Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 3124 ggr
Bin555
0

För lite mat!

Jag har nu ätit lchf kost i fyra dagar och det går fantastiskt bra. Jag äter och blir mätt, har rätt fördelning mellan protein, kolhydrater och fett MEN kcal kommer knappt över 1000!

Inser ju att jag måste stoppa i mig mer, på något sätt.

I våras försökte jag komma igång med den här typen av mat men det blev bara halvmesyr, kunde inte släppa potatis, spagettin, brödet (fast jag mår dåligt av det). Men jag ökade fett och proteindelen. märkligt nog gick jag inte upp i vikt.

Men plötsligt i måndags, knappt så jag vet hur det gick till själv, så lade jag kolhydraterna på hyllan och äter nu mellan 5-10 g varje dag. Men som sagt, Hur ska jag få in mer mat?

Wtn3
0

Vad väger du? Skaldeman t ex säger att 20 kcal per kilo kroppsvikt är minimum, mao för någon som väger 60 kilo innebär det 1200 kcal, 70 kilo blir 1400 kcal osv, andra menar att alla oavsett vikt måste komma upp i minst 1500 kcal, personligen tror jag som Skaldeman mer på att det minimala energibehovet är relaterat till kroppsvikt och inte en fast siffra, enkla sätt att få i sig mer energi på är kaffe/thé med kokosfett eller vispgrädde, en deciliter grädde ger dig runt 400 kcal extra.

finataender
0

Jag har precis samma problem! Rynkar på näsan

Bin555
0

jag är ganska ovan vid grädde och smör men har jobbat med det nu under 6 månader. Enklast är kanske att äta mer av det man äter, mer kött och fisk (för det är lika mycket intag som förr) och mer av de feta såserna och smör i alla de sorter. Vad tror ni`?

finataender; vi kanske ska slå oss ihop? Skrattande

Bin555
0

Enligt skalderman så ska jag alltså få i mig 1700 kcal. Jag tror också på den mannen även om han är lite väl sarkastisk för min smak emellanåt. :-)

spkn1
0

Blir du mätt på 1000 kcal? Det låter väldigt lite.

Själv kan jag äta uppemot 5-6000 kcal per dag om jag tränar mycket.. och då är det utan några större bekymmer. Har svårt att förstå hur man kan bli mätt på så lite.

Är du (mycket) överviktig? Kanske är kroppen som dämpar aptiten för att komma ner i normalvikt?

20 gram fett ger 180 kcal, jag tycker det är extremt lätt att få upp kcalnivån. men det är väl individuellt.

Hoppas du kommer på någon lösning!

Wtn3
0

Javisst, bäst är naturligtvis om du äter mer av vanlig mat, flytande fett är dock enklare att få ner ifall man känner sig så mätt att man har känslan att äter jag mer så spyr jag, men är man inte på det stadiet så är det klart att det är bäst att lägga till lite mer kött och fett i de måltider man äter.

Wtn3
0

Jag hade samma problem ett rätt bra tag, och känner till fler som haft det, så det är inte så värst ovanligt, dessvärre tog det ett rätt långt tag innan jag insåg att det var ett problem, blev inte direkt proppmätt men 900-1100 kcal var allt som krävdes för att hålla mig ohungrig, konsekvensen blev att viktnedgången blev för snabb och tog med sig en del muskelmassa i farten också.

Wildrat
0

En lite högre kolhydratsandel brukar hjälpa upp aptiten och göra att man äter mer. Satsa då gärna på nån slags grönsak. För mig funkar det väldigt bra med gröna ärtor, ganska mycket kolhydrater men det är enda grönsaken jag verkligen gillar.

Bin555
0

Tycker också att det är märkligt att jag blir mätt (jag äter tills jag inte är hungrig längre, men dock inte proppmätt) på så lite. Jag menar, det fanns en tid jag räknade kcal och det var ett helsike att hålla sig till 1500! Nu är det tvärtom!

Jag har ca 15 kg övervikt och kan inte påstå att jag jojobantat. Har väl bantat två gånger i mitt liv om jag bortser från min anorektiska period men den räknar jag liksom inte. Obestämd Även om jag vet att den ställde till det med en del elände.

#7 Aj då! Det där med muskelmassa hade jag glömt! nä de lilla jag har vill jag ha kvar :-)

Wtn3
0

Se till att ligga på minst ett gram protein per kilo normalvikt, gärna närmare 1.5-2 för att vara säker, och tränar du går det bra med ännu mer, så ska du se att viktförlusten kommer från fett och inte även från muskler =) Min normalvikt är enligt BMI-skalan runt 80 kilo, och jag är relativt orörlig, lite fotbollsmålvakt och långa skogspromenader sporadiskt är min motion, så jag lägger mig numera på 100-150 gram protein, då är det ingen risk att kroppen börjar äta muskler istället för fett.

Bin555
0

Jag lyckades få i mig 580 kcal till frukost idag! Men bara 16 g protein. Obestämd Vilken tur att jag upptäckte i tid hur man använder Minmat och att jag låg på får låg kostintag. Nu gäller det att peta i sig mer protein…

#10 hur i helafriden får du i dig 100-150 gram protein???!

Spännande det här!

mikaelj
0

3 hg ost ger 75g protein, 200g kött ger 40g, 4 små ägg ger 25g. Vips, 140g.

Bin555
0

12# Åhå, sett det så ser det ju inte svårt ut. Det får alltså bli en mega ostburgare till lunch! Men det måste ju betyda att en omelett på 3 ägg ger ca 15g?

Jag måste skaffa en våg så jag får ordentlig koll!

Bin555
0

Nu går det bättre! Även om det är svårt att få upp kcal antalet. Men det visar ju iof att det här med att räkna kcal inte fungerar Glad eftersom jag inte har gått ner något att tala om.

Det absolut mest intressanta för min del är att jag totalt tappat suget efter söta saker. Däremot något att tugga på ibland och då funkar ju ostbiten väldigt bra.

Nä, jag håller ögonen på kcal och protein nu. Fett verkar jag lyckas få i mig allafall. Det är skönt att vara mätt…