Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-jag-behöver-måltidstips
Läst 4076 ggr
Adal
0

Läskande dryck

dricker bara vatten men ibland blir jag så himla sugen på något gott att dricka. Försöker utesluta mejeriprodukter för jag misstänker att det ger mig svullen mage.

Vad kan jag göra för gott att svalka mig med som inte mättar för mycket utan mest svalkar?

finataender
0

Citronvatten kanske? :)  Lite roligare än vanligt kranvatten i alla fall!

Eller så gör du äggmjölk som du låter svalna, blandar med svalnat kaffe och gör en god kaffedrink med is utav det! Mums!

Adal
0

Det låter ju gott med kaffedrink, då använder man kanske inte så mycket att man blir så mätt.

Tack för tipset!

malin0222
0

Isthé - med eller utan citronskiva…

almeotto
0

Hej,, jag är rätt så ny, men jag dricker också bara vatten, för det e ju det bästa…  Har en soda streamer som går var här Cool

Men ja blir ju också super dugen ibland på något gott då tar jag ett halvt glas light saft och sveper det och  låtsas som ingenting och går tillbaka till vattnet igen!  hahaha man har sina grejer för sig… Det hjälper och detta händer bara vart tredje dag eller så??

Jag gör också mycket is! Men mycket citron och lime i t.om mynta.. sååå gott !

Fjaellmor
0

Jag gör citronmelissvatten - supergott i en kanna fylld med is…

/Fjällmor

texarcana
0

Brännvin… Flört

Wtn3
0

Det förslaget är helt i min smak =)

nobban7
0

Läst, utan att testa, att man kan ta 1 msk whisky i 1 liter vatten.

julia61
0

Hmm, det kan funka en kväll i alla fall hemma, på jobbet börjar de nog undra om det börjar dofta!! Glad

nobban7
0

Tja, passade på att testa whiskyvattnet. Inte alls dumt, smakade vatten med en doft av whisky. Men man ska nog inte dricka mer än en liter om dagenOskyldig

Wtn3
0

En msk vatten i en liter whiskey låter som en bättre blandning.

nobban7
0

#11 Jodå, den varianten funkar ju också Skrattande

aussiemia
0

Iskaffe!

Blanda en stor petflaska(eller annan kanna med tättslutande lock) med hälften grädde och hälften mjölk, ha i så mycket nescafe som du tycker är gott och kanske lite sött för att runda av. Det är möjligt att du måste värma grädd-mjölken innan du har i kaffet, prova dig fram.

Skaka flaskan ordentligt och lägg i frysen.

Se nu till att skaka ganska ofta, du vill ju inta ha en djupfryst kaffebit utan bara isig, dvs tjock och kristallig. När du har den konsistens du vill ha så serverar du i höga glas. Superduper gott!

aswedishsmorgasbord.com

aussiemia
0

Men ska ni förstöra whiskyn?! Ä ni helt från vettet! Om ni prompt ska ha whiskyn kall kan ni ju bara visa den för det öppna kylskåpet. Men inte för länge!

aswedishsmorgasbord.com

lizaohman
0

Hehe, aussiemias förslag kom mig att tänka på ett recept på Dry Martini som jag läste/hörde om: Gin - och så springer man förbi med en Vermouth-flaska.

Trrkek
0

Smaksatt mineralvatten funkar för mig =) Hae jättesvårt för vanligt kranvatten nämligen… och så är det ju magnesium och ofta kalium i vattnet, vilket jag ofta får brist på annars.

[Pennylane1]
0

jag gjorde flytande sötningsmedel genom att blanda steviapulver (premium) i smultronvodka. Sen testade jag sötman genom att droppa ett par tre droppar i ett glas vatten. Helt otroligt! Vattnet smakade smultron, och sött då förstås. Ganska gott faktiskt!

Adal
0

Skrattande Vilka underbara tips jag fått av er… Tusen tack!

Det är alltså intebara jag som tröttnar på rent vatten ibland… Flört

Nu ska här provas utav alla sorter…

sussie
0

Jag har köpt essenser efter tips här på KiF, dessa blandar jag med bubbelvatten från sodastream och sprit när jag är sugen på en drink. Jag köpte också karamellfärg på essensaffären så jag kan göra barnsligt färgglada drycker & drinkar.

borealis
0

Har testat en del vattenvarianter som är jättegoda. Lägg frysta hallon i en bringare med vatten, låt stå soligt ett par timmar, sila ifrån de ganska urblekta hallonbitarna (obs! det är absolut ingen nackdel om bären är sönder). Då får du ett knallrött vatten som smakar riktigt mycket hallon. Solen och värmen gör att smaken utvecklas bättre än om det står kallt.

Lägg skivad citron och skivad slanggurka i vattenkaraffen, låt stå och dra en halvtimme. Kan stå i kylskåp hela tiden. Även enbart gurka är helt ok.

Har du provat Solte? Det är ett te som är ytterst milt och lättdrucket, men pass på koffeinet! Det är lätt att dricka mycket av… Tungan ute Ta en glaskanna / karaff, fyll med vatten och lägg i fyra-fem t-påsar (smaksatt eller neutralt funkar lika bra vilket som). Ställ det så soligt du kan i cirka 2 timmar eller tills du tycker färgen börjar se "klar" ut. Kyl, drick gärna med en kvist färsk mynta eller citronmeliss i glaset, beroende på vilken sorts te det är.

Änglakaffe tillverkas på liknande sätt men är lite svårare att dosera. En glaskanna vatten med vanligt bryggkaffe (dosera efter tycke o smak) ställs soligt 1,5 till 2 timmar. Rör om ett par gånger, för kaffepulvret  har en tendens att klumpa ihop sig. Filtrera. Var försiktig när du häller det i filtret, för det sätter igen ett pappersfilter rätt rejält. Blanda med gammeldagsmjölk eller grädde efter behag. Kyl! Lent, gott, svalkande kaffe - med lika mycket koffein som vanligt kaffe. Det är mycket milt för magen, för det blir ingen garvsyra i det här kaffet.

Överkurs: Är du på kryddhumör, är det gott med en kanelstång i vattnet under tiden det drar, eller nystött kardemumma. Jag tillsätter ibland lite vaniljextrakt jag gör själv. (Snitta upp en vanlijstång, krafsa ut de små fröna, lägg tillbaka det i glasburken och häll över vodka. Låt det stå länge! Smaken blir bara starkare och tydligare. Extraktet blir konjaksbrunt med tiden, då är det klart. Söta direkt i burken - så lite du kan, men sockret lyfter fram vanlijsmaken och extraktet är rätt koncentrerat i smaken, så man behöver inte ta mycket alls).

Lycka till med drinkblandandet!

Andina
0

Snattar lite från tipsen till Adal…

Borealis - Vad gott det låter med Änglakaffet!!! Måste absolut provas! Tack!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

lizaohman
0

Jag hittade faktiskt på något som vi tyckte var gott att dricka sig otörstig på. God måltidsdryck. Jag kokade vitt te som jag lät svalna i kylen. Hälften te och hälften smaksatt vatten (igår tog vi citron) och jag och svärmor blev nöjda. Kändes lite extra med en aning bubblor. Vitt te är ju väldigt nyttigt. Maken tyckte det var blä, kanske man ska tillägga. Men det är aldrig någon som bryr sig i vad han tycker i det här huset…

Medlem
0
  • Lite Rosenvatten i en vattenkanna med isbitar och lite stevia.
  • Lite apelsinsblomsvatten i en vattenkanna med isbitar och lite stevia.
  • Kanelte som kyls ner. Koka kanelstång i vatten, sila och kyl ner.
  • Kardemumma kärnor kokas med vatten, kyl ner.
  • Koka lite kaffe med rosenvatten, kardemumma och saffran. Kyl ner.
  • Ayran.
KattaMo
0

#23 Det låter jättegott och friskt!

Men vad är Ayran?

Adal
0

Borealis: Tusen tack för ditt långa innehållsrika svar. Här har jag att göra. Glad

Adal
0

Tur att jag är ledig i morgon så att jag kan börja med alla godsakerna. Tack till alla!!

texarcana
0

Tackar för många härliga drycktips, inte minst #20 borealis ambitiösa genomgång. Ska bli spännande att testa! Skrattande

asvensso
0

Nar det ar riktigt varmt ar det gott med en Nimbu Paani:

salt, socker, farskpressad lime och sodavatten, finhackad mynta och massor av is…

Eller en verkligt svag spritzer gjord med diet 7up eller motsvarande och valdigt kallt men inte sa mycket vin.

lizaohman
0

Skulle väl funka med en Nimbu ifall man utesluter socker. Och i så fall kanske man ska utesluta saltet också, för balansens skull.

Dietdryck är inget jag stoppar i munnen, men kan man inte hälla lite vin, ifall man vill ha en festdryck med alkohol, i Nimbun?? Mynta är verkligen fräscht!

[Pennylane1]
0

lite hembubblat vatten i rödvin ( eller lite vin i hembubblat vatten snarare) drack jag hos syrran i helgen. De gjorde stora ögon men jag kan inte hålla jämna steg med kolhydratätare vad gäller vindrickning, då får dom skopa upp mig från under bordet Skrattande men på detta sätt så kunde jag dricka lika länge som dom och fortfarande vara lika glimrande spirituell som vanligt Oskyldig

Gott var det också!

gyllenetider
0

#3 och alla andra…

Nu kommer en dum fråga… ISTÉ…. kokar ni vanligt te då och sen kyler ner med lite sötningsmedel i eller?? För den man köper är ju många kolhydrater i. Sen tänker jag på detta med uttorkningen… te och kaffe har man ju hört är både vattendrivande och uttorkande.

aussiemia
0

#30 Här i Au dricker vi sparkling red dvs

rödvin med bubblor. Det kallas röd champagne

och man dricker det iskallt i höga glas. om kvällen

blir för lång så blandar jag alltid soda stream- vatten

med vin.

aswedishsmorgasbord.com

lizaohman
0

gyllenetider: kaffets uttorkande effekt har debatterats tidigare. Du kan aldrig förlora mer vätska än du tillför, men en viss urindrivande effekt finns. Så dricker du 1 dl kaffe så tillför du kroppen vätska, men lite av det avgår, så att säga.

gyllenetider
0

#33 Aha då förstår jag… men för att vara på den säkra sidan så är det väl lika bra att dricka lika mkt vatten som kaffe då?

Medlem
0

#24 Ayran är en yoghurtsdryck.

Jag glömde en läskande dryck till som man gör med torkad lime.

2 torkade lime (ta bort kärnorna annars blir drycken besk), koka i 1 liter vatten på låg värme och söta den efter behag. Servera med isbitar. Det finns visst lite kolisar i den men inte så värst farligt.