Etikettmat-recept-på-ägg-ost-grönt-sidorätter-veg
Läst 8796 ggr
appe
2009-05-13, 18:48

Vad göra med alla äggvitor?

När man gör bea eller majonäs blir det ju massa äggvita över. Någon som har ett bra tips på vad man kan göra med dessa?

Har aldrig gjort brödsubstituden (polarbröd eller "oopsies"), men det känns som om de skulle funka utan äggulan.

Vad tror ni?

nimh
2009-05-13, 19:19

Sök på forumet efter recept på kycklingkroketter och fiskkroketter, i dem används äggvita.

Maia
2009-05-13, 20:03

Blanda två vitor med kokosflingor, sesamfrön och linfrön och gör "bröd" i stekpannan. Med massor av smör och ost till blir det en mättande lunch.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

appe
2009-05-13, 20:50

#1 och #2 Tack för tipsen…

sainbella
2009-05-22, 17:03

Blev fel. Har raderat.

Johanna-Soderlund
2009-05-22, 17:26

Kokoskakor med äggvitor funkar bra.

I köttfärslimpa går det också ner många äggvitor.

magma
2009-05-22, 17:48

Omelett! Jag brukar skaka ihop vitonra med ett extra ägg, grädde, vatten, dill och salt och så steker jag i massor av smör och lägger på majjo och räkor innan jag viker ihop den på tallriken.

roma
2009-05-25, 09:44

Äggvitorna som blir över gör jag en nötbotten av, Vispa äggvitorna hårt tillsätt lite, lite sötningsmedel, fortsätt vispa blanda i blandade hackade nötter.

Baka i ca 175 grader 10-15 min stäng värmen och låt stå en stund till.

Servera med färska bär och grädde

nyborjare08
2009-05-25, 09:51

Någon (Raphanus?) har tipsat om att steka äggvitorna i smör under omrörning och använda istället för ris till maten.

Själv rör jag ibland i ett par äggvitor i stekt riven blomkål som jag ibland har till maten. Gott!

bustas
2009-05-25, 10:25

Min hustru blandar i potatismjöl tills konsistensen blir den rätta. Sedan i med de örter hon för dagen tycker är lämpliga. Där har ni en perfekt "ansiktsmask" eller vad det nu kan heta i hudvårdens värld. Hon anser detta är det absolut finaste man kan använda. Även hennes ben får sig en vända av denna blandning till och från.

[Pennylane1]
2009-05-25, 11:33

tappade hakan vid potatismjölet men den hittades igen när jag läst lite till! Skrattande

appe
2009-05-25, 12:41

Oj, vilket lyft det blev i denna tråd.

Köttfärslimpa låter som en riktigt bra idé. Jag tycker omelett med för lite gulor blir lite tråkigt.

Ansiktsmask… nja…

EvaP
2009-06-02, 14:13

Om jag inte kan ta hand om äggvitorna direkt, fryser jag dem. De går bra att vispa även sedan de varit frysta.

Häromdagen gjorde jag en rabarberpaj så här:

Några stjälkar rabarber i bitar stektes i smör och kryddades med ingefära. De lades sedan i en ugnsfast form med lite sötningsmedel över. De upptinade äggvitorna vispades hårt. Jag tog lite sötningsmedel även här och vände sedan ner flagad mandel. Smeten breddes över raberbern. Allt gräddades i ca 100 grader i en timme.

Ett annat tips:

Vispa äggvitorna hårt. Blanda i några matskedar majonnäs och bred smeten över fiskfiléer. Gräddas i ugnen. Det blir en "fisksufflé light" som på minner om den min mamma gjorde när jag var barn. Jag har inte kvar hennes recept, men det var ungefär så här:

En suffleform bottnades med broccoli. Sedan hällde hon över en gratängsås gjord på äggulor. Jag tror att fisbitarna blandades ner i såsen. Det hela toppades med äggvite/majonnässmeten. Den blev fluffig och hög och himelskt god. Men jag kanske inte minns rätt. Hon kanske rörde ner de hårt vispade äggvitorna i såsen. Jag måste kolla lite sufflérecept och testa.

Solpuss
2009-06-02, 14:42

Vi har utekatter. Sedan jag började göra äggmjölk med bara gulor till frukost, har de fått glansigare och tätare päls än någonsin innan! Glad

[Pennylane1]
2009-06-02, 15:24

hur kan katternas päls bli glansigare för att du gör äggmjölk till frukost Tungan ute stänker det lite på pälsen på dom?

Andina
2009-06-02, 15:32

#14 - FlörtSkrattande

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

valkyrja
2009-06-02, 15:43

#8: Jag gör likadant som Raphanus med mina vitor. Gör äggröra på dem eller steker dem lätt och skär sedna i strimlor. Båda fungerar jättebra som hjälp att sleva upp såsen i grytor.

Fast jag måste erkänna att de flesta vitorna åker ner i slasken… Skäms

Solpuss
2009-06-05, 18:48

# 14 & 15: Tungan ute

cokolada
2009-06-10, 21:49

jag gör marängtoppar.. vispar i sötningsmedel i äggvitan, in i ugnen 100 grader. äter med grädde =)

JAUS
2009-06-10, 21:56

#8 Jag vet inte om Raphanus också föreslagit det, men annars var det jag som föreslog att man kan använda äggviteröra som ris.

Trollpyret
2009-06-22, 22:17

Jag vet inte om det är andra som har gjort det här innan men jag hittade inget liknande vid en snabbsökning så här kommer ett tips:

Jag har skrivit in vad jag har ätit på MinMat idag, jag gör det lite då och då, och insåg att jag åt för lite protein, vilket jag hade misstänkt. Eftersom jag hade ganska mycket äggvitor i en burk i kylskåpet lade jag till 100 g äggvita i MinMat och fick genast mycket bättre proprortioner och en vettig proteinhalt utslaget på hela dagen. Jag tog 100 g, hällde i en skvätt vatten och började fundera på smaksättning. Bestämde mig för att inte ta örter som jag brukar, utan testa något nytt, så jag hällde i vaniljpulver, kardemumma och kanel och stekte alltihop samtidigt som jag krafsade omkring med en gaffel i det. Det blev alltså en äggviteröra med smak av kanel, vanilj och kardemumma. Det smakar faktiskt inte tokigt alls och kommer troligtvis bli ett stående kort här hos mig de dagar jag inte har ätit tillräckligt med protein. Glad

Million
2009-06-29, 13:45

Jag gjorde en jättegod omelett till frukost av 3-4 äggvitor, lite spenat, dill och dijonsenap.

Till omeletten åt jag en dressing av majonnäs, CF, dill och dijonsenap. GOTT!

[Pennylane1]
2009-06-29, 13:52

kanske funkar till den goda iranska koko sabzi också, grön omelett. Man köper färdiga torkade grönsaker till koko sabzi på en invandrar butik, går att göra med färska med men kan inte proportionerna, och det ingår bockhornsklöver som jag inte vet var man får tag på tex. Annars rör man bara ner ett par dl av grönsaksblandningen (eller örtkryddblandningen snarare) i äggen,(4-6 stycken (fler äggvitor då förstås). Har i lite vitlök, salt och peppar samt pinjenötter, någon matsked, eller hackade valnötter. Låter stå och svälla. äller sedan smeten i en stekpanna med rikligt med smör och steker  på måttlig värme, och sen när det stannat vänder man  och steker andra sidan en stund också. Det blir en grön "torr"  kaka (inte kruttorr men man kan ta den i handen) man kan dela i bitar och ta med tex tsatsiki. Eller som tillbehör till vadsomhelst nästan.

marialan
2009-06-29, 23:23

# 22 tack för det receptet - ska absolut provas!

Älskar anorlunda mat och bor i malmö med många butiker som jag kan tänka mig ha koko sabzi. Ska nog gå att få tag i Glad

[Pennylane1]
2009-06-30, 00:44

goood luck! Glad

Johanna-Soderlund
2009-07-01, 17:35

Sidfläsk eller bacon med äggvita tycker jag funkar bra. Det är ju inte så mycket protein i sidfläsk.

Xanzippa
2009-07-01, 17:39

Jag brukar göra omelett eller äggröra på det, har lite svårt för stekt äggula så då funkar vitorna perfekt, plus bra proteintillskott.

[Pennylane1]
2009-07-01, 19:31

Ang det jag skrev i # 22 , jag gjorde koko sabzi i går på tre äggvitor jag fick kvar efter glasstillverkning, märkte inte alls att det inte var äggulor med, smakade precis lika gott som vanligt! Hurra!!

TantRafa
2009-07-02, 08:42

Har inte lusläst alla svar men mitt supergoda tips är att göra rulltårtan som någon, har tyvärr glömt vem och kan inte hitta tråden, gett recept på!

I den går det åt 4 vitor, som vispas till hårt skum. Blanda ner 50 g malda mandlar och bre ut på bakplåtspapper, jag penslar pappret med lite olja så lossnar kakan i ett huj. Grädda 175gr 12-15 min.

En burk mascarpone vispas med ca 2 dl vispgrädde(jag tar i ca 2 tsk vaniljsocker men kan uteslutas. I hela tårtan är det, iaf enligt mig försumbart).

När kakan har svalnat brer jag ut mascarponevispet på den och strör över lite hallon, rullar ihop och ställer kallt en stund.

Jojo, säger jag bara! Vem det nu var som gav oss detta recept- du har fått en miljon guldstjärnor av TantRafa!!!!!!!!

Igår bjöd jag min icke LCHFande svåger och svägerska på tårtan och vips! så var den slut. Mycket mycket god blev betyget.Tungan ute

cokolada
2009-07-02, 21:28

jag gjorde sorbet idag med vitan som blev över!

1 dl hallon/blåbär mixas med is och 2 dl vatten, tills det blir slät, tillsätt sötningsmedel. in i frysen ngn timme tills då det bildats kristallet. då vispar man vitan (eller 2), och blandar försiktigt.. in i fryser.. blanda en gång i timman.. ska äta den nu!!

Minett
2009-07-09, 22:57

Jag testade idag att koka ett antal äggvitor i micron - i en liten skål. Först ca 2 vitor och det tog bara 1 minut. Sedan ett nytt försök med tre vitor och lite längre tid. Resultatet blev kokt ägg utan gula - smakade precis "som det ska". Jag åt de kokta äggen med CF till min surströmming!

fellfrosch
2009-08-12, 15:30

Puttar åt beso02 (:

JAUS
2009-08-13, 06:35
Upp till toppen