Istället för olivolja!?
Förut så brukade jag lägga in osttärningar i olivolja med vitlök, kryddor och salt, låta stå en vecka i kylen och sedan njuta i små portioner till ett glas vin(ost är ju så fett, usch!). Nu inser jag att jag istället var helt rätt ute (ost är ju så fett, mums!)
MEN vad ska jag ta istället för olivolja!? Jag har förstått att olja inte är så nyttigt. Ost kan ju inte stå i rumstemp i en vecka utan behöver kylskåp så kokosfett går bort. Smör likaså. Är verkligen olivolja så farligt, eller kan jag göra min marinerade ost om jag inte DRICKER oljan?
Är ghee (eller hur det nu stavas) flytande även i kylen?
Tacksam för svar!
Olivoljan är helt ok (: Om jag inte har fått det helt fel för mig, men det har jag nog inte! :D Så njut du
Nej det är väl bara när man hettar upp den som den inte är så bra. Ghee stelnar i kylen.

Olivolja, rapsolja, kallpressade är helt ok.. det är majsolja, solrosolja och sånt som är ush o fy.. altså sådant med mest fleromättat fett!!
Olivolja innehåller mest enkelomättat fett!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
***olja, ***olja, ***olja och ***olja.
Hur ska man hålla isär alla olika, vilka som är bra och vilka som är dåliga. När man står där i affären så kan man ju inte kolla upp vilka som man skulle hålla sig till.
Om det står att de är kallpressade, är det alltid ok då? Eller ska jag bara hålla mig till olivolja när jag behöver olja?
Detta är en liten jungel tycker jag. Fleromättade, enkelomättade, hit och dit… En säger si, en annan säger så…
Jag har i alla fall fattat att margarin är ajjabajja. *litet framsteg* 

Jag väljer kallpressad olivolja…..

Extra virgin står det på olivoljeflaskorna.. ju dyrare dessto större chans att det är en bra olja.. Kallpressad rapsolja står det på den andra!
Också lite fundersam ang oljor. Ni som vet så mycket.
Valnötsolja?? Bra eller dåligt?
Brukar ringla över en liten sallad till maten för lite extra fett, men kanske ska strunta i det. Gillar inte riktigt olivolja, tyvärr.
Ett annat användningsområde… 
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Prova macadamiaolja.

Använd olivolja med gott samvete, man ska däremot undvika att hetta upp den, så den lämpar sig inte för stekning, det ska man ha smör eller kokosolja till.
Tack! Då ska jag göra mina osttärningar idag så kan jag njuta av dem till helgen. Kanske med ett LITET glas rött till. 
Håller med. Macadamiaolja är sååå gott!
Hej, ursäkta att jag kapar tråden.
Varför ska man inte hetta upp olivolja? Vad händer då?

omättad olja tenderar att oxidera när det hettas upp,
#14, tack för svaret. Men blir den ohälsosam, förstörd eller vad händer?

Vid medelhavet har man lagat mat med olivolja i tusentals så det är väl inte direkt dödligt.. men så har de oxå lärt sig att laga till maten vid lägre temperaturer!!
Skall du steka i olivoljan är det synd att använda en Extra Virginolja.. då kan man lika gärna använda den varmpressade.. men som sagt vad.. lägre temperatur!!

Den blir nog inte direkt farligt, men inte lika bra som kall eller rumstempererad, för precis som Zepp säger så har den använts i matlagning kring medelhavet sen länge. Antagligen lagar de maten i lägre temperaturer, eller så kanske det balanseras upp av något annat i medelhavskosten, kanske några anti-oxidantrika grönsaker, jag tar det säkra före det osäkra och undviker att steka i den över huvud taget. Ister, kokosfett och smör är vad som hamnar i min stekpanna. Oliv- och/eller rapsolja i sallader, kalla såser och dressingar.
#0: Skulle du kunna lägga ut receptet? Det lät ju bara så gott! *ber snällt* 
Hej thyme!
Jag har tyvärr inget recept, jag går på en höft varje gång. Man tärnar ner valfri ost i valfri storlek. Denna gång hade jag goudaost i drygt 1-cm-bitar. Sen tar man en burk med tättslutande lock. Så att man inte "smittar ner" allt annat i kylen med lukten.
Lägg i osten. Pressa vitlök. Färska blad av oregano, timjan och persilja hackas lätt. Ibland tar jag även lite hackad chili eller cayennepeppar för lite "bett". Blanda allt med olja och salt i burken. Oljan behöver inte täcka osten, det räcker med kanske 5 cm. Men om man tar mer olja så kan man ju sila den när osten är slut och får då en god kryddolja.
Vänd ner osten med en sked, men försiktigt, så inte det blir så smuligt. Ställ in i kylen. Vänd om från botten med sked några gånger per dag. Smaka av efter kanske två dagar om det är tillräckligt mycket vitlök, chili, salt osv. Krydda mer om det behövs.
Efter ca en vecka kan man njuta av goda, kryddiga osttärningar till ett litet glas vin. Mums!
Observera att om man inte har kryddträdgård som jag så går det lika bra med torkade kryddor. Man kan även ha i andra kryddor än de som jag har. Bara att prova sig fram i små satser.
När jag gifte mig så gjorde vi bla. fat med såna osttärningar tillsammans med en liten bit ölkorv på tandpetare. Små bitar så man kan ta allt i en munsbit. Det blev mycket uppskattat!
Hållbarhet…? Jaa… Jag vet inte, de brukar inte bli särskilt långvariga här hemma.
Men jag skulle gissa på kanske en vecka eller så… Det beror på hur kallt man har i kylen. Och hur ofta och länge den står framme.
Hoppas detta var till någon hjälp!
Åh det där låter ju helt.. Jättegott 
det måste hålla betydligt längre! Ost har ju lång hållbarhet och kryddolja också! Flera månader skulle jag gissa…
Ja men när du lägger i färska örter och vitlök så tillsätter du vatten, dels i själva kryddorna och så måste man ju skölja kryddorna innan. Jag provade för några år sen att göra kryddolja. Jag tog en flaska olja och tryckte ner några (sköljda) kvistar av olika kryddor och några vitlöksklyftor och lät den stå framme. Efter några veckor så hade den möglat! Trist! Men man får lukta sig fram!
Tack så mycket, Malinochclaes. Detta ska jag absolut exprimentera med! 
men det ska väl stå i kylskåp? Jag har kryddolja som är ett par år och det har inget hänt, fast den står framme 
Alla fleromättade vegetabiliska fetter är dåliga. Så alla oljor du kan hitta som har mer än några få gram fleromättade fetter är dåliga. Det är den enkla grundregeln.
I praktiken innebär den att de enda vegetabiliska fetter som är bra är kokosolja(kokosfett), palmolja och macadamiaolja.
Olivolja är bättre än många andra växtfetter (men inte bra!).
Upphettningen av fetter har med mättnaden att göra. Mättade fetter tål upphettning bäst, enkelomättade är också bra. Fleromättade fetter förstörs vid upphettning, varför de bör undvikas vid stekning.
fast olivolja har ändå bara 7,6 % fleromättade, resten enkelomättade och mättade (om nu wikipedias siffror stämmer) så jag skulle bedöma den som bra iallafall… och det verkar ju dessutom som den inte skulla vara så farlig att hetta upp heller då? De 7,6 % förstörs väl men resten?
Det beror väl på vilka mängder man tänkt sig. Men eftersom de flesta strävar efter en bra kvot mellan omega3- och omega-6 och vegetabiliska fleromättade fetter endast skjussar upp omega-6 mängden tror jag det är bäst att undvika de helt. Speciellt när det finns bättre alternativ.
jo men , återigen… där bara 7,6 % fleromättade…92,4 % är alltså helt OK

Man måste räkna in det här med smak också, det är kanske inte så lockande att hälla kokos över den grekiska salladen, varken neutral eller med kokossmak, palmolja vet jag inte hur den smakar, om den ens smakar? Men ur miljösynpunkt är det inget som jag tänker använda, macadamia är det inget större fel på men den passar inte lika bra som oliv i sallader och dressingar. Oliv och raps ingår helt klart i mina menyer, ser man bara till att använda dem med måtta och har koll så att man äter tillräckligt med omega 3 från alger eller djur så är det inga problem alls, och smakförhöjningen de står för gör att det absolut är värt det.
kan ingen räkna ut exakt hur omegabalansen är i olivolja?

Balansen är väl ändå rätt ointressant, då det omega 3 som finns är odugligt för människor, det faktiska omega 6-innehållet är vad som är intressant.
jaha, så skrev du inte? Du skrev att vegetabiliska fleromättade fetter skjutsar upp omega6-mängden , men inget om att omega 3 var odugligt?

Det var inte jag som skrev det. Men att vegetabiliskt omega 3 inte är något som människor kan tillgodogöra sig är väl ingen hemlighet… Och det är bara oljor med fleromättat fett som innehåller omega 6, så ju mindre fleromättat desto mindre omega 6. En vegetabilisk olja med 0 gram omega 3 och 10 gram omega 6 är lika dålig som en med 50 gram omega 3 och 10 gram omega 6.
nej jag blandar ihop er, ursäkta!

Sånt som händer =)
men… bara för att man inte kan tillgodogöra sig omega 3… om det inte är stora mängder omega 6 så borde det väl inte vara skadligt, bara att det inte är så nyttigt? Man äter ju många andra grejer som inte innehåller någon Omega 3 alls utan att de för den skull klassas som skadliga.

Är det låga omega6-mängder så är det såklart lugnt, och i olivolja med 7% fleromättat fett är det inga mängder som omega3-tillskott eller regelbundna intag av fet fisk inte ordnar till. Men många glömmer att omega 3 i vegetabiliska oljor är oanvändbart så när de läser på förpackningen och det står t ex 30% omega 3 och 30% omega 6 så tror de att den är okej, när det i själva verket bara är omega 6 som kroppen kommer ta upp.
det var generell info om olivolja också så jag har svårt att förstå det dåliga rykte som den ändå har! Härinne alltså.

Nej, jag har också svårt att förstå det, det känns ibland som att allt antingen är himmel eller helvete och är det något som ligger några hundra meter ifrån himlen (men samtidigt flera tusen mil från helvetet) ska det ändå ratas som om det vore lika dåligt som helvetet. Som sagt, det behövs inte mycket omega 3-tillskott eller många portioner av fet fisk för att med råge väga upp det omega 6 som lite olivolja i sallader/dressingar/såser kan ge.
exakt! Nicely put!