Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmedlemmar
Läst 4417 ggr
Mala09
0

Optimal kost vecka 4

optimal kost vecka 4..byrjar på måndag.Glad

Veckan har vist : äter jag glass eller banan med creme fraiche en dag, tar det många dagar att återställa, så var det inte innan.Så om jag vill ha lite insulin och få kolhydrater generellt,stämmer det som andra har sagt att kännsligheten blir stor när en "brister" från sitt schema.

Vill inte sluta med mitt forsök att redusera mitt insulin och ha bra värden,så jag har köpt D vitamin, probiotika,Krom

tar magnesium och folsyra redan som extra hjälp.Det blir ingen glass en enda dag nu, och min frukost har jag ändrat från bär yoghurt och creme fraiche till creme fraiche med selleri,gurka,vitlök,kål oliver fetaost skinka eller annat.(inte allt i samma)-olivolja salt peppar sitron.Det står över natten i kylen, och räkker till lunch klockan 1500 ca.(kål och smör soppa f.ex.)Kaffe och grädde.Middag 1930 kött etc.

Godkväll med the och kokkosfettFlört

Mala09
0

Fredag 7/8

Krom hjälper-byrjade onsdag.Möjlig det är andra faktorer men så det ser ut nu-har jag fått kontroll på sötsuget och stabilisert blodsockret.På kvällen i går 6,1 i bs, nu 9.00 7,1.Jag tar 5 enheter Lantus 2300,åt kvällsmåltid (vit vin innan,som sänker,kan ha lite med bs att göra så möjlig jag är lite optimistisk men får se) grönsaker och smör/skinka 2 enheter ca 2200.Veckan har varit insådär så nu blev jag mycket glad.

Mala09
0

Om det är bra eller inte att skriva mina värden etc här har jag blivit osäker på.Jag vill glömma bort men samtidigt låta det hela gå på en bra rutin, och undrar om konstant rapport kommer i vägen for att få det här på en naturlig plats i livet.Så jag skriver inte lika mycket som innan, och antagligen bara en vecka till senn återkommer jag när det blir et resultat.(Resultat kan bli at jag inte behöver insulin,eller at jag tycker det är värdelöst att leva på mat som inte har något kolhydrat etc.)

Det som är säkert, är att det inte finns frihet till att äta glass etc om jag vill sluta med insulinet, det kan diskuteras om det är livskvalite´, och jag vet inte, men beslutar det när jag har fått det här att fungera.det blir mye smör,kål (koka först, senn ha i smör,koka inte båda med lokk-inte bra for magen).

Kött,creme fraiche,lite äple och nötter, grädde,the´.

8 månader uten gluten nu, fortfarande hudproblem (hy?) som säkert har en effekt på blodsockret om det är en infektion, vikten är bra,sötsug bättre men inte helt lätt att handtera alltid (särskillt på kvällen)lInte säker på mina doser, en dag är det perfekt och neste 12 hela tiden.Kan se ut som om jag har ätit fex dubbelt med grönsaker änn jag brukar, tar det hela nesta dag innan jag får ned det.Så det är ingen möjlighet for en "fri" dag, det måste vara jämt.Snabb insulinet klarar inte fixa en middag med mycket blodsocker nu-even om jag höjer, och lantus måste vara samma varje natt då det inte är spesifikt men fungerar över lång tid.Så om jag äter stor middag måndag, måste lantus ökas lördag, nu har jag valt att redusera så då får jag vara konstant.Samma gäller jo for alla diabetiker, om du äter mer eller mindre är det viktiga att vara ganska stabil i mängd av kolhyfrater fett och protein varje dag.Ja, snabb insulinet kan ge frihet men nu har jag inte särskilld slingringsmonn.(svensk ord också?)-eftersom jag inte har lagrad insulin som innan.Men när jag är strikt-går det mycket bra och jag har bara lantus 5 e, pluss två i snabb till måltidx 3 eller 4 per dag.

Ok, då återvänder jag i morgon med mitt resultat av dag 1 i vecka 4.

Mala09
0

Energi kcal:

1720,70

Energi kJ:

7109,30

Proteiner:

51,76

Fiber:

7,26

Kolhydrater:

26,50

Vatten:

435,52

Alkohol:

0,00

Fetter:

Fett:

157,13

Kolesterol:

398,90

E-mättade:

39,48

Mättade:

83,71

F-mättade:

19,46

Vitaminer:

A:

893,50

B1:

0,53

B2:

0,58

B3:

12,17

B6:

0,96

B9:

147,00

B12:

1,41

C:

64,80

D:

1,25

E:

12,48

Mineraler:

Fosfor:

860,80

Järn:

5,30

Kalcium:

537,30

Kalium:

1278,60

Magnesium:

221,60

Natrium:

715,10

Selen:

22,77

Zink:

6,10

50Gram Gräddfil 12% fett
50Gram Crème fraiche 34% fett
40Gram Gurka
10Gram Solrosfrön torkade
10Gram Purjolök
10Gram Pumpafrön squashfrön torkade
10Gram Olivolja
50Gram Gräddfil 12% fett
40Gram Hallon frysta
30Gram Valnötter
20Gram Vispgrädde 40% fett
100Gram sauerkraut
30Gram Ost hårdost 26% fett
30Gram Smör 80% fett
120Gram Kyckling
30Gram Smör 80% fett
10Gram Kokosfett
50Gram Vitkål kokt
30Gram Tomat
30Gram Paprika grön röd fryst
30Gram Vispgrädde 40% fett

Det blev litt mycket protein, 20 g över vad jag vill.2 måltider med kött…Är så glad for frukostkorven jag har hittat,perfekt lunch! Är lite sjuk,mådde inte så bra i går och lördag.Vondt i huvudet och kvalm.Men bra nu.Drack en liten kopp kaffe istället for to med tanke på adrenalin och gryningsfenomenet-vaknade med for högt blodsocker men det blev bra till lunch.totalt 4e 2 e 4 e till måltider, lantus 5 enheter 2300.

bs:

1030 13,1

1300 8,9

1500 9,8

1800 7,8

2000 11,4

2200 11,1

Inte en fantastisk dag -men jag var stabil på natten så dosen är inte låg.Lantus måste jo inte ta ner bs men ha det jämt.I går var jag 14 när jag gick till sängs så borde ha tagit snabb insulin for att korrigera.Det gör jag i kväll om det inte går ned,men det borde det eftersom sista dosen 4 enheter var 1900 ca och effekten är i 5 timmar.

God kväll dag 1 i vecka 4!

Tvillingsyster
0

Jag tror det är tvärtom för lite protein, hellre 15-20% och lite mindre fett, ca 75%. Kolhydrater är rätt lagom. Och drick rikligt med vatten.

Jag själv har ingen diabetes, men önskar att allt går bra för dig! Läs också www.kostdoktorn.se han skriver bl a om diabetes och hur man går till väga med allting….. det har du kanske redan gjort.

GAKA
0

God morgon Mala09!

Jag fortsätter att hålla tummarna för dig men jag måste ju säga att du ligger lite väl högt…visst, 1 dag är ingen dag, men om det fortsätter så borde du överväga att öka Lantus….jag har justerat min dos en enhet upp, och nu ligger jag fint runt 4-6 mmol på morgonen. Gissa om det är skillnad att vakna på såna värden jämfört med att vakna på värde över 10. Går inte att jämföra! Jag vet att du vet, men kände ändå att jag borde säga nåt…

En annan sak som jag funderar över (och du behöver ju så klart inte svara om du inte vill!) är varför du vill pressa ner insulinet så? Jag är bara nyfiken…

Hur som helst, fortsatt lycka till!

Mala09
0

0830    7,4!! YES!!!!!!Skrattande

Hej! Glad att hörs GAKA,hoppas din vecka var bra!

Tvillings. välkomen hit!!

1) Proteinet lagres i lever och om jag vill redusera insulinet och få ned blodsockret kan det vara "nyckelen" till att klara det som diabetiker.Med 0,5 gram protein per kroppsvikt i proteinmängd.Kolla artikkler som det finns länk till längre oppe om Optimal ernäring.Fett måste vara dubbelt av proteinet minst, jag skriver mer om det i mina gamla optimal trådar.

2) Vågen är bra ja, lätt att det blir fel annars,men psykologisk kan vågen leda till at måltider blir lite tråkiga-så jag använder den men inte fanatisk.

GAKA

Ja, jag vill inte kalla det här bra, men på lördag var mitt bs 6-7 HELA DAGEN och det var fantastisk! Så jag har absolut fått mycket bra dagar och just nu har jag haft illamående,du känner till säkert att det kan bli högre bs då.Och jag var vel liberal med grönsakerna söndag.Det är iallafall säkert att det inte finns rum for att ta friheter nu.

Jag vill gärna sluta med insulin eftersom jag är trött på injeksjoner, känning,etc (jag vill inte ha pumpa) och om det är så att jag kan välja äta så här och inte ta insulin, är det helt ok och inte problematisk ang.allt jag måste si nej till.'nu känner jag att det inte kostar något att aldrig äta glass någon tid - i mitt liv.Om jag slipper insulinet.Gillar mat som det här, gillar kaffe,vittvin,mörk choclad,ost,grädde, recker som godis for min del.Men det är inget nederlag om jag inte kan sluta, det recker med bra blodsocker- det är inte så jobbigt med insulinet men jag innrömmer gärna jag skulle tycke det var fantastisk om mat kunne bli min medicin iställetGlad

GAKA
0

Ja, visst är det toppen när bs är bra!! Och botten när det bara krånglar. Men att helt sluta med inulin? Tror du det är realistiskt? Jag har haft typ 1 i 10 år detta året så min smekmånad är definitivt över och min produktion om inte noll så nära på…för att kroppen ska kunna fungera så måste ju insulinet komma utifrån, åtminstone så mycket så att bs hålls på normal nivå. (vet att du vet detta oxå). Jag läste nånstans att en frisk människa producerar 0,5 enheter insulin / kg kroppsvikt (jag utgår från att det då rör sig om en frisk, normalviktig människa). Om man omsätter det i dina doser så skulle det innebära att du väger….ja vadå? Hur mycket tar du sammanlagt per dag? Nu vet jag inte hur länge du aft typ 1? Kanske har du produktion kvar, vad vet jag? Jag säger inte att ditt mål är omöjligt att nå, det är ju bara du som kan avgöra vad du är beredd att satsa och om det är värt det….ingen skulle bli gladare än jag (möjligtvis du då Skrattande) om det fungererar, men jag måste tillstå att jag är en smula skeptisk till om det går att leva utan insulin, eller så små doser som du tar, utan att hela tiden ha ett förhöjt bs. Eller så är det helt enkelt bara så att jag är trångsynt och fast i mina tankebanor….

Mala09
0

En kort respons nu på min lunch rast.Jag har varit typ 1 diabetiker sedan 1990.Nu är jag 28,så det blir 19 år.Jag frågade om det här med om jag möjligens har produktion kvar i en annan tråd, och det kan se ut så, just pgav det du skriver om att om inte jag hadde det, kunne jag inte klara meg på så låga doser som nu.Jag är övertygad om att spannmålsallergi/celiaki, har orsakat mycket stress for min kropp, och brist på vitaminer etc.Nu har den läkat -men inte helt.Det tar minst 1 år.Celiaki och diabetes går hand i hand, kolla bbc artikklen.Jag tror om 5 år hittar forskare bevis på det, just nu är bara byrjan.(Desember 08 hittade forskare genetisk link.)

Jag väger nu 54kg tror jag, 1,62 cm hög.Gluten har gjort att jag tappade mycket vikt-jag är jätteglad att det har gått upp-(49kg på lågste) jag var mycket tynn innan jag slutade med gluten,det var det som gjorde att jag hittade problemet.Åt kolhydratrik mat pasta etc som sista utväg-jag vill inte se ut som en strek-men gick ned,det är jo matematisk omöjlig-med mindre det finns något som fex glutenintolerans. Under tonåren var jag överviktig (68kg på mitt tyngste).Det var inte kul, masse vatten i kroppen, kläder aldrig riktig storlek från ena veckan till den andra.

Det blev en jätte lång majl…jag skriver mer i kväll.Flört

Mala09
0

Energi kcal:

1912,95

Energi kJ:

6606,70

Proteiner:

52,83

Fiber:

3,69

Kolhydrater:

34,65

Vatten:

555,59

Alkohol:

16,63

Fetter:

Fett:

162,66

Kolesterol:

357,97

E-mättade:

40,19

Mättade:

78,64

F-mättade:

7,24

Vitaminer:

A:

873,75

B1:

0,27

B2:

0,56

B3:

7,48

B6:

0,84

B9:

101,45

B12:

2,12

C:

39,80

D:

1,23

E:

7,39

Mineraler:

Fosfor:

585,15

Järn:

6,88

Kalcium:

451,90

Kalium:

1253,75

Magnesium:

132,50

Natrium:

898,80

Selen:

16,17

Zink:

7,99

100Gram Frukost Korv
100Gram sauerkraut
20Gram grevé ost 28 prosent
10Gram Mörk choklad, >70 % kakao
50Gram Crème fraiche 34% fett
50Gram Gräddfil 12% fett
10Gram Olivolja
10Gram Oliver gröna inlagda
15Gram Fetaost 25% fett
100Gram Gurka
20Gram Stjälkselleri
10Gram Citron
40Gram Smör 80% fett
5Gram Vitlök
100Gram Vispgrädde 40% fett
15Gram Hallon
10Gram Getost chèvre vitmögelost 25% fett
10Gram Lök gul röd
20Gram Broccoli
100Gram Köttfärs nötfärs 15% fett
20Gram Potatis kokt stekt
175Gram Vitt vin torrt 12 vol. %

0830 7,4

1200 7,4

1430 9,1

1800 6,6

20 00 8,3

insulin 2/3/4 enheter 2230 5 enheter lantus.

En bra dag!! Svårt att ha proteinet på 30 gram, men att blodsockret är bra hjälper jo-inte säkert jag måste gå ned till 30 gram eftersom bra värden kommer att höja min insulinkännslighet.

Vittvin i kväll.Glad Undrar om 4 var mycket men åt potatis till middag.

Mala09
0

2130 5,0Skrattande

GAKA
0

Heja! Det var ju riktigt bra värden under dagen!! Hoppas att du får lika bra värden i dag!

Det vore intressant om du kunde få in dina värden i en kurva, så kanske det går att se tendensen lite lättare än om de radas upp såhär…?

Idag är det trist väder, iaf om man har semester som jag….Tänkte städa lite och sen ta en joggingtur. Förra veckan när det var så varmt sjönk bs som en sten (fr 10 t 2), hoppas att det blir lite mindre drastiskt idag!

Lycka till med din dag Mala09!

nenna31
0

Hej där….vet inte så jätte mycket om dig …men det enda jag reagerar på är mängden kolhydrater……skulle vilja rekomendera dig att minska det till under 20 gr/dag…..då kommer nog blodsockret att bli ännu bättre….lycka till….

nenna31

Mala09
0

Tack! Nenna31-jag kommer prova på det.Har lite med att jag var så undeviktig i desember och det är härligt att gå upp i vikt med kolhydrater.Men det syns snabbt på blodsocret ja,dags att bli strikt.

En kurva, jag får se hur det kan gå.Min mätare är freestyle lite-möjlig jag kan koppla den på min dator av med mindre et särskilld program behövs.Researcher lite det.Har ni blodsocker mätare som kan kopplas på?

I natt-mardrömmar och feberkännsla.Kall-senn när jag fick tempraturen upp i rummet jättesvättig.Bra på morgonen-men 12,7 i bsObestämdUndrar om det vinet har någor jag är allergisk mot, mådde dårligt even om det var två glas bara.(jag skrev 1,75 men det var 2,75 dl) Det är et virus som går nu och min sambo och diverse har visst mått dårlig forrige veckan så undrar om jag har något.Kommer ta det lugnt och inte dricka alkohol den här veckan.

Tack hoppas du får en bra dag GAKA, konstig hur even vädret spelar inn.Sol men vind här.Fint.Gillar hösten lite men inte redo att avsluta sommaren..

GAKA
0

Min mätare går att koppla med datorn, men den har blivit lite korrupt så det funkar inte, tyvärr…men det borde gå att få till i en excel-fil?

Jag gillar hösten!! I alla fall tills det blir november, den gillar jag inte! Sommaren är också trevlig, men klara höga krispiga höstdagar är bäst!!

Ang vädrets inverkan på bs så tycker jag mig märka att det är lättare att hålla god kontroll i varmt väder. Kan bero på olika saker, kanske äter jag lite mindre "tät" mat? Ännu ett typ1-mysterium….

Hoppas att dina värden rättar till sig snart! Nu ska jag springa!

Mala09
0

Energi kcal:

1648,55

Energi kJ:

5886,65

Proteiner:

51,93

Fiber:

5,46

Kolhydrater:

31,84

Vatten:

393,01

Alkohol:

0,00

Fetter:

Fett:

146,65

Kolesterol:

329,68

E-mättade:

42,84

Mättade:

64,91

F-mättade:

7,25

Vitaminer:

A:

704,70

B1:

1,20

B2:

0,73

B3:

10,07

B6:

1,05

B9:

102,95

B12:

1,24

C:

53,65

D:

1,49

E:

10,51

Mineraler:

Fosfor:

600,35

Järn:

4,93

Kalcium:

285,05

Kalium:

1358,40

Magnesium:

150,95

Natrium:

591,30

Selen:

19,93

Zink:

6,30

Det är inte planerat så-men det är tydligt min kropp gillar 30 gram kolhydrat och 50 gram protein, det är konstig hur männsikor följer mönster.lite mindre fett i dag,ingen alkohol.  Det får bli under 20 kh i morgon.Insulin enheter 3/2/3 L5 23.00 Det har blivit bra nu på eftermiddag/kväll. Glad!
BS:  0800  12,71200  10,91430  7,8 1900  7,7

nenna31
0

viken kämpe du är….skönt att du mår bättre nu….följer gärna din tråd och ser hur det går för dig…..lycka till!

Mala09
0

Tack Tack!

Nu har jag varit i en känning-situation och är svag och trött.Har mindre matlyst generellt men det känns som en bra sak, som om min kropp inte har et stor hunger behov av brist på näring men har blivit ganska så nögd.Jobbig med känning..ai.Men det var inte superlågt, kollade och det var 4 men insulinet var aktivt tror jag och jag hadde bråttom och gick snabbt.så det var på väg nedåt.

Skriver alla tall etc i kväll.blir på vanliga sättet tyvärr inga grafer.Kommer att ta ionsilver for min hy-så mina tilskott är då +1 till sak. (Folsyre-D vitamin-ProBiotika-Krom -Magnesium.) Hoppas det hjälper.Tror det kommer bli bättre,informationen var mycket intressant på sidan till företaget.Om intresserad kolla länk på tråden Parasiter/näring?.Flört

Mala09
0

nergi kcal:

1192,70

Energi kJ:

4988,55

Proteiner:

41,00

Fiber:

4,19

Kolhydrater:

29,67

Vatten:

396,02

Alkohol:

0,00

Fetter:

Fett:

101,37

Kolesterol:

276,62

E-mättade:

30,18

Mättade:

55,08

F-mättade:

6,61

Vitaminer:

A:

582,70

B1:

0,54

B2:

0,48

B3:

14,65

B6:

1,62

B9:

123,35

B12:

0,94

C:

88,20

D:

0,97

E:

6,98

Mineraler:

Fosfor:

518,55

Järn:

2,83

Kalcium:

255,55

Kalium:

1121,50

Magnesium:

108,50

Natrium:

1217,15

Selen:

19,38

Zink:

2,85

100Gram Crème fraiche 34% fett
80Gram Gurka
30Gram Paprika grön
30Gram Smör 80% fett extrasaltat
30Gram Bacon gris
20Gram Lök gul röd
5Gram Solrosfrön torkade
5Gram Vitlök
5Gram Olivolja
10Gram Oliver svarta m olja konserv
10Gram Fetaost 25% fett
20Gram Broccoli
20Gram Getost chèvre vitmögelost 25% fett
5Gram Kokosfett
100Gram Kycklingbröstfilé u skinn
25Gram Meze yoghurt
40Gram Banan
40Gram Potatis skalad kokt m salt
5Gram Rapsolja oberik 
10Gram Paprika röd
10Gram Lök gul röd

1200 i går kväll 12,4 1 snabb insulin enhet

0130 10,4 0530 8,7

900 frukost    2 e    1030  9,0

1240 9,9 1330 11,6 3 e lunch(bacon,lök,smör chevre)

1530 4,1 banan 1540 4,4 värmt vatten,citron, kokkosfett

1730 6,5 ( kaffe choclad yoghurt) 2 enheter

20 00 middag kyckling/potatis-paprika-lök/rapsolja+curry i ugnen.Ingen aning hur mycket insulin.rekyl måste bemötas? 1730 fortfarandes aktiv…3 enheter får det bli.

Lite konstig dag men inte dårlig.(Banan etc.Så blir det när man får känning).

GAKA
0

Rekylen borde nog ha kommit redan, tror du inte? Jag tycker att det ser ut som om den uteblir, kanske du hann få i dig bananen innan den slog till?

Dricker just nu mullbärsthé, ganska så gott faktiskt men är skeptisk till att det kommer att ha påverkan på mitt bs. Har du testat?

Mala09
0

Rekylen kom, tror jag, nu,15,7 ..men var en timme sen med lantus.8,7 22000.

Kommer inte rekyler en del timmar efter,när får du dina typisk? Jag fick ganska stärka känningsymptomer och det betyder vanligvis en viss respons från leveren.Är trots allt glad den vill hjälpaGladmen synd det blir så kompliserat av att den gör det.Karusellen upp och ned..

Jag drack mullbärsthe´senast i går kväll, rolig du frågar i dag om det.Hadde glömt bort det helt tills i går, det borde fungera med det priset..he he.Jag är inte säker, har inte kännd en drastisk skillnad.Men det är viss så at det måste drickast en viss period innan blodsockeret går ned.Tror det är en effekt i det, kommer att prova komma ihåg at dricka det mer.

Nu åt jag vispgrädde med hasselnötter och kanel innan jag går och sover.Byrjar blil lite mindre glad i det, var värkligen tokig efter grädde i byrjan.Som sagt har min apetit gått lite ned, men det känns som et bra signal.Eftersom jag alltid har haft en mycket obegränsat apetit.

GodnattFlört

GAKA
0

God morgon!
När jag får känningar (då ligger jag runt 2.5 mmol, är nog ganska tålig (bra eller dåligt?)), så tycker jag att det känns som om rekylen kommer ganska så direkt på, men det kan ju också vara så att jag överäter för att höja, och att det är det som visar sig. Jag är också dålig på att ta insulin i samband med att jag häver en känning, men de gånger som jag gör det så blir det ju lindriga. Men rekyl-socker när ju mycket svårare att få ner än om jag bara har felbedömt insulindosen, tycker jag.. Hoppas du vaknar på bra värden idag!

Jag har svårt att låta bli kaffet på morgonen, men jag ska försöka att dricka mullbär resten av dagen o se om det ger effekt. Ska försöka ta reda på vilket sätt det ska ha effekt på bs så kanske jag blir lite klokare…Håller dock med om att till det priset så borde det banne mig ge effekt!!

Hoppas du får en bra dag!

Mala09
0

Tack! Hoppas du också får det.Jättefin kväll i går med gratiskonsert ute i Göteborg - härligt at vissa saker kan få en att glömma (på et bra men inte ofornuftig sätt) att en har det här blodsocker grejerna varje dag!

Vaknade (i går 3 enheter till grädden som inte smakade bra) med 12,4.Det känns som om rekyler for min del sitter länge i, att kroppen har blivit chockad och absolut inte vill ha ned blodsockret.Det är så obehagöigt att vara på 2,5 att jag också överäter då, men på ett sett känns det mer fornuftig att få det snabbt upp-jag har blivit mer tålmodig och klarar forstå tidligare att det recker med vissa saker-men tror inte det är sunnt att hänga kvar för lenge i en låg "dimma".

Om jag kunne ta metaformin, ville det här inte vara et problem.Men jag läste du inte kan ta det när gravid, och jag vill inte byrja senn sluta om jag blir det.Men samtidigt varför inte.måste prata med min läkare om det.

Kaffe provar jag att redusera också.Men det är svårt.Lycka till med din mullbärsthe´!

Mala09
0

Energi kcal:

1472,30

Energi kJ:

5067,90

Proteiner:

53,41

Fiber:

2,23

Kolhydrater:

27,02

Vatten:

205,00

Alkohol:

0,00

Fetter:

Fett:

128,36

Kolesterol:

271,61

100Gram Meze yoghurt
100Gram Frukost Korv
100Gram sauerkraut
30Gram Smör 80% fett
150Gram Grytbitar gris
10Gram Mörk choklad, >70 % kakao
20Gram Vitkål
50Gram Vispgrädde 40% fett
20Gram Smör 80% fett
20Gram Lök gul röd
20Gram Broccoli
5Gram Kokosfett
100Gram Meze yoghurt
10Gram Hallon

BS 0930 12,4 1230 10,4 1730 8,1 1945 8,8

insulin 2e/yoghurt solrosfrön kaffe

(10g choclad )

3e/ surkål -korv-lök

the´med kokkosfett

3e/grisköttgryta med lök och kål/grädde/smör. Hallon och yoghurt.svart the´

Mala09
0

Nya beslut: Mer lantus mindre novo, mindre kolhydrater, jag loggar av denna tråd så det blir inga fler rapporter-och skriver senn när jag är i vecka 6.

Hej då trevlig helg alla!Glad

Tvillingsyster
0

Läste nyligen om en 10-årig flicka som hade fått diabetes 1. Läkaren ordinerade henne sprutor direkt och sa att hon ska äta lite fett och mycket kolhydrater. Emellertid så gjorde inte hennes mamma så utan prövade strikt LCHF-kost på henne och lyckades så väl att hon kunde sluta helt och hållet med insulinet. På återbesök var doktorn mycket förundrande men hon berättade inte för honom att dottern hade ätit LCHF. Mamman hade resonerat så att eftersom dottern hade möjligtvis lite egen insulinproduktion så kan det gå till väga.

Jag förstår inte så mycket hur diabetes 1 fungerar, men tycker ändå att det är intressant att läsa om det.

Hoppas verkligen att det blir bättre och bättre för dig…… Glad

Mala09
0

Åh det är fantastisk!!!! Du forstår iallafall det som är viktig! Den här berettelsen är et prima exempel på hur det är och vad som måste endrast.

Jag kan ha en viss forståelse for hur det var när jag blev diagnoserad-att jag inte fick riktig information, i 1990,det var så på den tiden att alla var "blinda" för sockeret i maten och hur fett inte är problemet, men att nu, i 2009-när så många får bättre liv och bs etc,inte fler innom vården öppnar ögonen och endrar kurs- det är på gränsen till kriminellt!!!!!Hurra for den mamman, men du forstår att jag inte har någon särskilld respekt for att "läkarens ord är rätt" när du hörer den här berettelsen?

Och forstår varför vissa (jag fex) ÄLSKAR vad Annika Dahlquist gör och har forståelse for att hon är "aggressiv"-det är jo fordi hon möter pasienter varje dag som får sina liv endrat dramatisk till det bättre av dessa råd.Samtidigt som vi vet hur många som INTE får det, och onödigt entrar et liv med mycket komplikasjoner och medikamentbruk.

mazen
0

Mala09

En undran, varför kan du inte äta glass???

Tvillingsyster
0

Mazen…. Om jag skulle svara i Malas ställe så skulle jag säga att det är inte så lätt att göra eget glass.

Mala…. Vi är många som får tacka Annika för det hon gör/har gjort.

mazen
0

Det måste vara en av de enklasre saker som finns eftersom jag klarar av det, och gott blir det men jag talar ju i egen sak.            Jag har ingen glassmaskin

Mala09
0

Det är vel mer et exempel på vad som höjer blodsockret så mycket att det behövs insulin, så om jag inte vill ta insulin, betyder det att jag måste vara beredd att forsaka vissa grejer.Men jag kan fex blanda mascarpone med lite kakao och kanel, eller ha grädde mixat med hallon istället.+ jag tåler inte ägg…så glass är inte ok pgav det också.

JA, Annika är en kämpe!Glad

Tvillingsyster
0

Mazen….. du måste vara händigare än jag….. jag har försökt göra glass några gånger men än så länge är jag inte nöjd med det jag åstadkommit vad gäller hemglass…….

mazen
0

Hej igen

Tål du inte ägg så förstår jag bättre. Kör frysta bär direkt i mixer och på med iskall grädde eller yoghurt eller vispa Cf så att det blir som vispgrädde