Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 5435 ggr
finataender
1

Mitt hår ramlar av

Jag känner mig så fruktansvärt ledsen för tillfället.
Jag har ätit LCHF i ungefär 3 veckor nu, gick ner 3 kg första veckan men sedan inget mer.  Har "bantat" sedan nyår på annan väg (svält på slutet Rynkar på näsan) innan jag kom in på LCHF som har fått mig att må mycket bättre. På svältbantningen tappade jag ca 30 kg på 6 månader. Nu är jag normalviktig men skulle vilja tappa 2-5 kg för formens skull.

Nu till mitt problem. Den senaste veckan har mitt långa tjocka hår i stort sett bara rasat av. Nu är det jätte tunt och flygigt och hårstråna bara fortsätter att falla. Det räcker med att jag drar handen genom håret för att massor ska lossna.

SKa jag bli skallig vid 17 års ålder?
Vad är det här egentligen?

Jag tror inte det är järn eller vitaminbrist då jag äter järntillskott i form av blutsaft samt vitamintabletter med b-vitamin.
Tvättar håret med schampoo max 2 ggr i veckan och använder inte hårspray, hårfön eller plattänger.

Kommer mitt hår komma tillbaka?
Kan jag göra någonting för att förhindra håravfallet?

Jag mår verkligen så dåligt över det här.Gråter

sepersl
0

jag har oxå tappat massor av hår (har lchf:at sedan januari), dock har jag märkt nu att det börjat växa ut igen, men jag tappar fortfarande mer än innan. Har läst någonstans att det är ett övergångsbesvär.

Norin
0

Skulle inte tro att håravfallet har med din LCHF kost att göra. Du ger ju svaret själv, att du bantat med svält på slutet. Oftast så kommer håravfallet 3-6 månader efter en "händelse". Det är ju en enorm "chock" för kroppen när du rasat så i vikt så i det här fallet verkar reaktionen vara håravfall. Du kommer med största sannolikhet inte bli flint men det tar ju ett tag innan det kommer tillbaka. Vet hur känslan är av att tappa hår. Man vill inte tvätta håret för att slippa se tussarna i duschen. Klen tröst men det blir till att stå ut bara.

rifla
0

har du ätit pulver förut så står det att visst håravfall kan förekomma. det är inte kostigt att kroppen reagerar på att gå ner i vikt det är stressande därför tappar man håret, jag har haft samma problem.

svält är det sämsta som finns för kroppen. då sparar den på det som behövs och det är absolut inte hår för att överleva.

Floydian
0

Hej finataender!

Det var samma för mig, jag har gått på VLCD-pulver (svält) från feb till maj i år och nu i somras började jag fälla hår. Jag gick över till LCHF i juni, men håravfall startar inte så snabbt utan har med svältkuren innan att göra. Jag kan glädja dig med att mitt hår nu inte längre faller av och att nytt växer ut. Jag tror att tappet pågick ungefär 1,5 månader för mig.

Håll ut, det går över! :-)

finataender
0

Tack för svaren allihopa!  Det känns lite lugnare nu när vi rett ut vad det troligtvis beror på.
Nu ska jag fortsätta att äta bra och aldrig tillåta mig själv att hamna i svältläge igen. Hoppas på att kroppen reparerar alla bantningsskador. Och jag har ingen brådska för jag har tänkt att leva med LCHF i alla fall de närmsta åren nu, för det får mig att må så bra!

Jag åt aldrig pulver utan bara extremt kalorisnålt.

Glad

Wtn3
0

Kan nog stämma att tidigare svält ligger bakom, för jag fick inget håravfall och jag har alltid haft relativt känsligt hår.

Mojjan73
0

Hittade en annan lång tråd om håravfall som du kanske kan få tips ifrån:

http://kolhydrater.ifokus.se/Forum/Read.aspx?MessageId=00171b43-36ff-4d3e-8cc1-a66a546257c4

tittili
0

Varför inte ringa sjukvårdsupplysningen för säkerhets skull. Om ditt långa tjocka hål blivit tunnt, eller kolla på Dr dahlkvist blogg, kanske kan du fråga henne?

Zepp
0

Man tappar hår vid kraftig bantning eller vid häftiga hominiella svängningar.. men det gåtr över.. du är inte ensam om problemet!!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

lizaohman
0

Det finns en hel del medlemmar som vittnat om hårbortfall, även om de inte svultit sig innan - och ibland efter ganska lång tid på LCHF. Det är, som Zepp säger, fråga om att kroppen balanserar hormonerna. Även om det är till det bättre, så är det fortfarande frågan om en väldigt stor omställning. Bara det är förresten stressigt för kroppen. MEN vad många säger är att när håret väl kommer tillbaka så är det av en avsevärt bättre kvalitet! Det är något att se fram emot!

sepersl
0

glömde nämna några saker i mitt inlägg….

som zepp skriver så kan det vara pga hormoner. Jag började tappa hår i början av kostombytet som var relaterat till att jag slutade amma i samma veva. Det var det som började det hela. Dock har håravfallet inte slutat som vanligt (ej första barnet) utan fortgått. Jag tror att det har med min hormonbalans att gör då jag också märkt att min menscykel har ändrat sig. Nu efter 6 månaders kraftigt håravfall  (har många tunna fina hårstrån) märker jag att det är på väg att minska.