Sukrin tillåtet?
Sukrin, eller erythritol som det eg heter, är ju inte helt lätt att få tag på. Jag har funderat på om det beror på att det inte är riktigt tillåtet att sälja som sötningsmedel precis som Stevia.
Jag kan nu tala om att det finns saker ute i handeln som ÄR sötade med erythritol, hittade nämligen sockerfria tuggummin som är sötade med bla erythritol (stimorol fusion chocolate goes mint). Tyvärr var de även sötade med sukralos och jag kommer därför aldrig att tugga dem.
Nu till min poäng: Om nu erythritol är tillåtet som livsmedelstillsats varför är det så svårt och dyrt att få tag på? 
Varför säljer de inte Sukrin på Ica eller Coop, man kan ju köpa andra sötningsmedel där!?
Jag vet att det finns att köpa i en del hälsokostbutiker. Du kanske kan fråga på sajter/sajten som säljer Sukrin??

Hittade ett postorderföretag som har sin bas i Malmö som säljer sukrin och som magma säger säljer några (inte alla) Lifebutiker det. Så då borde det vara tillåtet.
Har på sistonne börjat bearbeta hälsokostbutiker att titta närmare på sukrin. Har fått en hel del som blivit MYCKET intresserade och lovat att undersöka möjligheterna. Särskilt intresserade har de blivit när jag tar upp hur det används inom LCHF och vi måste beställa via nätet (med få undantag). Intresset har känts genuint och jag tror att det skulle vara ett smart drag för de som blev först i storstäderna. De inväntar ju redan Stevia och känner till att Coca cola ska börja med det.
Tycker att hälsokostaffärerna har varit ovanligt tillmötesgående och seriöst intresserade. Det är ju en naturlig produkt som inte påverkar insulinet. Men billigare blir det kanske inte i sådana affärer….
Bor själv i Malmö och har inte hittat en endaste som säljer det (inte Lifebutikerna heller). Tror det är lättare att påverka dessa butiker än större matvarokjedjor till att börja med.
Har hört att dom säljer sukrin på "klippet" vid fridhemsplan i Stockholm.
Jag prövade med min Life butik om de kunde ta hem sukrin. Men det gick inte. Bara de lifebutiker som är "egna" kan ta hem från en liten leverantör, de andra är låsta till att bara ta hem det Life har hos sin egen inköpsgrosist.
Svårt att förklara, men bara de livebutiker som är ägda av egenföretagare kan köpa in från vem de vill. De andra butikerna kan det inte då inte själva äger sina butiker och kan sätta upp regler för inköp utan måste anpassa sig efter vad Life köper in för varor.

Jag har köpt mitt sukrin på Daglivs "Klippet" på Fridhemsplan i stockholm, så det stämmer. :) Det är fö en Vi-butik.