Stevia växt / Sötflockel
Stevia - istället för socker? Sött utan kemikalier även för diabetiker kan en liten grön växt ge. Växten heter Stevia - på froer.nu kallas den också Sötflockel. Stevians blad är 20 gg sötare än socker och påverkar inte Glukoshalten i blodet, dvs en diabetiker kan äta Stevia utan att det är farligt. Växten ska också vara full av antioxidanter.
En växt att kolla efter och kanske fråga efter på plantagen eller andra ställen..
Stevia finns just nu på Plantagen för typ 39 kronor!

Steviaplantor är söta i mer än en bemärkelse. 
Hur använder man det? Bara att knipsa av ett blad och mosa ihop det med det man vill söta?
Funderar på att köpa en planta, mest av nyfikenhet. 
Jag var just på Plantagen för att köpa stevia men det fanns inte kvar.. de hade blivit tvungna att plocka bort den pga Livsmedelsverkets regler sa de 
#4 Dumt, det var väl bara att ta bort skylten som säjer att man kan söta med den?

Shit, jag hade tänkt mig dit för att inhandla ett stycke,när jag såg att dom fanns i ett reklamblad.
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Men, hur funkar den…..bara att använda "rakt upp & ner"….typ i bakning ??

http://sv.wikipedia.org/wiki/Stevia
Kolla här..angående stevia 
#6, samma här.. Typiskt att jag inte var dit tidigare i veckan.

Är det någon som vet varför Stevia inte är godkändt att säljas som livsmedel i sverige? Jag är lite rädd för att använda det eftersom det inte känns som om det är riktigt utrett hur det kan påverka en…men å andra sidan så används det ju mkt i andra länder där läskiga saker som aspartam är förbjudet till skillnad från i sverige.
(Jag håller för tillfället mig helt undan från sötningsmedel, men det kunde vara trevligt att ha ett alternativ till socker någon gång ibland, längre fram)

Jag har just köpt Steviafrön på Coop Forum! Hoppas den trivs på balkongen. 
fast den går inte att övervintra där. Den måste stå frostfritt men helst svalare än inpmhus, Köpte en liten planta på tradera för nåt halvår sen men lyckades inte klara den… den vissnade. Och den ska helst vara något år innan man ska skörda (för att den ska klara en skattning) har jag för mig instruktionerna var…
Stevia Rebaudiana är det latinska namnet , Sötflockel det svenska

#13 Ja det verkar inte helt enkelt, men det är värt ett försök! Det där med svalt men inte ute är svårt när man bor i lägenhet. Kylskåpet…?
Skörda? Vet du hur man ska göra för att använda plantan till mat och bak? Bladen, frön, rot. Är de bra att torka och mala?!

Steviafrön finns att skicka efter från Impecta, svensk fröfirma. Odlingsanvisningar följer med.
Jag läste för ett tag sedan att hindret att sälja Stevia som sötningsmedel har hävts, och jag tror inte det bara var i USA. Coca-Cola har börjat göra läsk med Stevia, förresten. Det är ju i så fall goda nyheter för alla som vill t ex kunna bjuda på efterrätter o dyl till gäster som inte vant sig av med söt smak.
För egen del så vill jag inte införa sötma i kosten igen, jag tror det är lättare att inte få sug efter det ifall man utesluter det helt. Sötma är ju en belöningssmak, som förstås haft betydelse en gång i tiden i evolutionen.
Angående diabetiker och Stevia, så vill jag varna å det kraftigaste för alla sötningsmedel, då man kan få insulinpåslag precis som att det vore socker. Kroppen reagerar på sötman direkt. Om man märker att det funkar med Stevia för en själv, så kan det vara annorlunda för en annan individ, så jag brukar aldrig rekommendera det till diabetiker.
jag tror man torkar bladen och pulveriserar (=troligen det gröna pulvere man kan köpa Stevian som) men man kan säkert göra någon infusion också.
#11 Därför att inget företag har velat betala för att få det godkänt. Det kostar pengar att få nånting godkänt som livsmedel och det är för lite vinst i nånting så naturligt som en växt som vem som helst kan odla…

Märkligt. Hur många växter som går att äta är godkända av livsmedelsverket? Nässlor? Krasse? Gurkört?

#11 Det är de stora livsmedelsaktörerna i USA som arbetat för att hindra att Stevia ska godkännas. I sydamerika har stevia använts i alla tider (vilket i och för sig även kokain har
). De har hittat tveksam forskning som säger att det i väldigt stora mängder kan påverka mannens fertilitet men med tanke på att Stevia är 300 ggr sötare än vanligt socker så äts det i väldigt små mängder. Vatten är ju också giftigt i väldigt stora mängder
.
Eftersom vem som helst kan odla den kan man ju fundera på hur sockerbolagen känner inför att denna växt ska godkännas som livsmedel. Den är dessutom väldigt lätt att odla, tydligen. Tänk vilka enorma åkerarealer som går åt för att odla sockerbetor och hur mycket socker du får ut i slutänden jämfört med Stevia som är 300 ggr sötare.
/Malinka

#20 växten i sig är inte förbjuden. Du kan köpa både frön och växter och det är fritt fram att odla. Det är Stevia som sötningsmedel som man vill ha godkänt som livsmedel. Stevia finns redan att köpa via nätet som droppar och pulver. Man vill börja använda det som sötningstillsats i andra livsmedel.
/Malinka

Jo men det var för inlägg #4
"Jag var just på Plantagen för att köpa stevia men det fanns inte kvar.. de hade blivit tvungna att plocka bort den pga Livsmedelsverkets regler sa de"
Så då är det väl snart inte möjligt att köpa frön heller?!

Jo, tvärtom. Det går åt andra hållet. Den blir vanligare och vanligare. Läs #12. Köpte frön på COOP Forum. Du får inte marknasföra något som ett livsmedel om det inte är klassat som livsmedel, vilket stevia inte är. Allstå om du säljer växten/fröer till Sötflockel så gör du inget fel. Det är inte olagligt att sälja växten Sötflockel. Varför de tog bort dem på Plantagen kan man bara spekulera kring. Okunskap eller felaktig marknadsföring, kanske?! Fröer finns hursomhelst lite överallt. Ska tydligen vara lättskötta.
Stevian är förbjuden att användas som sötningsmedel för att det inte finns några studier som visar att den inte är 'farlig'…
Stevia får däremot användas till annat… till skönhetsprodukter m m…
Så snart det finns färdiga undersökningar så får vi säkert ta in Stevia som sötningsmedel också - oavsett om den innehåller ingredienser som kan vara skadliga… Se margarin t ex *cyniskt och sarkastiskt grinar jag illa*
Stevian innehåller inga kh och har tidigare därför 'rekommenderats' till diabetiker. Men om det är som en del säger, även här ovan, att kroppen ändå kan reagera på den söta smaken i sig, har jag ingen kunskap om (är inte heller diabetiker).
Här finns några artiklar om Stevia från Cayote.nu: Stevia-artiklar
De har sålt - och kommer säkert att sälja när nu Stevian "släpps fri" igen - Stevia i flera versioner, bl a med den "klassiska lakrits-bismaken", smaksatt med andra smaker och framför allt en version som bara smakar sött, inga extra 'bismaker'. Samt i olika koncentrat. De kan verka dyra vid första anblicken, men de är så dryga så det blir inte dyrt i förlängningen i alla fall.
Jag ser i alla fall fram emot den dag då Stevia finns tillgängligt som sötningsmedel igen! Den har förgyllt min vardag i många år. :)
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing

Finns en gammal tråd här på forumet där någon har testat med glukosstickor och Stevia (tror jag eller var det Sukrin?). Hur som helst så höjdes inte blodsockret, har jag för mig
. Har inte tid att leta upp den just nu.
Finns hur som helst många äldre trådar om Stevia och Sukrin på forumet sdm är värda att läsa.
"26 Nej den höjer inte blodsockret men går direkt till levern och i slutändan så blir det insulinpåslag, fick jag förklarat för mig.
Jag var tillbaka till plantagen idag (samma som den där de hade blivit tvungna att plocka bort stevian) och hittade steviafrön. 
Så nu har jag sått! Ska bli spännande.
#12 och #28
Hur går det med era odlingar? Jag köpte Steviafrön från Coop och sådde för några veckor sedan, än så länge har det bara kommit upp _en_ ynklig liten grön knort… 

Mina håller på att ta sig, dom är ssnnaaaart 10 cm höga!
Min är ca 2 cm hög.. växer vääldigt långsamt.
#30, har du någon bild på din? Jag tyckte min grodde så snabbt så jag är rädd att det råkat trilla i något annat frö och att det jag har kanske inte alls är stevia.. haha. Hur nu det skulle kunnat hända. :D

Jag klarar inte av tekniken med att lägga in bilder , tyvärr!
Men det finns ett sätt att kolla om det är stevia och det är att klippa bort en pyttebit av ett blad och smaka, den är söt som sjutton!

Jag har inte lyckats få tummen ur och plantera än… 
Men det borde inte vara försent om den får bo inne!
Har du några specialtrix, Tilda-T?
Mina andra kryddor växer minsann, men inte Stevian…

Kanske du ska ge den lite , lite näring med betoning på lite.
Jag gav upp och slängde den! *skäms* Får väl göra ett nytt försök nästa år… 
Det finns annars att köpa steviapulver på www.stevia.se. Visst, det kostar en del, men det är å andra sidan sjukt drygt! Man får med mått-tabell, och jag tror strängt taget att 1 krm stevia sötar som 1 dl socker! Tyvärr är det relativt svårdoserat och kan få en bitter/lakritsaktig eftersmak. Men det finns i annan form än frön, var min poäng med inlägget! 
Kram!
Jag har köpt Sötflockelfröer av mitt barnbarn som sålde Nelsons fröer i våras. Har väl inte växt så bra men kul att prova. Vi har köpt Stevia från Friendly shop, både grön 20-30 ggr sötare än socker (torkade, malda blad med en aning lakritston som jag tycker är ljuvlig i te) och vitt, raffinerat Steviapulver ca 300 ggr sötare än socker. Har bl a använt den till att söta vaniljsås med och saft. Går utmärkt, men man måste vara oerhört försiktig med doseringen. Precis som typ Hermesötas så får man en bismak om man tar för mycket. Jag tycker omvandlingstabellen som följer med är för frikostig. Blir alltför intensivt. Jag brukar nöja mig med knappt hälften och senan smaka innan jag lägger i mer. Läste i Året Runt (tror jag det var) att EU som bäst håller på att granska det för ev godkännande kanske redan i år. Vore bra . I många asiatiska länder är det det enda gokända sötningsmedlet
Varför inte bara köpa färdigutvunnen stevia? O_o krångligt att hålla på och fixa själv med örter.

Ja, det finns en del i Good Calories, Bad Calories som nämner att ett födoämne inte behöver innehålla socker för att insulinet ska komma. Det kan räcka om något smakar sött (och för en del människor kan det till och med räcka att tänka på mat… Se Pavlovs hundar…).
Så om viktminskning är viktigt för en, eller man är diabetiker, tror jag även Stevia ska användas med försiktighet.
// Manne