Kolesterolvärde
Jag är lite nyfiken på om någon gjort ett kolesteroltest före LCHF-livet och sedan, efter säg ca 6 mån. med LCHF. Mig veterligen finns det inget som heter högt k-värde eftersom kroppen reglerar nivån själv.
Många blir avrådda att äta ägg och samtidigt äta becel etc.
Jag tror att fel och ensidig kost är boven.Beige mat, helt enkelt. Vad tror ni?

Jag har kollat före men ännu inte efter. Men jag kommer att meddela när det blir gjort någon gång under sommaren…tror jag.
Jag tycker det verkar som det höjs rejält för många, eller så är det bara de som har högt som skriver här.

Jag har värden före och 1 månad efter mjukstart med LCHF. Jag åt då fortfarende en potatis eller liten portion ris till maten. Jag ska ta nya prov före sommaren. Det förtjänar att påpekas att jag är Typ-1 diabetiker. Självklart vill min läkare sätta in Crestor, men jag vägrar.
Före (08-11-11) resp efter (09-01-19):
Kolesterol 7.3 resp 6.4
Triglycerider 0.94 resp 0.87
HDL 1,9 resp 1.6
LDL 5.0 resp 4.4
LDL/HDL 2.6 resp 2.6
Jag är också Typ1 diabetiker. Jag äter 20 mg pravachol, som jag själv minskade när jag började LCHF. Innan åt jag 40 mg. Min läkare vill dessutom att jag ska börja med Ezetrol, men det gör jag INTE.
Mina värden precis innan jag la om kosten var (om jag minns rätt)
total: 6,2
hdl: 2,0
ldl: 3,6
tg: 1,2
apokvot: 0,5
Jag verkar vara ett exempel, är frisk och alla andra prover är normala, före LCHF
total 5,7 efter 6 mån 6,7 efter 1 1/2 år 7,8
Hdl 2,0 2,6 2,42
Ldl 3,2 3,6 5,0
Tg 1,1 0,91 0,71
Har lite svårt att förstå varför kolesterolet går uppåt om kroppen reglerar allt själv så borde det väl ligga på ungerfär samma nivå hela tiden när man väl har ätit LCHF en längre tid.
Jag har idag, vid hälsokontroll på jobbet, kollat mitt kolesterol. Det var INTE roligt ! För två år sedan hade jag 5,1 i total - idag hade jag 11,7 ! Det här känns inte roligt alls. Har gått ner 15 kg och varit ganska strikt sista tiden med hög fettandel.
Nu hotas det med medicinering och det vill jag naturligtvis inte. Först ska jag ju ta ett sån't där "ordentligt prov", men jag förstår ju att resultatet inte kan bli så mycket bättre.
Vad ska jag göra ? Hur ska jag äta ? Jag vill absolut INTE sluta med den här kosten som jag har mått så bra på och gått ner med - men jag vågar ju helt enkelt inte fortsätta när mitt värde har mer än fördubblats.
Finns det någon annan med samma erfarenhet och hur gjorde du ?
#5 Se för det första till att "ordentligt prov" innebär prover som är intressanta, som Apo-kvoten.
Och ta det lungt.
Eller läs på kostdoktorn om blodfetter och Uffe Ravnskovs bok "Fett och kolesterol är hälsosamt" om du verkligen tror att du är illa ute. Att lyssna på standardvårdens folk är…ofta en väldigt ohälsosam idé.
Det är svårt att inte bli påverkad av "dom sakkunniga" när dom är så negativa till den här kosten.
Dessutom är kosten det enda jag kan påverka. Blodtrycket var 122/74, konditionstestet visade att jag var i mycket bra form. Jag har ju redan gått ner 15 kg och motionerar mer än vad som är nödvändigt. Det är ju dom övriga två bitarna man kan förbättra.
Hur ska jag våga trotsa deras råd ? Finns det någon som varit med om att kolesterolvärdet mer än dubblerats ?

#5,
din viktminskning är hälsomässigt så mycket mer värd än ett högre totalkolesterol. Vänta på nya provet som #6 skriver.
Äter du Omega-3? Kan vara en tanke att testa E-EPA eller liknande. Det finns studier som pekar på liknande effekt som statinerna, men helt utan biverkningar. Dessutom motverkar de en de en del biverkningar om man trots allt äter statiner.
#7 Du kan välja vem du vill bli påverkad av. Det finns sakkunniga som säger bu, det finns sakkunniga som säger bä.
Lär dig vad siffrorna innebär innan du flippar ut över dem, den ende som förlorar på att du inte skaffar kunskap är du själv.
Jag håller med MimLan: ta det lugnt - och läs gärna Uffe Ravskovs mycket intressanta bok (finns på AdLibris etc). Den får en att inse vilken tragikomisk bluffsoppa som omgärdar det här med kolesterol. Precis samma grej som med myterna/lögnerna kring det mättade fettet, t.ex. Tro inte på papegojorna!
Jag hade normala kolesterolvärden när jag var på företagshälsan nyligen, men om så inte hade varit fallet så hade jag brytt mig jack shit. Det skönaste med att värdena var "bra", var att jag slapp gå i försvarsposition gentemot sköterskan… 

Man skall inte negligera kolesterol värdena helt o hållet, för det kan finnas andra orsaker till att de stiger!!!
För det första så stiger kolesterolet med åldern.. så jag tror det var 90% av alla äldre har för höga kolesterolvärden.. varför de då kallas för höga fattar jag inte det e ju normalt!!!
Sen så finns det fler krämpor o sjukdommar som kan leda till höga värden, mest känt är väl sjukdommar i sköldkörteln som reglerar ämnesomsättningen, andra sjukdommar är sådan som höjer kortisolet!
Oro och ångest, utbrändhet och antar jag även stress samt dåligt med motion!!
Sen så är det inte kolesterolets absoluta tal som är farligt utan om fördelningen är felaktig.. framförallt då om man har många små LDL som är lättoxiderade och inleder plackbildningen i kärl o hjärta!
Bästa provet är APO-kvoten för den talar om hur mycket små LDL partiklar som finns!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
#0 Jag kollade mitt blod efter flera år med LCHF och läkaren hade inget att anmärka på. Jag berättade iofs inte för henne att jag åt en massa fett men hon hade väl sagt om proverna sett dåliga ut. 
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Det skulle rent allmänt vara intressant att veta om Ni som ter Er helt kolugna även över påtagligt _höga_ kolesterolvärden (tex. 11,7 får väl ändå anses vara en avsevärd förhöjning även om det inte var ett fasteprov) själva har kolesterolvärden som ligger avsevärt över det rekommenderade?
Det är ju naturligtvis lättare att förhålla sig teoretiskt lugn och saklig sas. "åt andra"… men kanske har ni själva ungefär likvärdigt förhöjda värden och är trots det lika lugna och övertygade. Isf. är Ni verkligen att lyckönska som klarar av att inte oroa Er över det här förbaskade kolesteroleländet…
VH!/Kricko, som också har svårt att släppa oron för stigande kolesterolvärden och än värre svårt för att med öppna ögon ta över beslutsfattandet genom att trotsa den traditionella "sakkunskapens" råd och dåd…
I den mån jag skulle fundera över ett onormalt högt kolesterolvärde, så vore det i banorna att det kunde tyda på något som eventuellt borde kollas upp (som Zepp skriver). Men att kolesterolet I SIG skulle vara farligt tror jag inte en sekund på, eftersom kroppen ser till att lägga sig på den nivå den behöver/vill ha.
Som sagt, kanske att man kan tolka ett högt/lågt värde som en eventuell budbärare om annat. Och, som det ju heter: skjut inte budbäraren (= ät inte statiner, om ni frågar mig).
Jag upprepar: läs Uffe Ravnskovs bok, där myter slaktas på löpande band. Det är både den och du själv värd.

Orsaken till att jag kom in på detta med LCHF var min ökande rondör och mina stigande kolesterolvärden.. de var latså förhöjda redan när jag la om kosten.. och dom har fortsatt att stiga!!
Min mor och hennes systrar mumsar statiner som ett barn äter godis.. man säger att de har ärftligt högt kolesterol.. men jag tror samtliga mumsar Levaxin oxå.. så vad är orsak o verkan!!??
Senast när jag kollade mina värden så hade de stigit till 9,8 och triglyceriderna med!
Nu var inte detta något riktigt 12 timmars fasteprov.. men det har inte de föregående varit heller!
För 15 år sedan när min mor fick sin diagnos lät jag testa mig och då var de helt normala.. 4,5 har jag för mig.. sen vart femte år så sker en hälsokontroll genom jobbet och de har stigit varje gång.. men det är normalt att kolestrolet gör så!!
Sköterskan vart inte orolig alls utan mer postiv för att jag gått ner 7 kilo och trodde att de höga värdena var på grund av hög arbetsbelastning, mycket stress o väldigt lite motion!!
Jag vet inte riktigt själv vad jag skall tro, det kan vara som så att jag har dåliga gener och så småningom måste knapra levaxin och det där med ärftligt högt kolesterol ser jag som ganska osannolikt då jaf vid yngre år har haft normala värden!
För om jag fattat något så om man har ärftligt högt så har man det hela livet.. och de flesta som dör av det gör det i ganska unga år.. de som sedan lever med sina höga värden lever sen lika länga som alla andra.. kroppen är van vid det!!
Kricko 1 skrev: Det är ju naturligtvis lättare att förhålla sig teoretiskt lugn och saklig sas. "åt andra"…
Jo, det ligger förstås en del i det. Lät jag nonchalant, så var det inte min mening.
Klart man kan börja fundera om värdet är REJÄLT förhöjt, frågan är bara vad man ska tro om orsaken och huruvida man bör oroa sig. Enbart kosten ska ju i alla fall inte kunna höja värdet mer än marginellt…

Ett förtydligande.. altså om man har ganska hyfsade värden, nästan normala iallafall och helt plötsligt får 11,7 så är givetvis något på tok.. såvida det inte är övergående!
Tyvär verkar det som en hel del läkare av slentrian då skriver ut statiner utan mer nogranna undersökningar.. det finns som sagt andra orsaker som kan orsaka det höjda kolesterolet och man bör proppsa på en ordentlig utredning.. som sagt min mor har Hypotyreos.. vilket oxå ger höga kolesterolvärden!!
Sen så skall man även kolla med sina äldre släktingar huruvida de har en överdödlighet i cardivaskulära dödsorsaker.. då kan man befinnas vara genetisk predispostionerad för detta och då rekomenderas att hålla ner kolesterolet av säkerhetsskäl.. men som sagt vad.. det är de små LDLpartiklarna som skall ner första hand.. och dessa testar man bäst med APO-kvot!
Njaaa.. jag hade iof. inte ens läst ditt "Jag hade normala kolesterolvärden när jag var på företagshälsan nyligen, men om så inte hade varit fallet så hade jag brytt mig jack shit." när jag började skriva mitt. Det var mao. inte ditt svar specifikt som föranledde min fråga 
Men rent allmänt är det ändå en intressant frågeställning för det här är ju egentligen både en komplicerad och allvarlig fråga och dessutom (som det upplevs av mig iaf.) som gädde på (blomkåls-)moset lite av själva knäckstenen med hela LCHF-konceptet.
Om man bara hade haft en kristallkula… 
Trevlig fortsättning på kvällen!/Kricko.
#15+27
Tack, än en gång för dina illustrativa och utförliga svar, Zepp! 
De lämnar inte mycket till övers att dividera om, på gott och ont. Tyvärr…. dristar jag mig trots allt att tillägga 
VH!/K.
Tack kricko1 som verkar förstå min oro.
Det värsta just nu är min enorma besvikelse. Att äta lchf har för mig varit det absolut enklaste sättet att gå ner i vikt. Aldrig hungrig och man äter jättegott !
Men nu vet jag varken ut eller in. Naturligtvis ska jag göra en (eller kanske t o m två) ordentliga fastekontroller. Ska också begära att få göra det där apo-provet.
Hur jag gör efter dessa prover är naturligtvis för tidigt att säga, men jag vidhåller fortfarande att det kommer att bli väldigt svårt att våga gå emot den traditionella läkarvetenskapen om dom helt förkastar min kost. Men jag ska försöka….
En sista undran - kan det verkligen bero på kosten ? Varför är det så få som vittnar om att detta hänt dem ? Eller är vi så frälsta på den här sidan att vi helst bara vittnar om de positiva effekterna ?

#7 Jag hade för höga värden redan för en massa år sen, och åt statiner, som jag mådde riktigt dåligt av. Jag slutade tvärt med dom, började med lchf, och nu efter 1 1/2 år med kosten, har värdena stigit katastrofalt! Fastevärden och Apo-kvot, lika dåliga. Läkaren sa ingenting om att nåt annat än maten kunde vara på tok! Jag vet inte vad jag ska göra, eftersom jag trivs så bra att äta så här, även om jag inte förlorat ett hekto! Tills vidare struntar jag i det, har bestämt mig för att låta det gå ett år till och kolla värdena då. Men det är klart….ifall det kan vara nåt annat fel som är trasigt i kroppen, då borde jag kanske göra nåt? Men vad? Byta doktor? Till vem? Dom är alla lika, har gått i samma skola. Varför skulle man för övrigt lita mer på Uffe Ravnskov än på nån annan? Han kan ju vara en tokstolle, vad vet jag? Ursäkta att jag låter lite tjurig, men ibland blir jag så trött på allt som jag inte begriper!

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Njae.. det är nog nästan den vanligaste frågan till Doc.. detta med kolesterolet.. och ibland säger han att läkarna slentrianutskriver och ibland att det är befogat med statiner!!
Det som höjer det sk "onda kolesterolet, LDL" är främst kolhydrater eller rättare sagt man får fler små lättoxiderade LDL och det goda höjs av mättat fett.. så om höjningen av totalkolesterolet beror på att det goda stigit så har du fått en bättre kvot!!
Du får här en länk till ett fördrag av Professor Fredrik Nyström på temat är mättat fett farligt.. han tar upp vad han har funnit i sin forskning!
Olika experter säger olika saker. Till slut får man nog välja vem man vill tro på, om man inte kan sätta sig in i saken själv.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Föredraget ligger i en serie av snuttar så vill man se hela får man klicka vidare på de rutor som kommer upp efteråt.. de är numrerade!
Helt rätt, Jennix!
Jag kan ibland sakna någon form av "brasklapp" i de till synes mest lekmannamässiga lovsångerna. Både i tanke och utsaga.
För inte alla är ju lika noga med så föredömlig källhänvisning som tex. Zepp. För att inte tala om hur densamme på ett välavvägt sätt klarar av att inte låta varken kategorisk och/eller dogmatisk.
Men å andra sidan ska man ju förstås inte heller underskatta sina "fellow citizens"… så hur man än vänder sig har man iaf. ändan bak 
VH!/K.
Jag kan inte göra annat än att stämma in i rekommendationerna om att läsa docent Uffe Ravnskovs bok om kolesterol om man är orolig över sina kolesterolvärden. Den förklarar verkligen på ett bra och trovärdigt sätt hur det ligger till, på ett språk som man inte behöver vara läkarstuderande för att förstå.
Och till skillnad mot t.ex. professorerna på livsmedelsverket som bara säger att det finns tusentals studier utan att kunna nämna någon som stödjer det dom säger, så namnger han studier som stödjer det han säger, så man kan själv gå och kontrollera om man vill.
Här kan man köpa boken. Vill man inte köpa den så kan man säkert få tag på den via biblioteket, antingen om dom har den redan eller som fjärrlån.
Om man inte lär sig något annat om kolesterol så är detta det viktigaste:
Totalkolesterolet är helt oviktigt. Det finns ingen studie som visar att högt totalkolesterol är dåligt. Man får kolla på fördelningen, och främst hur mycket av VLDL partiklarna man har, som är dom enda dåliga egentligen.
VLDL-partiklarna ingår i LDL värdet, men man kan inte se hur stor del av LDL värdet som är VLDL, det kan ju vara en stor andel eller en liten andel. Så högt LDL behöver inte nödvändigtvis vara dåligt heller, även om det kan vara det. Det enda sättet att veta är att kontrollera hur mycket VLDL man har, vilket man gör med ett så kallat apo-kvot test, som mäter just det. (VLDL är dom små lättoxiderade LDL partiklarna som Zepp nämner)
Kolesterol är ett livsviktigt ämne som vi behöver, har man för låga värden så är det många livsviktiga processer i kroppen som inte fungerar som dom ska.
Tack andreasO för ditt sakkunniga svar !
Kan det vara nå't annat i kroppen som "misstycker" när kolestrolvärdet rusar i höjden ? Sköldkörteln ? Vad kan det finnas för förklaring (förutom kosten) som orsakar en fördubbling av värdet ?
#26 Jo, så kan man kanske se det men detta forum är inte skapat av utbildade kostrådgivare eller läkare. 
De flesta ger råd utifrån egna och andras erfarenheter. Mycket av kritiken mot Annika Dahlqvist går ju ut på det, att anekdotiska bevis inte är värda nåt, trots att så många skriver som sina viktnedgångar och hälsoförbättringar.
Och vill man inte tro att folk upplever det dom säger, tja, vad ska man då tro på?

Jag Googlade lite efter "etablisemangets" syn på detta med högt kolesterol.. så jag gick in på sjukvårdsupplysningen!
Kan ju vara bra som en som en motvikt till alla oss som tror på Ravnskogs syn på saken!
Dom skriver lite enkelt om gott och ont kolesterol men rätt hyfsat ändå!
Jag saxar lite;
"Mycket förhöjda blodfettsvärden kan ibland bero på någon sjukdom, till exempel i levern eller ämnesomsättningen. Det finns också rent ärftliga former av förhöjda blodfetter, som kan göra att förhöjningen kommer redan i unga år och att man får kraftigt ökade värden. Sådana ärftliga blodfettsförhöjningar är ibland orsaken till att unga personer drabbas av hjärtinfarkt."
"Ett högt kolesterolvärde behöver inte innebära att man insjuknar i förtid i någon hjärt-kärlsjukdom, och många som får till exempel hjärtinfarkt har normala blodfettsvärden."
"Över hälften av svenskarna har höga blodfetter
I Sverige och i många andra länder har befolkningen i genomsnitt högre kolesterolvärden än vad som är önskvärt. Mer än hälften av alla svenska män och kvinnor har förhöjda kolesterolvärden. Andelen ökar med stigande ålder."
Ni får läsa resten själva:
http://www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp?CategoryID=26050&PreView=
[
](http://www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp?CategoryID=26050&PreView=)

Det här är min personliga erfarenhet av vården:
Jag är typ1-diabetiker och går till sköterska/läkare två ggr om året för kontroll. Jag har under mina dryga 30 diabetikerår egentligen aldrig upplevt något större stöd av vården, utöver små tips om insulindosering. Sporadiska besök till dietist har inte givit mig någonting annat än råd om ännu magrare ostar, margariner mm. Mina frågor till läkare om besvär på vägen, exempelvis yrsel, svettningar, huvudvärk etc, har aldrig intresserat dem. I stället har det alltid handlat om mätvärdena, framför allt HbA1c, Blodtryck och blodfetter. Och de har alltid varit ivriga att sätta in blodtrycks- blodfettsmediciner. Under en period åt jag både statiner och blodtryckssänkande. Men jag blev allt tjockare och mådde pyton, så jag bestämde mig för att banta (traditionella viset) och slutade med medicinerna utan att tala med läkaren. Jag lyckade också gå ned 15kg till normalvikt och mina blodfetter förbättrades (minns ej värdena, detta var 8 år sedan).
Har sedan dess gått upp hälften igen, eftersom jag inte orkade leva med ständig motion och hunger. Därefter tappat ett par kilo med LCHF. Under hela denna tid har jag hela tiden av vården fått höra mantrat om blodtryckssänkning och blodfettsreglering. För mig känns det som att läkarna bundits till förutbestämda gränsvärden och riktlinjer. Det verkar finnas en enorm rädsla att "göra fel". Så länge man följer riktlinjerna kan man ju inte kritiseras av ledningen.
Men för mig räcker inte det. Det måste finnas både intresse för individen och en gedigen kunskap om diabetes bortom blodproven och riktlinjerna. Ett intresse för kost och kosttillskott, alternativa vårdmöjligheter mm.
När detta intresse saknas väljer jag att söka kunskap själv och göra mina egna val. Självklart skulle ett högt kolesterolvärde göra mig orolig. Har jag kanske ändå valt fel? Kommer jag bli sjuk nu? Men jag tar inga beslut på enstaka mätvärden. Mycket kan ha gått snett vid provtagningen och det kan finnas okända orsaker till tillfälliga avvikelser.
Jag tänker inte låta mig ledas in i medicinfållan som ett snällt lamm, för att sedan lämnas vind för våg av en bedrövlig diabetesvård, styrd av besparingsiver.
Mitt eget mantra har blivit: Ta makten över din egen kropp. Vården skall vara ditt stöd, inte din diktator. Ta in råden, sök kunskap på egen hand och ta sedan ditt eget beslut.
Ledsen om jag blev för långrandig och personlig.
Lillulla: Visst kan man bli frustrerad över alla motstridiga uppgifter både här och var, gällande allt möjligt egentligen. Och inte sitter jag inne med facit i kolesterolfrågan heller. Men: en sak vågar jag lova dig - Uffe Ravnskov är INTE någon tokstolle (se inlägg #27)!
Ytterligare en fundering… Jag var ju i tidigare inlägg inne på att kroppen skapar det kolesterolvärde den behöver, men att ett högt sådant kanske ändå kan vara tecken på att något i kroppen är fel. Men man kan ju också tänka sig att ett högt kolesterolvärde inte behöver vara en signal som skvallrar om ett pågående fel, utan kanske bara det kroppen tar till för kompensera något som - utan det höga kolesterolet - hade kunnat utvecklas till ett fel. Ungefär som en bjälke som hindrar taket från att rasa. Kroppsegen friskvård, helt enkelt…eller balans, om man så vill.
Har för mig att Ravnskov är inne på nåt hyggligt liknande i sin bok, men vågar inte riktigt lova det då det var ett tag sen jag läste den. Får rota fram den ut hyllan igen, tror jag!
#32 Håller helt och fullt med dig. är ju själv ty1. Jag har också tagit befälet över min egen kropp, men är ändå rädd att helt avstå statinerna då jag haft kärlkramp…. Tänk om de har rätt…
Det enda "hjälp" man fått har gjort mig stressad…prova ta insulin si, eller prova ta så… har du kanske rekyler… testa äta klocka si eller så…. aldrig någonsin att dra ner på kolhydrater.
Man stirrar sig blind på LDL trots att apokovoten är bra och HDL och det övriga….Jag blir såååå trött
/Lena
(som är glad trots allt)
Jo en sak till.. till ALLA.
Hur äter ni? En del äter ju strikt, inga eller minimalt med grönsaker. Det skulle vara intressant att se om det finns nåt "mönster" i höga resp normala kolesterolvärden.
Själv äter jag ganska mycket broccoli, blomkål, vitkål, tomater och sparris. Steker äggröran i kokosfett, gräddsåser, ost, nötter…. dagligen. Kött och fiskt så klart. men har ju inte kollat värdena efter LCHF start.
Hej, här är "skrämda" jag med mitt kolesterolvärde på 11,7.
Jag har de senaste månaderna ätit väldigt strikt. Ingen frukt, den enda grönsak jag i stort sett äter är broccoli och då i små mängder. Däremot mycket smör, grädde, cf, bacon, ägg, lax, fläskkött.
Jag är så himla besviken, för jag tycker verkligen om den här kosten och det där med att inte behöva vara hungrig.
Tyvärr tror jag nog att det är svårt att hitta någon röd tråd för oss som har för högt värde. Jag har kollat mina tidigare prover, för 2 och 6 år sedan och hade då 5,1 resp 5,6. Vilket betyder att jag knappast har den ärftliga varianten.
Har som sagt gått ner 15 kg och motionerar jättemycket. Då kvarstår ju bara maten att åtgärda…… Suck.

Det här är ett känsligt ämne, men jag är personligen övertygad om att man måste äta en varierad kost även som LCHF:are. Framför allt anti-oxidanter i form av grönsaker och bär (blåbär lär vara bäst). Sedan tror jag man kan behöva påverka fettsyrabalansen, antingen genom naturlig Omega-3 (massor av fet fisk och skaldjur) eller som kosttillskott.
#37 Håller med dig igen.

Om du har fått en sådan stegring på så kort tid så måste något vara på tok tycker man!
Och borde det inte utredas bättre vad det kan vara?
Högt kolesterol är ingen sjukdom i sig utan ett synptom på något annat!
Och så kan du testa själv om du tvivlar att dra ner på fettet och äta vegetarisk ett tag.. om nu inte dina läkare vill gå vidare med undersökningar!
Det finns som sagt sjukdommar som ger högt kolesterol, som symptom!!
Som sagt vad högt kolesterol är inte skadligt i sig utan det är den bakomliggande orsaken som kan vara skadlig!
Tex så är det med ärftligt högt kolesterol som så att de personer som lider av detta har en defekt som gör att de har svårt att transportera tillbaka kolesterolet till levern och en del av dessa har även andra genetiska defekter som lätt leder till att de får hjärtinfarkt redan i unga år!
Men de med ärftligt som inte har denna defekt lever lika länge som alla andra!!
Zepp: du säger mestadels kloka ord rakt över. Men jag tycker ändå att jag vill nyansera lite här. Du skriver att högt kolesterol inte är någon sjukdom i sig, utan ett symptom på annat.
KAN vara det, men kanske är det ingenting alls att bekymra sig över - säger jag! Jag vet ju inte säkert, men tycker att vi borde vara öppna för den möjligheten (se mitt inlägg #33). Uffe R verkar vara det och han är ju sannerligen ingen flumpelle/galenpanna… 

Jag får emellanåt sådana här brev. Från lurade människor. Så här svarade jag igår:
"Samvetsfråga:
Ska du äta så att du mår bra och blir frisk, eller ska du äta så att du uppfyller läkemedelsbolagens gränsvärden? Fundera på det.
Jag är ingen läkare och jag ger inga medicinska råd. Jag ser ingenting konstigt med dina värden. Triglyceriderna kommer att gå ner under 1 inom ett år och HDL kommer att gå upp på två eller mer. Då har du utplånat risken för hjärt- och kärlhändelser, enligt min uppfattning. Totalkolesterolet är ett ointressant mått. Det visar som mest att reparation pågår. Sjukkvården kan ingenting om detta.
Jag skulle bara käka på och fortsätta att må bra. Jag skulle inte drömma om att medicinera mig till ohälsa Vad du gör är upp till dig. Ansvaret tar du själv."
/SSS

Jo du har rätt.. men någonstans måste det väl gå en gräns när man får för mycket fett i blodet??
Var den gränsen går har jag undrat lite över!?
Fast -oler (tex kolesterol) är väl egentligen inte fett utan en sorts alkoholer..?

Nu har jag nya värden:
Före (08-11-11) resp 1 mån efter (09-01-19) och senast (09-06-03):
Kolesterol 7.3 resp 6.4 och senast 9.5
Triglycerider 0.94 resp 0.87 senast 0.8
HDL 1,9 resp 1.6 senast 2.0
LDL 5.0 resp 4.4 senast 7.8
Begärde APO-kvot, men fick inte. "Det ska läkaren bestämma, och APO-kvoten gäller hjärt/kärl, inte diabetes", var kommentaren.
Känner mig inte särskilt oroad av siffrorna. Intressant att LDL stiger även hos mig. Någonting händer tydligen när man äter LCHF. Vore spännande med forskningsresultat på det, men med ointresserade läkare så….

Hupp - kommer just från läkarbesök och har gått upp från c. 3 i kolestorolvärdet till 7,5 och LDL 5,3 och Trigl 2,9. Har ätit LCHF i 3 veckor. Känns lite kymigt….
#45, Det är väldigt vanligt att kolesterolet svänger mycket i början på LCHF kost vad jag har förstått. Att testa efter tre veckor kan vara väldigt missvisande. Vänta ett halvår, eller ännu hellre ett år och testa dig då, så får du mer rättvisande värden.

Hoppas det för det var inte så väldigt kul. Doktorn skrev ut stattiner bums, vilket jag har läst här på forumet, att man inte är så positiv till. Biverkningar?? Vilka??
#47, Det finns ingen vetenskap som visar att statiner ger bättre hälsa om man inte redan har haft någon hjärtsjukdom, och även om man har haft det så är det bara en svag förbättring, som troligen kan förklaras med andra faktorer än att just kolesterolets sänks.
Den vanligaste biverkningen av statiner är problem med musklerna. Man har hört talas om skräckexempel med personer som efter något år på statiner börjar få sämre muskelstyrka som inte sattes i samband statinerna eftersom personen hade haft statiner ett bra tag, där muskelfunktionen har försämrats så kraftigt att personen inte har kunnat gå utan behövt rullstol. Och sedan efter flera år som rullstolsbunden slutat med statinerna och efter någon vecka kunnat gå normalt igen.
Sedna finns det misstankar om att statiner är cancerframkallande. Det är dom för djur i alla fall. Vi vet inte om dom är det för människor eftersom det inte finns några studier som har hållt på tillräckligt länge med statiner på människor och undersökt cancerrisken. Själv hade jag inte viljat ta den risken. Speciellt inte med tanke på att högt kolesterol inte är särskilt farligt.
Det finns en hel del andra biverkningar också.
Läs gärna docent Uffe Ravnskovs bok Fett och kolesterol är hälsosamt om du vill veta mer. Jag rekommenderar dig att läsa den boken innan du pratar med läkaren nästa gång, så du är lite påläst
Jag hade inte tagit statiner i din situation, men om du vill göra det i alla fall så börja inte med statiner utan att först ha tagit ett apo-kvot prov, som är mycket bättre än dom traditionella kolesterolproverna. Om det inte är dåligt, och antagligen är det inte det, så finns det ingen som helst anledning till att ta statiner. Och även om det skulle visa sig vara dåligt bör du fundera både en och två gånger innan du överväger att ta statiner. Och som sagt så bör du avvakta och ta nya prover senare eftersom dom här antagligen är missvisande eftersom du är mitt inne i omställningsperioden för LCHF.
Skapa gärna en tråd i docs frågelåda om du vill ha råd av en kunnig läkare på området. Inkludera då alla värden, du glömde HDL värdet den här gången. Under tiden kan du läsa hans snabbkurs i blodfetter / kolesterol.

andrasO - tack för utomordentligt innehållsrikt svar. Som nybörjare får man ju lite chocken efter, vad jag tycker en märkbar förändring på kroppsliga värden. Läkaren var defenetivt inte negativ till vad jag höll på med men sa att ta dessa de tre första månaderna som jag åt enl. LCHF så var det bra att hålla värdena låga å så drar vi ner på dem efter denna utvärderingsperiod. Han vill hålla koll på mig lite och tyckte det skulle bli intressant. Han rekomenderade mig också att korrespondera med Annika D. och höra med henne vad hon har för synpunkter kring det hela. Men jag tänkte slänga ut en fråga i detta forum först i stället. Jag antar att hon sitter ganska mycket framför datorn med annat. Jag skall fråga om detta apo-kvot prov i höst och om han kan hjälpa mig med det.
Det är ganska mycket man är undrande över i början. Tex. vikten som jag läser att man inte skall bry sig om så mycket. Men man undrar.
Första 1 1/2 veckan gick jag ner rejält mycket. Säkert vatten. Drygt 5,5 kg. Men utan att ändra något så har jag nu på c. 1 v gått upp nästan 3 kg igen på så kort tid. Vad skall man tro?

Det är fullt naturligt att det skenbara LDL-värdet kan gå upp….men det beror inte på att partiklarna ökar utan att de blir större (de sk fluffiga ofarliga). Läs gärna även denna länk som postades i annan tråd igår Del2 av någon klok medlem.
Att HDL går upp och trig ner brukar anses som ett hälsotecken. Samtidigt brukar blodtrycket gå ner för de som haft högt.
Högt kolesterol gynnar välmående, hjärna och muskler….missgynnar infektioner och bakterier.
VLDL är inte de små LDL-partiklarna utan helt vanliga LDL innan de lämnat av sin last till cellerna (stora med låg densitet).
Kolesterolet ökar normalt inte när man blir äldre, utan brukar snarare sjunka.
30-årsuppföljningen till Framinghamstudien visade att de med högt kolesterol minskade risken för hjärthändelser så länge de var över 50 år….dvs absoluta majoriteten av de med infarkt.
(Se Ravnskovs hemsida - myt 8…finns tom länk till studien om man väljer engelska)
Jag håller med Skaldeman….bättre att vara frisk och ha felaktiga mätvärden än tvärtom (När jag var riktigt sjuk så ansåg läkarna att jag hade fint kolesterolvärde).
Idag fick jag svar på kolesterol proverna efter drygt 6 månader med LCHF och minskad statindos från 40 mg - ca 10-20 mg.
Jag antar att det beror på neddraget av statiner och inte kosten som gjort förändringen.
Alltså endast det första värdet är med lchf och minskad statindos, de båda andra åt jag 40 mg pravachol och hyfsat mycket kolhydratert ;-). Innan provet i jan09 hade jag själv börjat dra ner något på potatis och pasta, men ej börjat med lchf. (Lchf light kanske man kan säga)
aug09 jan09 aug08
Total 6,9 (6,2) 5,9
TG 1,0 (1,2) 1,4
HDL 2,0 (2,0) 1,9
LDL 4,5 (3,6) 3,3
Ska skicka detta till doc då han semestrat färdigt.

JAg hade först väldigt höga kolesterolvärden på LCHF, dock aldrig höga triglyceridvärden, men nu när jag tog prover senast så var alla värden "normala" och triglyceridvärdet var ännu bättre och apokvoten tyckte han var RIKTIGT bra. Så jag blev så glad, för han är ju emot kosten, så han frågade vad jag ändrat. Ingenting sade jag då.
De tog ingen apokvot denna gång bara för att den var bra sist (0,5). Men den hade onekligen varit intressant.
Tilläggas bör kanske att jag fuskat lite under sommaren och ätit färskpotatis ibland…. och något glas öl…. om det nu skulle göra skillnad.