna med på min resa som förstagångsmamma, lärarstudent och från fet till normalviktig på min BLOGG!!

nospnt
0

Tea tree oil!

Så fort jag känner lite "ont i halsen" blandar jag ca 5 droppar Tea tree oil i ca 1 msk vatten och gurglar, flera gånger per dag om nödvändigt… smakar inget vidare men FUNGERAR! Har motat bort flera begynnande förkylningar med det. Man bör kolla så man inte är överkänslig mot Tea tree först, men på mig och min familj fungerar detta utmärkt. Tee tree dödar även virus!

Kan också tillägga att sedan jag började (sep förra året) med 2 kapslar probiotika (Lactiplus eller Trevis, fick tipset av F. Paulun), samt 2000 ie D-vitamin/ dag, så har jag inte varit förkyld…..

Effie
0

Jag brukar använda Echinaceae-preparat, från hälsokosten (Apoteket har väl något också). Om jag märker att en förkylning är på gång tar jag ett par doser under kvällen. Ofta är förkylningen borta på morgonen, eller är lindrigare.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

babo
0

Effie - det har jag erfarit också - just när förkylningen är på gång som du säger - blir lindrigare…

JAUS
0

Propolis har samma fördelar som honung men utan sockret.