Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmedlemmar
Läst 2571 ggr
Mojjan73
0

Mojjans tråd

Känner att jag behöver liiiiite hjälp nu.. hur tycker ni fördelningen ser ut? Jag är 36 år, 160 cm lång och väger just nu 59 kg. Gick upp 2 kg efter en tid med fusk, PMS och mens. Nu går det saaaakta men säkert neråt.. tycker dock att mitt kaloriintag känns lite litet men har svårt att få i mig mat… tips? Gör äggmjölk varje morgon iaf…

Energi kcal:

1227,40

Energi kJ:

5135,80

Proteiner:

54,04

Fiber:

0,30

Kolhydrater:

8,16

Vatten:

261,40

Alkohol:

0,00

Fetter:

Fett:

110,14

Kolesterol:

972,80

E-mättade:

32,00

Mättade:

64,22

F-mättade:

4,98

Vitaminer:

A:

1011,60

B1:

1,24

B2:

1,30

B3:

12,40

B6:

1,04

B9:

79,80

B12:

3,80

C:

0,00

D:

4,06

E:

5,82

Mineraler:

Fosfor:

665,00

Järn:

6,46

Kalcium:

120,00

Kalium:

849,40

Magnesium:

65,20

Natrium:

748,80

Selen:

46,10

Zink:

5,62

Mojjan73
0

Ingen som har ett litet tips? Ska jag öka på fettet? Protein?Obestämd

Margareta
0

Hej och välkommen hit!

Inläggen drunknar i detta forum så det är nog ingen som sett tråden, den försvann ner för fort. Jag flyggade den till gruppen "Medlemmar" där övriga "privata" trådar finns.

Det ser bra ut %-mässigt - jag vet inte din bakgrund och då är det svårt att ge råd. Du verkar inte ha stor övervikt och då kan det vara svårt. LCHF är ingen mirakel-bantningskur precis och vi som tillhör de kortare verkar ha svårast, ingen vetenskap men en teori.

Numer pensionär i Nynäshamn

Mervi
0

Hur länge har du ätit LCHF?

Mojjan73
0

Jag har ätit LCHF i lite drygt 2 månader.

Har varit överviktig som gravid, bantat med hjälp av Viktväktarna och tallriksmodellen till normalvikt. Men har varit tvungen att träna, träna, träna jämt för att inte gå upp i vikt. Jag är inte med igentligen för en stor viktnedgång utan är väl mest med för att stötta min man som behöver gå ner men också för att jag trivs runt 55 kg som jag vägde innan jag börjde med detta. Hälsovinsterna har iofs vägt upp att jag gått upp några kg men att gå ner 4 kg vore inte helt fel. Tungan ute

Mojjan73
0

Igår ökade jag på fettmängden lite plus tränade situps och cyklade träningscykel i 40 min i högt tempo så svetten sprutade och vips så visade vågen - 0.5 kg igen. Yeah!!! Igår fick jag i mig detta:

Energi kcal:

2055,95

Energi kJ:

8597,85

Proteiner:

68,12

Fiber:

1,90

Kolhydrater:

14,78

Vatten:

457,10

Alkohol:

0,00

Fetter:

Fett:

193,96

Kolesterol:

1414,10

E-mättade:

61,68

Mättade:

107,43

F-mättade:

10,27

Vitaminer:

A:

1468,55

B1:

0,97

B2:

1,52

B3:

9,65

B6:

0,99

B9:

212,00

B12:

5,65

C:

66,00

D:

5,10

E:

9,36

Mineraler:

Fosfor:

905,70

Järn:

7,63

Kalcium:

232,55

Kalium:

1121,30

Magnesium:

95,95

Natrium:

1526,20

Selen:

71,86

Zink:

8,29

Mervi
0

Fördelningen ser finfint ut. Grattis till minuset och lycka till.

Mojjan73
0

Tack tack, då kör jag vidare bara. Skrattande

Mojjan73
0

Efter en hel helg utan fusk trots släktträff osv så tog jag ett kliv upp på vågen i morse och döm om min förvåning när jag hade gått upp i vikt… funderade länge men sen har jag en "avancerad" våg där man mäter kroppsfett, muskler osv och upptäckte att jag gått upp 2 kg i muskler. Tungan ute Och ner i kroppsfett.. Jag har alltid haft lätt för att få fler och stora muskler och med den här kosten så växer musklerna sjukt fort. För första gången i mitt liv så syns magmusklerna!!! Har alltid haft platt mage men utan magmuskler så jag är nöjd att dom syns.

Mojjan73
0

Har nu efter snart 3 månader börjat lärt mig hur kroppen fungerar.. är jag hungrig behöver jag äta protein, blir jag sugen behöver jag äta fett. Oftast blir jag inte "hungrig" utan det är bara en konstig känsla av att jag måste äta eller att jag blir illamående. Men jag trodde jag kunde mina signaler eftersom jag ätit enligt tallriksmodellen och var hungrig ofta. Men känslan man får av den här kosten är inte samma som den var förr.. Som sagt, härlig känsla när man lär känna sin kropp igen.

Mervi
0

Det är härligt att lära sig hur man fungerar. Illamåendet när man är hungrig känner jag också till.

Härligt att bygga muskler utan att slita med tyngder.Flört

Mojjan73
0

Hm.. jag har en sån där speciell våg och den säger att mina muskler börjat krympa. Ja jag har märkt själv att det verkar som om jag ätit för lite proteiner under en tid.. attans. Har haft jättesvårt att äta under flera dagar, maten växer i munnen och ändå blir jag hungrig. Hunger för mig betyder mer behov av protein, så mycket har jag lärt mig under dom här månaderna jag hållit på.

Önskar just nu att jag hade lite proteinpulver att ta till… men vår lilla håla säljer inte sånt och åka till storstan får jag göra imorgon. Kanske måste inhandla lite proteinpulver.. någon som vet vilken sort man ska ha? Är det Kaseinbaserat man ska använda??

eva-
0

kaseinet är lite långsammare upptag på, så om du inte tränar (typ styrka eller löpning) så är det nog bättre ja.

vassle (whey) är snabbare o lämpar sig bättre ihop med träning. men det är klart… om du ändå blandar det med grädde eller dyl så blir det långsamt o spelar ingen roll vilken sort du väljer.

välj det med lägst kolisar;)

Mojjan73
0

#12 Ah, tack då vet jag. Jag är lite emot att köpa proteinpulver men ibland har jag supersvårt att få i mig tillräckligt med protein så jag behöver nog lite tillskott ibland.

Mojjan73
0

Åh föresten.. jag är så trött i benen, speciellt om jag cyklar eller går uppför trapprna och det har jag inte varit förut. Behöver jag magnesiumtillskott? Vart köper man det isf? Hälsokost, apotek?

Mojjan73
0

Någon som vet vart man köper det bästa magnesiumtillskottet? Ska man ta dos enligt burken eller ngn annan?

Mervi
0

[Mineraler Magnesium Magnesium Caps TWINLAB](http://www.shopping4net.se/Haelsokost/Mineraler/Magnesium/Magnesium-Caps.htm "<%= Me.mselectedRoot%> <%= Me.mselectedTypeName%> <%#DataBinder.Eval(Container.DataItem, "Namn")%> <%# DataBinder.Eval(Container.DataItem, "Tillverkare")%>")Den här brukar jag köpa på hälsokost. Dosera enlig burken.

Klicka på burken så kommer du till sidan med mer info.

Mojjan73
0

Tack Mervi, jag ska kika in på hälsokost nästa vecka.

Mojjan73
0

Nu har jag inhandlat magnesiumtabletter och ska se om det blir bättre. Förhoppningsvis så slipper jag tröttheten i benen nu.. det är så trist när man inte orkar cykla på träningscykeln för att orken i benen är outhärdlig.

Mojjan73
0

Någonstans längst min kostresa så började vikten plötsligt gå uppåt, fettet började öka & musklerna minska. Nu har jag kört metoden 80/80/20 i några dagar och vikten rasar. Känns skönt. Tydligen är min kropp trygg i detta och släpper mer än gärna fettet. 1 kg till så är jag nere i min startvikt och sen är det bara 2 kg kvar ner till min idealvikt på 55 kg.

Har jag saknat ngt, varit mer hungrig? Svaret är nej. Men nu äter jag 3 mål mat om dagen istället för 2 förut. Känns inte som om det gör ngt alls för mig att äta oftare, det har jag ju gjort förr men med den skillnaden att förr var jag hungrig jämt och fick blodsockerfall och det får jag inte nu. Glad Såg också på min våg att musklerna börjar hitta tillbaka men fettet minskat och precis så ville jag ju ha det. Så för mig funkade det iaf att ändra kosten. Sen får vi se hur det går i fortsättningen.

Mervi
0

Låter bra. Lycka till i fortsättningen.

Mojjan73
0

Tack Mervi. Skrattande Läste att du kör fakir, har det funkat bra för dig?

Mervi
0

Jag har gått ner ca 1 kilo sedan jag började. I lördags hade jag gäster och avvek från fakiren och då blev det stopp. STår och stampar just nu. På lördag åker jag på semester och får lägga av med fakiren. Fortsätter igen efter resan.

Ha det gott.

Mojjan73
0

Ha en riktigt skön semester!! Glad

Mervi
0

Tack, Mojjan73

Mojjan73
0

Jag är så glad så jag studsar runt här hemma!! Ääääntligen kan jag säga att den här kosten får mig att gå ner i vikt istället för uppåt. Skrattande Började ju köra metoden 80/80/20 som ni kunde läsa här ovanför men upptäckte att det inte funkade för mig så jag fick modifiera om det lite och hamnade på 90/60/max20 istället. Och nu är jag nere på min startvikt och har återigen alltså bara 2 kg kvar att gå ner för att nå min drömvikt. Känns bra och jag är hungrig mellan målen men inte superhungrig utan precis lagom. Är sååå nöjd att jag bara vill jubla för hur normalviktig jag än är så är det inte kul när man börjar gå upp i vikt. Alltså tillhör jag den lilla skaran som måste reducera kalorierna (och hålla mig till 1 kg protein per kroppsvikt) för att inte gå upp i vikt. Nåja, nu har jag lärt mig det iaf. Kroppen har varit supersnabb på att släppa fett nu när jag börjat äta rätt. Hade nästan gett upp och funderade på vad jag skulle göra nu eftersom jag inte ville sluta med den här kosten. Den här tänker jag hålla eftersom den får mig att må sjukt bra.

Maken lyckades få racerfart med viktnedgången han också även om han hela tiden har gått ner i vikt men lite sakta så där.. nu väger han mindre än han gjort på flera år och har kanske ca 6 kg kvar att gå ner.

Ville bara dela med mig så att andra som kanske har gått upp i vikt/står stilla ser att det faktiskt kan vända åt rätt håll även om det ser mörkt ut ett tag. Tyvärr måste man ju själv komma fram till vad som funkar bäst för varje person, det finns ju ingen supermetod som funkar för varenda en.

Hoppas ni alla får en superbra dag. Skrattande

Mojjan73
0

Oooops, jag menar naturligtvis att jag håller mig till 1G protein per kroppsvikt, inte 1 KG som jag skrev där ovanför.. Skäms

Mojjan73
0

Ah vilken underbar morgon!! Glad Nu är jag under min startvikt och bara 0.5 kg från min drömvikt. Förhoppningsvis når jag den under nästa vecka, dvs OM min kropp tycker att jag ska nå den. Känns sjukt bra att ha gått från förtvivlan och irritation till detta. När jag "träffade huvudet på spiken" så gick det fort. Det tog mig 3 månader att gå upp över 5 kg men några ynka veckor för att gå ner allt och lite till. Nu är det helg men det blir inga avsteg från kosten. A och O för mig är planering, planering, planering. Matlistor, inget onödigt hemma osv men hör och häpna så gör det inget att barnen sitter brevid mig och äter godis. Har inte haft sug en enda gång trots att jag dragit ner på kalorierna. Jag har sagt att jag kan göra avsteg i kosten när jag nått min drömvikt eller när jag inser att kroppen säger stopp. Envis som synden när det gäller är jag iaf. Flört Och med avsteg menar jag att jag kanske tar ett glas vin. Just för att jag hittat mitt sätt att äta och har inget behov av något annat. Då känns det som man kommit långt på vägen.. på kort tid.

Önskar er alla en trevlig helg.

MEME22
0

Hej Mojjan73!

När du skriver 90/60/20 så förstår jag att 20 är kolhydraterna. Men vilken siffra är fett och vilken är protein?

Mojjan73
0

#28 Det är 90 g fett/60 g protein och max 20 kolhydrater.