Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmedlemmar
Läst 3977 ggr
Tigermatte
0

4 månader med LCHF

Den 4 april började jag med LCHF och tänkte ge det två månader. Jag var trött på mitt tidigare jojobantande och tänkte att detta fick vara "det sista halmstrået". Jag trodde egentligen inte på metoden att äta mycket fett etc., gammal viktväktare som jag är - ja, ni vet säkert vad jag menar…

Efter två månader hade jag gått ner från 63,8 till 59,1 - alltså 4,7 kg. Helt OK, men det viktigaste var ändå att jag mådde så himla bra! Jag har tidigare haft problem med humörsvängningar, framförallt när jag var hungrig, och tyckte det var så himla skönt att slippa de där topparna och dalarna i blodsockerkurvan.

Nu har det alltså gått 4 månader och viktnedgången är nu 8,6 kg. Jag hade en vecka i somras under semestern då jag drack vin dagligen i stort sett, och det märktes. Nu är jag på spåret igen och i stort sett framme vid målvikten, 55 kg (jag är bara 159 cm lång och har väldigt klen benstomme - bara så ni vet!).

I morgon åker jag till London, tillsammans med min 18-årige son, och jag ser faktiskt med tillförsikt fram mot en resa då jag inte är rädd för att behöva gå uppi vikt! Hotellet har frukostbuffé med kokt och stekt ägg och äggröra. Bacon, naturligtvis, så det ska nog gå bra. Att äta ute känns inte heller svårt. Burgare utan bröd, italienska restauranger med bara kött eller fisk osv.

Det här forumet har varit väldigt roligt för mig så här i början! Vad många bra tips man får från alla er kloka människor - tack för det!

Jag återkommer med en rapport, för den som så önskar, efter Londonresan, så får vi se om jag lyckats hålla vikten som jag tror.

Ha det gott - vi hörs!

flygirl
0

Tack för trevlig läsning för en som skall börja med detta på måndag och är ganska skeptisk :-)

Kul att du har lyckats så bra och lycka till med att hålla målvikten.

Ha det så trevligt i London.

Citronita
0

Vad duktig du har varit! Jag förstår precis vad du menar med omställningen från VV…

Hoppas du får en fantastisk vistelse i London. Hotellfrukostar brukar ju vara super!

skogs-tolva
0

Åh lyckliga du!

Själv är jag gammal jojobantare och har haft svårt för att få en bra viktnedgång…..

161-162.5 cm lång och ville så väldigt gärna gå ner till 59-60 kg har bara snubblat på vägen och nått ner till 68.5 efter ett långt tag…nu efter semester och slarv uppe på mina 72.8 igen Gråter

Men de säger att det bara är att ta sig upp på hästen igen så så får det bli!

lizaohman
0

Det är bra, skogs-tolva, på't igen - upp i sadeln!

Mervi
0

Grattis till ditt fina resultat.

Hoppas din Londonresa blir trevlig.

Tigermatte
0

Tack för alla snälla kommentarer!

Jag glömde ju säga att jag lovat sonen, som fyllde 18 i lördags, att gå på pub. Det får väl bli en halv pint i alla fall - inte får man vara fanatisk, eller hur? Jag vet att jag kan välja rött vin i stället, som jag egentligen föredrar, men det blir väl en särskild känsla att ta en pint med sonen Skrattande. Annars har jag faktiskt lyckats hålla mig borta från otillåtna saker men när man åker till London får det väl bli något litet undantag.

Flygirl - lycka till! Bli inte avskräckt om du mår lite tjyvens i början - det gör många, men inte alla. Sjlv hade jag inga problem men min man mådde så dåligt efter en vecka att han inte orkade fortsätta.

Folk frågar ju mig nu när jag ska börja "äta normalt" igen men det är ju det jag gör med LCHF, eller hur? Jag ser ingen anledning till att börja stoppa i mig kolhydrater igen. Jag lyckades gå ner i vikt både med VV och tallriksmodellen tidigare men problemet var ju att jag ganska snart gick upp allt igen. Nu kommer det stora slutprovet för LCHF för mig: Ska jag lyckas behålla målvikten? Själv tror jag faktiskt det, så länge jag fortsätter äta så här.

Lycka till Skogstolva och alla ni andra som har det kämpigt med vikten ibland! Ge inte upp!

Glömde också nämna att jag minskat från 89 cm till 74 i midjan! Det är väl inte dåligt, va?! Jag har den typen av kropp där alla överflödskilon lägger sig på midja och mage, nämligen…

Vi hörs, som sagt.

babybel
0

Hoppas ni får trevligt i London!

Restaurangerna här i England är oftast väldigt tillmötesgående om man vill ändra på saker i menyn, så ni ska nog inte få några problem med LCHF-maten… Dra er inte för att fråga om ni får byta ut!

Vi vill gärna ha en rapport när du är tillbaka Skrattande

I never worry when I get lost. I just change where I want to go.

Mala09
0

Jättebra! Glad Undrar om en pint känns annorlunda nu när du har dratt ner på kh, man kallar det jo flytande bröd.Säkert bättre med gammaldags sort öl änn "modern amerikansk öl".(Gammal som Guinnes etc.)Men fanatisk vill man inte vara nej.Ha en trevlig resa!

cathrine70
0

Grattis  att du  gått ner. Jag har samma problem att de sätter sig  på magen och brösten. inget  roligt för mig…ryggvärk och  kläderna sitter dåligt att man inte törs gå ut.

Tigermatte
0

Här kommer rapporten från London! Vi kom tillbaka igår kväll, en dag försenade eftersom vi missade planet hem! Jag tror inte att orsakerna till detta är något för detta forum men det ledde i alla fall till en extra hotellnatt som råkade blir på Hilton i Stansted. Lyxigt värre med buffé både på kvällen och till frukost. Mer om detta senare…

London är ju en helt fantastisk stad! Jag tycker det gick väldigt bra att leva LCHF. Förutom min halva lilla pint, som för övrigt var helt OK, Mala09, har jag faktiskt hållt mig strikt ifrån kolhydrater. Det började med en kycklingkebab, utan bröd naturligtvis, som bestod av en massa grillat kycklingkött, sallad och någon form av kebabsås. Första kvällen avslutades med en biff på ett steakhouse med fräst spenat som enda tillbehör - mums!

Hotellet vi bodde på serverade engelsk frukost men man fick välja vad man ville ha. Jag åt äggröra och bacon varje morgon. För säkerhets skull förgyllde jag äggröran med två paket smör, troligen ca 20 gram totalt. Den första morgonen, innan jag visste hur mycket äggröra jag skulle få bad jag om två extra kokta ägg. Servitrisens kommentar var "Four eggs! That´s not very healthy!" Mitt svar blev "Oh yes, it is!" Senare åt jag en ostomelett på TRE ägg till lunch på ett annat ställe - så det så! KVällsmaten intogs på en pub. Jag fick tre engelska korvar - kan kanske ha innehållit lite för mycket kolhydrater… och en helt bit camembertost, säkert 200 gram! Lte grönsallad till detta.

Lördagens lunch var den sämsta - en bacon och cheeseburgare på Burger King. Självklart åt jag inte brödet. På kvällen hittade vi en italiensk restaurang i närheten av hotellet där jag åt en kycklingfilé med en gräddsås med parmesanost och gröna bönor till. Helt suveränt gott! Ett glas rött till, faktiskt, och sen ostar till efterrätt.

På söndagen åt vi en fantastisk lunch på ett snabbmatställe som heter Wagamama - egentligen en nudelbar. Sonen glufsade nudlar medan jag tog en underbar sallad med rökt lax och avokado. Sagolikt gott! Detta ställe rekommenderas varmt om ni kommer till London! På kvällen gick vi tillbaka till den italienska restaurangen från igår och jag tog då kalvkött i en tomatsås, gratinerad med ost och på en bädd av fräst spenat. Mums igen!

På måndagen åt vi lunch på ett ställe som serverade tvårätters. Förrätten var en broccolitimbal med grönsallad och huvudrätten ett fiskspett med lax och någon vitfisk och sallad. Det var bara att skippa pommes fritten.

Ja, sen skulle vi alltså vara hemma på måndagkvällen man hamnade i stället på Hilton där vi fick en middagsbuffé. Suck, vad gott! förrätten bestod av en blomkålssoppa med Stiltonost. Från buffén åt jag några fräscha broccoli- och blomkålsbuketter, något fläskkött i en sås, vitfisk i en vitvinssås - jag var väldigt försiktig med mängden sås - och sen lite ostar till dessert.

Frikostbuffén var ju fantastisk, såklart! Äggröra och bacon igen, lite stekta champinjoner och ostar! De hade faktiskt minibabybelostar!

Ok, så hur gick det med vikten då?! Nja, jag åt väl kanske lite för mycket, särskilt på Hilton, trots att jag undvek kolisar så gott jag kunde. Vägningen i morse visade 6 hg mer än när jag åkte. Rätt ok ändå, tycker jag, eller hur? Jag är säker på att om jag ätit som "vanligt" hade jag nog gått upp mycket mer. I mitt fall är det nog så ändå att jag får vara lite försiktig med det totala kaloriintaget, trots att många inom LCHF anser att det inte spelar någon roll. Vad tror ni?!?!

kaisakavat
0

Oj, vilken härlig historia - och så mycket GOD MAT.. Jag blir alldeles till mig, fast jag just har ätit.

Så roligt att vara på resande fot! Skrattande

och - Du har varit jätteduktig..

roggan
0

Vad roligt att få läsa din historia, den inspirerar! Lycka till i fortsättningen

Tigermatte
0

Tack, vad ni är gulliga!

babybel
0

Vad kul, tack för en utförlig rapport! Skrattande

Jag tycker som du att det är ganska lätt att vara LCHF:are i London eller ja, hela England faktiskt! Men speciellt i London är folk vana vid att alla har sina egenheter, så man får sällan några höjda ögonbryn. Och utbudet är ju så stort att det alltid går att hitta nåt ätbart och gott…

Kul att ni hittade till Wagamama! Ett av mina favoritställen när jag bodde och jobbade i Londontrakten… Mums.

I never worry when I get lost. I just change where I want to go.