Koka ägg i vattenkokare!
Min elräkning har blivit högre än vanligt, så jag ringde till min ele-leverantör och frågade varför. Han intervjuade mig om mina vanor, och vi kom fram till att det blir dyrt att koka ägg på spisen varje morgon. Rådet var att använda vattenkokare, och det fungerar utmärkt! Jag fyller vattenkokaren med varmt vatten från kranen, lägger i mina två ägg och när vattnet kokat upp ställer jag äggklockan på 7 minuter. Det går ju mycket fortare nu. Han rådde mig även att släcka skärmen på datorn när jag inte sitter vid datorn. Nu ser jag med spänning fram emot min nästa el-räkning. Även om jag inte skriver inlägg så ofta så läser jag Kohydrateri fokus varje dag. Fortfarande enfter snart ett år så mår jag jättebra, magen fungerar bättre än någonsin - men jag går inte ner i vikt. Jag har slutat med grädde i kaffet, så jag hoppas att det ska hjälpa. Jag är en sådana person som ligger nära min normalvikt. 3 -5 kg mindre skulle kännas fint!
Annars finns det särskilda elektriska äggkokare att köpa. Om man har pengar… Och plats för en apparat till… Men det kanske lönar sig i längden.
Men vattenkokaren!? Du kokar alltså upp vattnet, sen ligger äggen och blir färdiga i det varma vattnet?
Jag brukar köra äggen i micron om det är bråttom. Drygt en minut tar det.
Jag häller ägget i en plastmugg eller på ett tefat. I tefatsfallet blir det precis som ett stekt ägg förutom stekytan.
Det finns bara en hake. Det är viktigt att pricka ägget med en gaffel eller liknande efter ca 15 sekunder när det lagom börjar stelna på ytan. Missar man att göra detta kan man räkna med en rejäl smäll och sedan får man skrapa ägg runom i microns innanmäte. Använd för säkerhets skull även skyddslocket som medföljer varje microvågsugn.
Jag köpte någonstans en sorts form för att koka ägg i mikron; såg ut som äggkoppar i mjukplast med lock. Man knäckte äggen först. Men jag gillade inte konsistensen - jag vill ju ha ägg med lös gula.
Visst går det. Om inte annat, så går det galet
Jag kokar alltid en full kastrull med ägg (6-7 st) och ställer resten i kylen. Vill jag ha "nykoktkänslan" så kan man köra det kokta ägget i mikron. I min mikro blir det 35 sek på näst högsta läget efter noggranna vetenskapliga tester.
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Fast efter kylförvaring får gulan en otäck grön hinna, om man har hårdkokta ägg alltså…

Jag gillar inte heller äggkoppar för micron eller omelettformen för micro, som jag vann någonstans.'Jag har tre eläggkokare men använder dem inte. Jag gör som Maxiq. Kokar alltid 6-7 stycken åt gången.
Hårdkokta skall vara kalla tycker jag,men löskokta var ju käckt att värma i micron. Tack för tipset maxiq!
Så här brukar jag koka hårdkokta ägg:
Jag lägger äggen i kastrullen, häller på vatten så det täcker och låter vattnet koka upp. Sen tar jag av kastrullen från plattan och låter den stå med lock på i minst 15 minuter, oftast närmare 20. Sen häller jag av vattnet och häller i kallt vatten för att stoppa tillagningen. Perfekt resultat varje gång. Antagligen skulle det gå precis lika bra att använda en vattenkokare istället för att göra det i kastrullen.
#5, jag brukar göra många och lägga i kylen, och har aldrig sett någon grön hinna. Vad använder du för ägg? Jag använder dom ekologiska som coop har.
Kanske beror på det
. Har inte riktigt haft råd med ekologiska ägg så jag har ingen erfarenhet av dem…
Dom ekologiska äggen kostar inte mer än vad mitt godis och läskdrickande kostade innan LCHF, så det jämnar ut sig tycker jag
Jag har inte böjat med LCHF än men jag räknar med att det ska väl gå ungefär jämt ut för mig också. Har köpt Omega3 ägg men har inte testat dem kokta än, bara haft dem i mat…
Jag kokar ägg såhär:
häller vatten i kastrull, ca 1 cm vatten räcker, lägger i ägg, på med lock och kokar upp. Så fort vattnet börjar koka stänger jag av plattan men låter kastrullen stå kvar med locket på - 10 minuter från det att vattnet kokat/plattan stängts av ger hårdkokta ägg.
Sedan häller jag av vattnet och spolar med kallt vatten.
Låt stå kortare tid om man vill ha mer löskokt. Blir jättebra och är energisnålt.

Jag får grön hinna på äggen ibland, trots att dom är ekologiska… Jag har inte kommit på vad det beror på. Hörde en kock på radion som sa att det berodde på att man kokar dom för länge…
Ok, löskokta ägg får ju inte den gröna hinnan… men jag har varit med om att ägg som jag råkat koka ganska länge inte har fått det, medan ägg som kokat lite kortare stund (dock fortfarande hårdkokta) har fått det… så jag tror inte att det har med koktiden i sig att göra…
Intressant att Andreas0s ägg inte blir gröna, det kanske har att göra med att dom får koka längsamt, på lägre värme än annars, eftersom han stänger av plattan…
Tänk om vi gemensamt kunde lösa denna gåta… 
"still lost in space and time"
Google är användbart. Jag hittade en sajt där det stod att man ska spola äggen i kallt vatten efter kokningen för att förhindra att äggets järnsalter löses ut vilket ger en grön hinna. Nu spolar ju ni med kallt vatten, så vad har vi för teori då?

Ja, jag spolar alltid i kallt vatten…
Men jag ska testa Andreas0s metod, och se hur det blir…
Så vitt jag vet händer det bara när man har haft ägget i kylen. Det kanske blir FÖR kallt…
Experimentdax!
Nu har jag kokat två ägg och tänkte lägga ett i kylen och ha ett framme. Meddelar imorgon vad jag kommit fram till
.

Spännande… 
hittade en annan sida med möjligt svar på de gröna äggulorna: det beror på att ägget inte är färskt. (och hårdkokt). Men man vet aldrig - experiment är nog alltid bästa sättet att ta reda på något.
Jag har hört att det gröna i ägget är salter som fälls ut.

Jag har hört att pinfärska ägg är svåra att skala… det var en lokal äggproducent, som anpassade leveranserna till kunderna… restaurangerna ville ha lite äldre ägg, om dom skulle kokas och skalas… fast inte för gamla, så äggen blev dåliga, förståss.
Vet inte hur riktigt det är, men ibland får man ju sådana ägg som knappt går att skala…
#20 för det mesta här, jag provat att ha dem framme på diskbänken en dag för de skulle bli lite "äldre".
Färska ägg är svåra att skala, skalet lixom fastnar på ägget.

Andreas sätt att koka hårdkokta ägg är det optimala då det mesta av vitan bara blir uppvärmt så det ena av äggproteinerna stelnar (<85 grader) vilket betyder att vitan blir mjällare, inte så seg.
Tyvärr blir färska ägg väldigt svårskalade med metoden.
Är de svårskalade så är det bara att slå av toppen med en kniv (akta fingrarna!) eller sked och äta inifrån.
Jag vet vad det gröna i äggen är! Det är ägg det med! :-P
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se

Hehe…ja det är det ju.
Färgen kommer av en reaktion mellan järn och svavel i gula resp vita….och inget att bry sig om.
okokta ägg är också vääääldigt svårskalade…. ;)
Att skala ägg när man kokar ägg som jag gör är lite svårare än valigt, men med lite övning så får man in tekniken och klarar det utan problem. Speciellt i början hade jag problem med att stora bitar ägg följde med skalet, men inte längre. Knacka äggen runt om hela i ett bord så det blir sprickor över hela hägget, sen tar du bort en liten bit skal, och kör fingrarna under skalet och bara lyfter upp en liten bit, kör fingret längre in, lyft upp, osv. När du har en godtyckligt stor bit av skalet löst tar du loss det och lägger åt sidan. Repetera. Med lite övning skalar man ett ägg på ett par sekunder fast skalet sitter hårdare mot än vanligt.

Jag brukar rulla äggen mot bordet under handflatan så jag spräcker skalen runt om (för att vara riktigt macho kan man köra ett ägg i varje hand
). Men ibland är de trots det omöjliga att skala.
Jag lägger i äggen i kastrullen fyller på vatten till det täcker, saltar lite. saltet för att vitan ska hålla sig kvar i ägget om det spricker. Det får koka i 6 minuter, för jag vill ha dom lite krämiga. Och så spolar jag dom i kallt vatten. Om jag vill ha dom hårdkokta får dom ligga kvar ett par minuter i kokvatnet innan jag sploar med kallt vatten.
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk
Prova att ta ett sprickfritt ägg (rått eller kokt) mellan tummen och pekfingret på "kortsidorna", d.v.s. spetsen och botten. Försök sedan klämma sönder det! Klarar du det är du macho! ;-)
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
#27 Annars kan man ta hjälp av en liten sked när man skalar. Den kan man pressa ner mellan skalet och ägget och trycka bort skalet. Den metoden är också snabb.
#20 Jodå, helt rätt det där med att skalet sitter hårt på färska ägg. Jag har haft höns och sålt ägg och då fick jag lära mig att man aldrig ska sälja ägg som inte legat i kylen minst en vecka.
Ska genast börja testa era energisnåla äggkokningstips. Jag gillar nämligen bara nykokta ägg, så det blir ju en del kokande. Jag är en galen akvarist med 12 akvarier i lägenheten, så jag behöver verkligen spara in på strömmen där det går.
Vad är det som är så äckligt med grönt?

SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se

Grönt är skönt! (Fast kanske inte på en äggula…)
Jag har någon gång fått lära mig att äggulan blir grön när äggen fått koka för länge. Vet inte riktigt om det stämmer, för jag vill helst ha mina ägg löskokta, eller möjligen krämiga, men så blir de ju aldrig gröna heller…
"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk
Jag har alltid kokat äggen längre än dom behöver egentligen. Bryr mig inte om gröna ägg men kanske är det något som kommer ju längre man kokat dom?
Jag lägger i äggen i kallt vatten och sätter på plattan. Oftast glömmer jag dom, det har till och med hänt att det kokat torrt, men inte tusan har äggen blivit gröna.

Svar till Wildrat:
Jag lägger ner två ägg från början, häller på varmt vatten från kranen, låter kokaren koka upp vattnet och sedan står kokaren med äggen i sju minuter. Sedan häller jag försiktigt på med kallt vatten och njuter av lagom kokta ägg.

Jag har också ätit ägg som kokat alldeles för länge (ca 20 min), men det är inget att rekommendera. De blir segare och mer hårdsmälta ju längre de kokar.

Tack vare den här tråden har jag kommit på det för mig ultimata sättet att koka frukostäggen, som jag vill ha löskokta…!
Jag saltar i vattnet (tack för det tipset), och låter vattnet koka upp… tack vare saltet stormkokar vattnet redan vid ca 95 grader… När vattnet kokar stänger jag av plattan, och sätter timern på 5 minuter. Mot slutet av koktiden sätter jag skålen jag ska äta äggen i ovanpå kastrullen, (som är en liten såskastrull där max 3 ägg får plats)… detta för att dels värma skålen, dels för att behålla så mycket värme som möjligt koktiden ut…
När timern ringer, så spolar jag äggen i kallt vatten, skalar dom, och lägger dom i den förvärmda skålen, och toppar med smör… Gulan blir lika rinnande som om jag skulle ha kokat dom i osaltat vatten, med plattan på hela tiden, i 3-4 min… att det tar något lite längre tid gör ingenting, då jag ändå har fullt sjå med att fixa kaffet… 

Är inne på min andra äggkokare nu, den första hade plastlock som först blev fårat och sedan fick sprickor som släppte ut ångan, därför blev nästa äggkokare en med metall-lock och den fungerar utmärkt, använder den varje morgon och när jag skall fixa till ett par skotska ägg. Svårskalade ägg är för färska dom släpper skalan efter en bestämd tid, minns inte längre hur lång tid det var skall kolla om någon är intresserad
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Det är en konst att koka och skala ägg!
:)
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
Kokta ägg skall spolas ordentligt i kallt vatten för att skalet skall lossna.
I alla fall till bruksanvisningen till min vattenkokare varnas för att ha annat än vatten i kokaren.
När vi var i Söderhavet hade vi dock en med synligt värmeelement på rummet och i den kokade vi pinfärska ägg varje dag.

En äggkokare är en väldigt praktisk apparat. Det måste också vara det strömsnålaste sättet att koka ägg på. Det är bara att sätta i det antal ägg man vill ha, fylla på vatten med en mätbägare efter antal ägg och hur de ska va sedan sätta i kontakten och när kokaren surrar är det bara att spola äggen i kallvatten.
Jag tar med mig äggen i matsäcken med makril i tomatsås eller laxpastej.
Ett enkelt sätt att få en lunch om man äter bacon och ägg till frukost så man inte är vrålhungrig.

Jag kokar upp vatten och sen lägger jag i äggen och kokar i 10 min. då blir mina hårdkokta iaf. Preci som jag vill ha dom. Sambon vill ha lite lösare så dom ska koka exakt 5 minuter - det är tydligen mkt viktigt hahaha. Sen spolar jag kallt vatten på dom.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Blåsa ägg

Aaaahahahaha det måste jag prova nästa gång 
Har någon testat att " blåsa" ägg?
Kolla på filen i inlägg #46
¤48 Jo, det har beskrivits tidigare. Jag försökte, och klarade det inte. Har för mig att Maxiq försökte också - ?