Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 3200 ggr
Arkim
0

Majonäs

Finns det någon majonäs som man kan köpa i äffären som inte innehåller socker?

Joula
0

Inte vad jag vet så jag gör egen istället. Det är jättelätt och recept hittar du här.

Arkim
0

hur länge håller den majonäsen man gör själv?

Joula
0

Det har aldrig varit ett problem för mig att den hunnit bli gammal Tungan ute så jag vet inte säkert, tror mig dock ha läst att hållbarheten är ca 10 dagar.

Arkim
0

Jag ska köra fakir nu från och med imorgon, så det blir nog att halvera det receptet på sidan och använda det till räkor och kall kyckling

Cowboy
0

Socker är inte en giftig tillsats. Titta på halten kolhydrater i stället. Är den mindre än 1% kan det väl göra det samma om man har tillsatt socker.

[Pennylane1]
0

ja för min del är det inte hela världen om det är lite socker i… (bara det har få kolisar) har misslyckats med majonnäs tillräckligt många gånger för att inte prova nåt mer  Glad

mazen
0

Provade receptet ovan men smaken från rapsoljan slog i genom så det smakade inte som standardmajoRynkar på näsan

Arkim
0

De majonä'ser jag tittat på har ca 2 g kolhydrater.

Jag vill helst ha mat helt utan socker, så jag ska göra min egen.

Joula
0

#7 Jag brukar byta hälften av oljan mot ghee och då blir det både godare och mer LCHF-aktigt.

MissMullig
0

Gjorde den som länken är till ovan. Men huu så illa den smakade. Senapen tog över tillsammans med rapsen så nej aldrig med det receptet.

Något annat tipps??

#9 skall göra utan senar och ta konseteradt smör. (det är ju ghee)

[Pennylane1]
0

men då kan du inte ha den i kylen… då stelnar det. Lite senap behövs nog för den rätta smaken, det är väl alltid senap i majonnäs?

Match
0

Coops majonnäs har 1% kolhydrater. Inte riktigt noll men ganska nära :-)

Joula
0

Det där receptet kanske inte var som himmla bra… sorryGråter

Så här kommer det receptet jag använder

3 äggulor och 1 helt ägg (rumsvarma) mixas med 1 tsk senap, 1 tsk citron, 2 tsk vitvinsvinäger, 1 krm salt.

Tillsätt ghee och rapsolja (rumsvarm) i lika delar tills majon får en bra konsistens. Ca 0 5 dl vardera.

Ställi kylen och låt majon stadga sig en stund.

Hoppas ni gillar detta recept bättre :)

DesK
0

Jag gör så här:

1 ägg
1 tsk senap
1-2 msk vinäger
Salt
Peppar
2-3 dl neutral olja t ex rapsolja obs inte kallpressad.

Lägg ägget i blandarskålen tillsammans med senap, kryddor och vinäger och blanda hastigt. Kör sedan maskinen på full fart och häll i oljan i en tunn stråle tills du har en tjock majonnäs.

Du kan läsa om olika smaksättningsförslag i min tråd (Ds tråd)

Lycka till!  Glad

/Désirée

[Pennylane1]
0

lägger man i receptet i # 13 i minmat så blir det ca 1 gram kolisar / 100 , under det är det nog omöjligt att komma. Alltså måste det vara ytterst lite socker (om något) i coops äkta som har samma khinnehåll!

Arkim
0

Använder du ett helt ägg?

DesK
0

Ja det gör jag. Vi tycker majonnäsen blir bäst då, den blir tjock och mild.

/Désirée

Arkim
0

okej, det ska jag testa nästa gång.. =)

DesK
0

Tänk på att inte ta för mycket senap och välj en mild vinäger t ex äppelcidervinäger. Det går ju alltid att tillsätta lite av var när majonnäsen är färdig om du tycker den blir för mild.

Lycka till och hoppas du blir nöjd  Glad

Äppelcidervinäger kan man förresten även smaksätta vatten med  Glad

/Désirée

nyborjare08
0

Rydbergs gör en majonnäs utan socker. Den är god men dyr tyvärr

Arkim
0

den ska jag testa.

TAck1