Yttringar vid diabetes
Hej. Nån som vet nått om följande diabetesscenario? :
Om man skulle få, ovetandes, nån typ av diabetes men samtidigt som man är på lchflost, kan man få skador eller problem oavsett? Tänker på att du då inte får någon annan behandling eller medicin överhuvudtaget.
Om du har fått typ 1-diabetes måste du börja insulinbehandla förr eller senare. Om du har typ 2-diabetes, vilket jag har svårt att se att du skulle få pga LCHF, är bästa behandlingen just … LCHF. (och motion)
#1, har ingen diabetes, men undrade mest rent generellt vad problemen till trots lchfkost kunde bli om man skulle få diabetes. Är det "bara" typ 1-d. som är ärftlig? Hur är förloppet om du inte insulinbehand. om du har diabetes? Hjälper lchf mest i samband med typ-2 d.?
Du frågar stora frågor som är lite vel omfattandes att ta så här, det finns antagligen en del information om skillnaden på typ 1 och 2 på doc´s sida.Båda typ 1 och 2 är genetisk/ärftlig.Typ 2 får du typisk som eldre/vuxen och handlar om insulinresistens/övervikt.Typ 1 är et mysterie forfarandes och ingen kan säkert slå fast vad som utlöser.Teorier är olika, virus-i kombination med fel kost (mycket energi lite fett) allergier som utlöser immunreaksjon,gluten som trenger gjenom tarmen och trigger angrep från immunforsvaret på celler, typ 1 är inte möjlig att behandla enbart med kost har vi iallafall sagt tills nu-men det finns exempler som viser annat.typ 1 är altså autoimmun sjukdom där kroppens immunforsvar forstör sina egne celler-typ 2 är inte det, men en insulinresistens som kan reverseras med kost och livstilendringar.
Det är bra att kolla om du mistänker det.En diabetiker är i många fall när den tar hand om seg, mer frisk enn en "vanlig" person som inte tänker på hur en sköter sin kropp.Att ha det och inte veta-kan resultera i andra skador/incidenter och medisin är bra iallafall i en tidlig fas.och lchf kost är mycket bra i båda scenario, typ 1 och 2.
Ja, LCHF är nog idag den allra bästa behandlingsmetoden för typ 2-diabetes. Det alternativ typ 2-diabetiker idag får råd om är att äta enligt tallriksmodellen och motion. Men endast på LCHF kan de på kort tid minska/utesluta mediciner till följd av ett normaliserat blodsocker.
Ett annat ord för typ 2-diabetes är insulinresistens, och ett tredje ord är glukosintolerans. Det är därifrån inte svårt att dra slutsatsen att Livsmedelsverkets rekommendationer på 50-60E% från kolhydrater är … sub-optimalt.
Jag vet inte om det är så, men jag gissar att det är väldigt svårt att få typ 2-diabetes på lågkolhydratkost.
Se http://kostdoktorn.se/diabetes för mer info.
Diabetes betyder att man inte kan producera nog med insulin för att få ner blodsockret. Typ 2 kommer från att man är så okänslig för insulin att det behöver tillverkas jättemycket insulin som då efter ett tag inte räcker till. Om man inte exponerar insulinreceptorerna så mycket så blir de känsligare igen, tänk tex. hur det är med beroenden - tar du mer så blir receptorerna mindre känsliga för att motverka så att säga… Insulinresistens bör kunna lösas med lchf då du inte exponerar receptorerna så mycket längre och inte ökar blodsockret alls så mycket. Typ 1 kan man ju alltid få men då får man rätt klassiska symptom med viktförlust, törst mm som man inte missar så lätt.
Ärftlighet: Typ 2 är 40% ärftligt, dvs. om du har en förälder som har det så har du 40% risk att få det själv. Typ 1 är bara 1/20 när man föder ett barn och en förälder har det.
Komplikationer: Typ 1 är känd för senare komplikationer från de små kärlen vilket ger neuropati och bensår och liknande. Typ 2 är känd för snabba komplicationer på de stora kärlen med hjärtkärlsjukdom som utvecklas snabbt.
Typ 1 kan du få utan känd historie med det i din släkt.Form min del har ingen varit diagnoserad innan i min släkt, men min morfar fick typ 2 när han var ca 70 år.Och typ 1 är svårt att missa symptomer på ja, men kan få mycket farliga senkomplikasjoner.

Det är till att sticka ut hakan mikaelj…. 
"Livsmedelsverkets rekommendationer på 50-60E% från kolhydrater är … sub-optimalt." 
-underbar formulering!

Hej! Mitt första inlägg. 
Jag är 60år och började med LCHF för 2 veckor sedan,vägde 113kg. Är typ2 diabetiker och tog för 2 veckor sedan 3x850mg Metformin och 66 enheter insulin (novomix30).
Efter 5 dagar var jag nere i 10 enheter och dom sista 6 dagarna tar jag inget insulin alls, endast 3 x 850 mg metformin.
Jag kontrollerar blodsockret flera ggr om dagen och det ligger bra mellan 5 - 7. + att efter 14dagar nu väger jag 105kg.
Mvh Ballo.
Min hemsida med lite om mig och mitt liv. Min hemsida
Fantastisk! Gå inn och skriv på annika Dahlquists blogg i dag, vad gjorde att du kollade lchf och hur fick du din motivation?Det diskuteras vafrär inte fler diabetiker kollar lchf.
Om du har råd till diabetiker skriv på Kitabu sin tråd från i dag.

HIHI. Jag skulle ta ett paket smör på ICA och tog samma paket som en annan man och vi började prata smör.
Då berättade han att han och hans fru går på LCHF sedan 2 år, och hom tog ännu mer insuin än jag, fu tar hon inget och har gått ner 30 kg.
Då gick jag in här och läste, samt bestämde mig att försöka mig på det för att dels gå ner i vikt + kanske minska på insulinet.
Jag har även fått ett bonus av att min värk i axlarna är nästan helt borta. (har fått cortison i 2 år) Men nu kan jag nog slippa detta åxå.
Mvh Ballo.
Min hemsida med lite om mig och mitt liv. Min hemsida
!!!