Kinamat
Hej
Jag var tvungen att äta lunch med mina kollegor idag och alla ville gå till Kinakrog. Jag beställde Biff Schezuan, vilket innehöll strimlad biff i stark sås, grön paprika, strimlade morötter, röda chilifrukter och vitlök. Sen vet jag inte mera. Såsen innehöll visst potatismjöl enligt personalen, men visste inte så mycket mera. Riset fick naturligtvis vara. Har jag totalmissat med detta?
//Karin
Jag gjorde samma sak just idag. Var på "affärslunch" med chefen.
För min del var det wokad kyckling i "jag vet inte vad". Hyfsade tillbehör (GI-medveten kock)
Vi hann inte äta klart förrän det vred runt i magen och jag insåg att något var fel. Skall bli spännande att se i morgon. Ikväll har det första "vädret" på jag minns inte när sluppit ut…
Självklart blir det stopp av detta, men för hur länge vet man inte förrän efteråt.
Numer pensionär i Nynäshamn

Tyvärr är det rätt mycket otäckheter i kinamat, lär antagligen synas på vågen. Särskilt kinamat i Sverige, med glutamat och annat…
Kinamat i Kina är en helt anan sak, mycket bättre.
Jag har råkat ut för detta. Fick sötsur sås och minimalt grönsaker. Detta hände i början av LC-tiden. Idag hade jag nog inte ätit det och om jag ätit hade jag nog blivit dålig.
Oj Oj,,,
Här ser jag en utmaning,,, är nämligen bjuden till kina restaurang på lördag..
Kan nån hjälpa mig med en bra menu ?
Ovanstående läsning ger kalla kårar… 
"Google kan ge dig information men aldrig erfarenhet"
Hoppas någon kan ge dit tips. Jag tror att det är svårt då de har så mycket friterad och köttet blandat i såsen.
Det bästa du kan göra är nog att äta köttet och grönsakerna och försöka undvika såsen så gott det går… Annars skulle du kunna beställa friterat kött och pilla ur köttet ur bollarna. Och beställa grönsaker till. Magert, men du slipper undan det värsta(såsen). Grunda med fett innan du går dit!
Berätta sen hur det gick! 
Strimlad biff som inte ligger i sötsur sås är nog det bästa… det kan finnas om du har tur…
Se upp för kinasyndromet! 
http://en.wikipedia.org/wiki/Chinese_restaurant_syndrome
Jag överlevde… Det blev 2-1 till mig
Det blev Thai mat,, starkt å gott…
Räksallad som förrätt, och fisk som huvudrätt, och vågade också kokosnöt glass blandad med grädde till efterrätt.
Följde era råd och laddade med smör och ost innan jag gick dit och suget höll sig borta hela kvällen.. Kunde till och med njuta glassen utan besvär.
Däremot söndag morgon så var det betong i avföringen,fick spendera 1 timme på stolen. Kan det vara kolhydraterna som suger ur all vätska och laddar glykogen ?
Var också lite extra hungrig i söndags, men det löste jag med köttfärssås gjord på grädde och Tacosås (Stark, så jag inte behöver så mycket för att det ska smaka)
Jag är glad att det gick så bra 
"Google kan ge dig information men aldrig erfarenhet"
Heja folke! Det låter som om du hade det trevligt :)
folke: precis så reagerar jag på "stolen" efter kolhydrater, jag tror Du har rätt

Kinamat i Kina är en helt annan sak, som någon nämnde här ovan. Där tittar de konstigt på en om man beställer ris till maten. Ris är för fattiga, har man råd äter man bara sovlet!
Jag tar gärna emot tips på Kinarestauranger (främst mälardalsregionen) som är genuina och lagar sin mat själv, utan att köpa in från stora centralleverantören.
Eller är det så att kockarna tillsätter glutamat med flit i kinesiska köket?
Jag åt middag hos en kompis i går och som vanligt läste jag på alla förpackningar och flaskor som stod framme på bordet. På en flaska med kinesisk (sötsur?) sås så hittade jag följande:
- Protein 0g
- Fett 0g
- Kolhydrater 43g

SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Hur är det med japansk mat? Yakiniku (strimlad entrecote) eller Yakitori (kycklingspett). De har sås på sig, har nån koll på den?
Och hur är det med jordnötssåsen som brukar finnas på kycklingspetten som serveras?
Antar att det borde vara en del socker i det kanske?
www.machmo.se

#15 Vi lagar japansk mat hemma ibland, och det ska (tyvärr) vara rätt mycket socker i de flesta såser, mer än i de kinesiska recepten.
Fabricati diem, pvnc!
Var på en affär idag som säljer asiatiska råvaror. Eller ja, råvaror var väl att överdriva väldigt mycket halv och helfabrikat var det. Allt färdigkryddat innehöll MSG (glutamat) och det fanns hur mycket sött som helst.
Men jag ska gå dit igen och köpa färska kryddor, sånt hade de gott om…
Är det alltid just jordnötssås?
#19 Ja, på den thai-restaurangen jag brukar äta på här så serveras det jordnötssås.. Och den är så mumsigt god..
www.machmo.se
Antagligen söndersockrad.
Bra med thaimat är att de har mycket fisk och kryddor. Många fiskrätter serveras bara med vackra grönsaker och så finns det flera sorts soppor.

Jordnöten är ju en ärtväxt, så det är förmodligen rätt gott om kolhydrater i dem.
tja det blir ju inga mängder jordnötter i jordnötssås, det finns recept på sådan härinne och i LCHF-kokboken, har jag för mig, jag brukar blanda ett par msk jordnötssmör i kokosmjölk och värma det är jättemums och blir inte alls mycket kolisar (det jns jag har hemma har bara 13 gram kolisar /100 och det innehåller jordnötter och salt
Svärföräldrarna var här på besök under veckan och bjöd på kinarestaurang och då tog jag just kycklingspett med jordnötsås… visste inte vad jag annars skulle ta. Hoppas att det inte kommer att synas alltför mycket på vågen sen!

Jag brukar hamna på kinakrog någon gång i kvartalet med kompisar. Innan jag började med LCHF så var det kinakrog som kinakrog. Numera märker jag en avsevärd skillnad om de använder bra råvaror och egen kryddning eller mest en massa glutamat.
En gång är ingen gång. Fortsätt att ät LCHF som om ingenting hänt.
Magen brukar avgöra om ett matställe är värt att gå tillbaka till eller ej.
Nackdelen med thai-maten är att dom väldigt ofta har socker i.
Ibland känner man ju att det är sött när man äter.
Tyvärr :-(
//TH
Här har vi en jättera thai,kines,vitnames restaurang som har mogoliska buffe. du plockar ihop din egen tallrik av färska grönsaker, kött och sås (smaksättnig) och sedan tittar man på när kocken lagar till det. då vet man precis vad man får:)
Trodde kina o thai va ganska ok utemat. Även om jag vet att det är socker i flera av deras olika såser så används ju ganska lite av dem för smak. Iaf i de recept som jag själv gjorde förr när jag va mer glad i att laga mat.
på minmat finns biff o bambuskott med 2,4 kh/100g.
hur ska man veta om det stämmer med det jag får på MIN kina? Antar att det inte är samma recept överallt.