Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-billiga-ingredienser
Läst 5974 ggr
Malinochclaes
0

Tips på billigt protein

Hej!

Jag har köpt en hink proteinpulver som är baserat på vassle (whey). Proteinhalten är 84%, kolisar 4% och fett 2%.

Jag jämförde priset på ägg, 25 kr per kg och 12% protein samt priset på nötfärs om det är tokbilligt, 40 kr per kg och 20% protein.

Resultatet blev att det är billigare med detta pulver.

Jag har det som snabb "lunch" tillsammans med en kopp kokosfett-te. Jag är hemma och är mammaledig och det är så otroooligt trist att laga mat till bara mig. Därav denna lösning. Tidigare åt jag mackor.

Ingredienserna i pulvret:

Vassleprotein,

Inulin (Cikoriarot) (som är en kostfiber som inte tas upp i kroppen),

Sojalecitin, (gör att pulvret kan blandas lätt med vatten) 

Trikaliumfosfat, (antioxidant)

Kiseloxid, (klumpförebyggande medel)

Det är inga smak- eller färgämnen tillsatta, pulvret har neutral smak.

Jag inser att det innehåller tillsatser som vissa inte vill ha. Men om man vill ha ett billigt proteintillskott så tycker jag att detta är ett alternativ till att tryffla i sig ägg tills det står ut genom öronen. Jag kan i alla fall känna så ibland. Man kan ju smaksätta den som man vill. Och ersätta valfri mängd av vattnet med vispgrädde så får man även fettet.

En annan fördel: Drycken får inte "pulvrig" eller kornig konsistens som välling, utan är helt slät. Tidigare har jag ätit andra proteinpulver och även andra "pulverdieter" och dom har alltid haft en känsla av välling eller små gryn.

Jag köpte hinken från http://www.svensktkosttillskott.se/produkter/micro_whey_active

Den kostade 539 kr plus frakt 59 kr. Totalt 598 kr.

Detta är alltså billigare än både ägg och nötfärs om man räknar i rent protein.

matsmurfen
0

Ursäkta om jag har missat något här; men äter du LCHF?  I så fall hoppas jag du har i rätt mycket smält smör eller kokosfett i din "proteindrink" också, eftersom LCHF betyder att energiintaget ska ligga med fokus på just fett…. och inte protein.

Prova äggmjölk istället.

mikaelj
0

Upptaget är lite väl snabbt av vassleprotein. Blanda det med grädde eller nå't annat.

Se även till att du får i dig essentiella fettsyror (omega-6, omega-3), mineraler och vitaminer någonstansifrån.

buttercup
0

precis, det blir billigare om man endast är ute efter proteinet, men ägg och köttfärs innehåller så mycket mer näring! Som sagt, glöm inte fettet heller. Om du ska ersätta allt det med tillskott och grejer blir det förmodligen dyrare, och säkerligen sämre… ät mat istället, det är mitt råd! Vad tycker du om äggmjölk?

Malinochclaes
0

Hej!

Jag sa bara att jag ersätter lunchen med pulver, för att jag inte vill göra mat bara till mig själv. Dessutom dricker jag kokosfett samtidigt, i en kopp kaffe. Och frukosten består oftast av äggröra med lite grädde och mycket smör. Och jag äter hemgjord bea/majo/kryddsmör som tillbehör till middagsköttet tillsammans med maken när han kommer hem från jobbet. Pulvret är bara en del av dagens alla intag. På kvällen tar jag Omega 3 i kapselform för att mjölken till minsta tjejen ska bli nyttigare. Dom blir smartare då, har jag läst någonstans. Jag tar 1,5 dagsdoser för att det ska räcka till oss båda. Dessa kapslar har jag fått av en vän som inte klarade av att "rapa fisk" hela tiden.

Jag har två små barn hemma, ensam hela dagen. Jag har inte tid/lust/ork att stå framför spisen då.

Är det helt förkastligt att göra så?! Jag snålar minnsan inte på fettet i alla fall. Ibland kan jag ta en kopp hett vatten med kokosfett på eftermiddagen om jag känner mig tom. Jag klarar inte av kaffe efter 15-tiden pga. sömnen.

Vad är "äggmjölk"? Jag dricker ganska lite mjölk/fil/yoghurt nu pga. kolisarna.

Ni säger vitaminer? Eftersom jag har dragit ner på grönsaker pga. kolisarna så får jag nog inte i mig tillräckligt med vitaminer. Är det ok att ta multivitaminpiller? Om man kollar att det inte finns några kolisar i dom?

Tvillingsyster
0

Har uppfattning att ägg, lever och makrill har mycket mer vitaminer och mineraler än grönsaker i allmänhet, så jag tror inte du behöver vara orolig om du inte äter så mycket grönsaker för tillfället.

Malinochclaes
0

Hur är det med C-vitamin då?

sommarlovsmorgon
0

Tar mig friheten att svara på frågan om äggmjölk.

Du smälter 50 g smör, knäcker i två ägg, två dl kokt vatten och smaksättning, kör med stavmix. Kan drickas varm och kall. För tillfället tar jag en krm vaniljsocker i .Det är gott med kakao och grädde också. Det låter urkas men är jätte gott speciellt i te. Funkar också bra som snabb lunch  (är också mamma ledig).Glad

Min dotter på ett halvår gillar den också, känns som ett bra alltenativ till välling.

Mojjan73
0

#4 Äggmjölk är inte mjölk i sig utan kokt vatten, smör och ägg med ev kryddor. Många, inkl mig själv, använder det istället för t ex grädde i kaffe eller som erättning för frukost eller bara för att få i sig mer fett. Det finns nog mängder med recept för äggmjölk här eftersom alla har olika smak. Sök på äggmjölk så får du upp några recept.

willowpysen
0

Jag smälter smör med en ruta 86%-choklad och mixar med ägg och hett vatten. Mina barn på 3 och 5 år gillade det oxå ;) Bra alternativ till sötsliskiga O´boy!!!!

"En stund i taget - här & nu"

Malinochclaes
0

Aha! Det funkar i kaffe säger ni. Bra, för jag kan inte riktigt med att dricka kaffet svart, så då har jag haft i grädde i alla fall, tillsammans med kokosfett.

#8: Du skriver "kokt vatten", ska det vara kokhett då eller kokt, avsvalnat vatten?

(Man gör nämligen modersmjölkersättning på kokt, avsvalnat vatten. Och i vissa "hälsosammanhang" jag läst om för länge sen så dricker man sådant vatten.)

Om man ställer det i kylen, kommer smöret då att lägga sig på ytan och stelna?

flikkan77
0

Jag äter också proteinpulver, till frukost varje dag. Så du är inte helt ensam. Blandar mitt med vatten och creme fraiche och kör med elvispen och efter en kvart i kylskåpet är det som en slät mousse som jag äter med sked. Fast jag har visserligen smaksatt pulver… Gott i alla fall!

"You just have to belive…"

[Pennylane1]
0

#10 vattnet ska vara hett medan man mixar, Jag gör så här : två ägg i en hög behållare. I med en rejäl klick smör (30 gram minst) sen har jag i kaffepulver (eller kakao ibland) och så mixar jag medan jag slår på vatten ur kokaren. Man kan göra naturell också förstås och ha det i bryggt kaffe.

Malinochclaes
0

flikkan77: Ja just så menar jag. Inte som EXTRA protein, utan istället för ägg mm. Ibland äggröra med smör till frukost. Ibland ett kycklingben med majo från gårdagen. Ibland proteinpulver med mer kokosfett än vanligt i kaffet. Jag måste variera mig annars kommer jag att spy på exempelvis ägg om jag äter det varje morgon.

Tack för det #12! Det låter ju enkelt. Men blir det inte slemmigt av vitan?

[Pennylane1]
0

nej det tycker jag absolut inte! Men man får mixa ordentligt. det blir lent och skummigt