barf??
hejj jag har försökt få tag på info om barf då jag funderar på att ge de till min hund men inte lyckats så bra, så fick jag höra att ni här på kolhydrater i fokus tydligen ofta har bra koll på barf.
vad jag vill veta e…i stor sett allt som går att få reda på. jag vill som sagt ge barf till min hund, han e en sheltie på 2 år som får normalt med motion, och har väl ett ganska normalt hundliv.
ni får gärna berätta gärna om egna erfarenheter om ni har några :) och seja vad ni tycker och tänker om barf.
Barf har diskuterats förut. Googla genom att skriva:
site:kolhydrater.ifokus.se barf
ok tack :)
Jag har visserligen inte hund utan två katter. Dem har jag BARF:at i flera år. Här finns ett bra diskussionsforum, mest för katter men även hundar.
http://naturalcat.forum24.se/naturalcat.html
Jipotimas säljer BARF för både hundar och katter. Där finns också en del information.

Här är ytterligare en länk om kattbarf.. texten är av Matilda som är moderator på någon Barfsida tror jag!!
http://www.swecat.com/Artiklar/BARF
Här är mer hund!
En sak skall jag säga med en gång… läs på om BARF innan du börjar.. det e lika enkelt som LCHF.. men det finns misstag som man kan göra.. man bör ha åtminstone grundläggande kunskap om hundars näringsbehov!!!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Jag har gett mina hundar rå föda i 5 år, ja inte den yngsta då för han är bara 3
Han fick gå över redan första veckan hos mig. Jaghar mest positiva erfarenheter och framförallt känns det extra bra nu att inte tvinga i hundarna massa spannmål i onödan. Det kan vara lite krångligt i början men när man kommer in i rutinerna flyter det på bra. Ibland när det krisar sig kan jag ge torrfoder och det brukar dom klara bra. Själv ger jag inte malda grönsaker. Jag ser ingen anledning utan det bar gör utfodrandet krångligt och ondödigt dyrt. Däremot får min äldsta grönsaker i bitar som utfyllnad eftersom hon lätt går upp i vikt och behöver fylla ut magsäcken för att bli mätt. Jag ger också fiskolja som tillskott utöver lever och njure någon gång i veckan.
På den här sidan kan du läsa ännu mer utöver de länkar du redan fått.
Vad kul med ngn som utfodrat enl Barf så länge. Jag har barfat hundarna i 2 år och katterna i 3 år. Jag ger grönsaker för det mesta fast jag egentligen funderar på varför:
Vilka proportioner ger du ungefär? (Det finns många olika skolor)
Ger du några tillskott?
Hur gamla är dina hundar och vilka raser?
Mina hundar blir 4 och 8 i höst, de är labradorer båda 2. Jag ger nog mindre med ben än vad Billinhurst förespråkar, mer enligt Lonsdale som jag länkade till. Min aktiva hund får 6-7 hg kycklingklubba + 2 hg av något annat som inte inehåller ben. T ex vom, hjärta, lever, fisk etc. Min äldsta får glukosamin för lederna och så får dom fiskolja när det inte är fiskdag.
Vad ahr du själv för hundar?
Tom Lonsdales böcker finns att beställa över nätet, minns inte vilken bokhandel det var. Googla, vet jag! :-) Han är suverän!
På hans hemsida www.rawmeatybones.com kan man ladda ner den som e-bok.
Tror inte det går att ladda ner den gratis längre, men är inte säker. Kolla!

Chapp är en Hedehund, jag har barfat honom i två år. Mest kyckling, rått med ben men även inälvor och rester. Inga grönsaker. Pigg, med en tjock fin päls. Barf är det bästa du kan göra för din hund och hur krångligt kan det vara att tina upp en fryst kycklingklubba? Det är hunden som gör jobbet med alla benen och det är ju så det ska vara. Det kraschar så härligt när han sätter tänderna i kycklingbenen. Hundar ska inte ha kokta ben med det händer att ett sånt slinker ned i hundgapet nu i grill-tider och inte dör hunden för det. Lycka till!