Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 1294 ggr
Ofelia
0

Järnvärden

Hej på er alla kloka….

jag lägger in allt jag äter varje dag i Cal Counter och allt ser bra ut, 5% kolh, 22%proteiner 73% fett….alla vitaminer , mineraler osv överstiger riktvärderna MEN järnet och kalium hamnar alltid på max hälften av rekkomenderat dagsintag.

Hur kan det komma sig när jag äter så mycket kött? Får väl köpa blutsaft men jag trodde att det var mycket järn i animaliska produkter? Hur är det med Blutsaft egentligen, är den ok att dricka?

AnnaAP
0

Hallå! Jag får mer i mig för lite kalium och magnesium. Järnet får jag i mig. Tycker också det verkar konstigt att du inte får i dig järnet. Skulle nog vara bra om någon av experterna kollar din matsedel! Lägg in en av dina dagar här så kanske någon kan ge dig ett bra tips på hur du ska få upp järnet!

Pasi
0

Jag tror inte det är någon fara för järnbrist på denna kosten…snarare tvärt om, vilket inte heller är bra. Sädätare får ofta i sig ganska mycket fytinsyra som hindrar järnupptaget….det problemet slipper ju vi.Glad
Alla RDI för vitaminer är medelvärdet av ett antal rena gissningar, gjorda av några experter på 50-talet….dessutom är ju dessa värden egentligen satta för säd/kolhydratätarna.
Undrar hur RDI skulle vara för jägarkostätare!?

odezza
0

När man satte RDI så utgick man inte, som man skulle kunna tro, från kroppens ämnesomsättning. Utan man kollade vad folk i allmänhet åt, dvs vad som fanns på tallrikarna, och sedan satte man riktvärdena utifrån det. Så RDI säger egentligen ingenting om hur mycket vitaminer och mineraler vi behöver få i oss.

"still lost in space and time"

Ofelia
0

#2 Tack för ditt svar, jag tänkte att det är mejeriprodukterna som jag ofta äter till maten(grädde och ost i maten) som hindrar järnupptaget? Man har ju lärt sig att man inte ska kombinera mjölk med mat, utan dricka c-vitamin till…….

Tack alla ni andra för svar, fast jag undrar om jag inte saknar järn ändå för jag är trööött jämnt. Har hållit mig på mellan 20-40 kolhydrater i flera månader och de lägre värderna nu i slutet samt de första veckorna i början(men då var jag inte så här trött). Får nog testa med järntillskott. Äter sedan tidigare magnecium.

Pasi
0

Människans sätt att äta nu kanske inte är optimal för optimalt näringsupptag…eftersom vi försöker stoppa i oss allt (lite av det och lite av det…osv…) vid varje måltid…ofta saker som konkurrerar om upptaget.
Det bästa är nog att äta varierat men bara ett fåtal ingredienser vid varje måltid.
Tröttheten skulle väl kunna bero på järnbrist…men lika gärna på nån annan brist.
Doc_ eller Annika borde kunna svara på det! Glad

Skaldeman
0

Jag har så högt järnförråd i kroppen att flera läkare rekommenderat mig att börja lämna blod. Deras idé är att järnet oxideras. Jag tror att de har fel. En människa som äter naturlig kost ska ha helt andra värden än de som rekommenderas. Jag tänker behandla det här ämnet i min livsstilsbok som kommer 2009. För närvarande vet jag för lite för att komma med några säkra råd.

Sten Sture

Pasi
0

Urtidsmänniskan lämnade kanske blod ofta på den naturliga vägen - genom skador. Sten Sture - Du kanske skulle skada dig oftare!?Flört

odezza
0

*puttar upp*

…då det står lite om RDI i denna tråd, frågan har aktualiserats igen i en annan tråd! Glad

"still lost in space and time"

[Saiva]
0

Jag har ätit LC/HF sen mars i år och har just blivit blodgivare. Mitt järnvärde var jättefint trots att jag äter mjölkprodukter till i princip varje mål… Har också problem med att komma upp i tillräckligt med järn i Cal Counter. Men det spelar tydligen ingen roll Skrattande

Amiechan
0

Också jag är blodgivare, så jag får testat mitt hb tre ggr om året. Det är rätt praktiskt att veta hur man ligger till på ett värde åtminstone ;-)