Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-färsrätter
Läst 3191 ggr
TantRafa
0

Pajtest igen!

När inte mandelmjöl och smör funkade som pajskal blev det till att testa vidare. Såhär ska det nog gå:

4 ägg vispade jag med 1 dl vispgrädde och hällde i en pajform som jag smält lite smör i. Gräddade tills det fått fin färg och blivit torrt. Blandade riven västerbottenost, smulade ner grönmögelost, 1 ägg och drygt en dl cf. Ner i skalet och gräddade tills det såg färdigt ut.

Närmare "riktig" paj kommer i alla fall inte jag.

TantRafa
0

Hamnade helt fel i grupp men …

lizaohman
0

Färsrätter Skrattande

Men det finns säkert någon snäll moderator som flyttar på ditt tips. Jag älskade paj innan LCHF, men om jag ska vara ärlig så var ju innehållet intressantare än skalet, så jag gör alltså paj utan skal idag. Och vad är väl våra äggmuffisar om inte paj utan skal? Jag älskar ost"paj" och ska nog ta och prova din variant. Jag har för mig att västerbottenost har lite mer smak än vanlig ost, precis som det ska vara i en ostpaj!

[Pennylane1]
0

funderar på hur det skulle bli att grunda en pajform med sådana där färdighyvlade ostskivor, som inte smälter så helt och fullt? Köra formen ett tag innan man fyller.

lizaohman
0

Låter som en idé som borde provas, Pennylane - rapportera sen! Jag är lur på att osten kanske fastnar även om man har i smör i botten. Olja kanske? Eller bakplåtpapper? Eller bakplåtpapper med olja… samt smör!

[Pennylane1]
0

ja fast den osten , gouda, som coop har i skivor blir rätt torr liksom, jag brukar göra lasagne med den som plattor liksom, de brukar inte klibba fast i kanterna nåt nämnvärt…. har ingen sån ost just nu men ska absolut testa nån dag framöver!

[Pennylane1]
0

liksom…

lizaohman
0

antagligen samma dag som jag tar mig för att städa ur garderoben och sätta in hyllor, efter att bara bott här i 11 år??? Skrattande

[Pennylane1]
0

förmodligen blir det EXAKT den dagen!Flört