Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-ägg-ost-grönt-sidorätter-veg
Läst 9424 ggr
JAUS
0

smultron

Någon som vet hur många kolhydrater smultron har? Det borde vara lägre än för jordgubbar eftersom smultron är oförädlade.

LatMask
1

Smultron…! Det borde vara FÖRBJUDET att ta reda på "värden" för vissa naturprodukter! Smultron är helt enkelt…gudaspis!

JAUS
0

Ja, jag förstår inte människor som dyrkar sönderavlade jordgubbar när det finns smultron.

puschel
0

Håller med övriga talare; sambon kom idag in med ett grässtrå fullt med smultron!

Det smakade gudomligt och påminde om barndomen. Sådant MÅSTE vara helt OK.

gyllenetider
0

Håller oxå med alla ovan… smultron ÄR verkligen SOMMAR!! Nån som vet ett bra smultronställe här i Malmö?? Eller runt Malmö? Tungan ute Hade jag hittat i affärer hade jag köpt på mig som FÄÄÄÄN!!! Flört

andreas0
0

Det verkar som om resten av världen håller med #1, Jag har kollat de livsmedesdatabaser jag känner till, kollat wikipedia, och googlat. Men det verkar inte finnas några uppgifter om näringsinnehållet i smultron.

Förmodligen ligger det inte alltför långt ifrån jordgubbar, då det är väldigt nära besläktat med jordgubbar.

JAUS
0

Jordgubbarna är dock förädlade, vilket inte smultronen är, så jag tror det är fler kolhydrater i dem. Oavsett så smakar smultronen mer och bättre.

lizaohman
0

Smultron i det vilda är med all sannorlikhet oförädlade. Risken är att de i trädgården inte är det, eftersom det finns smultronplantor att köpa i nästan vilken blomsteraffär som helst. I min trädgård har de korsat sig så jag har smulgubbar runt hela huset, mest på norrsidan. Det blir några stycken, upp till en näve, varje dag. Gör om inte annat gott för själen.

Jag har en gammal björnbärsbuske på sydsidan som jag håller klippt, rund som en boll. Ger mycket bär, tar dem innan de är helt svarta, för de blir ju sötare då. Vilken härlig smak! Det är ju lyx att ha både smultron/smulgubbar och björnbär på tomten, särskilt som jag var nere i saluhallen vid Hötorget i Stockholm förra året och såg att de tar 70:- litern för björnbär!

Jag har diabetes, så jag avstår från körsbären och vinbären och äpplena istället. Tror jag. Kanske. Får se till hösten hehe Cool

julia61
0

Hittade frysta björnbär på ica igår, 10:- paketet!! Har smultron runt om i trädgården, väntar med spänning på bären……Man har blivit lite björnlik själv, "plockade blåbär….."

gyllenetider
0

Åh jag måste hitta mitt alldeles egna smultronställe som man hade när man var liten hihi! Björnbär har jag hört ska växa nära här i Limhamn men var vette tusan…. Tungan ute Julia61: Dom kostar 10 spänn här på Willys oxå…. men dom kanske är förädlade då???

julia61
0

Kanske "vatteninsprutad" lite extra!!

gyllenetider
0

Ja man kan ju aldrig veta tyvärr….

hellah
0

# 8-11 De köpta/frysta/icas björnbär kommer inte i närheten smakmässigt, av dem man plockar själv. Jag har slutat köpa dem, jag blir bara besviken :-(

[Pennylane1]
0

Har inte sett frysta smultron!? Eller menade du björnbär?

[iovis]
0

det växer vildsmultron längs med mitt joggingspår, tur bara att inte alla blir mogna samtidigt…….skulle aldrig komma hem eller få upp flåset…. för att inte tala om alla blåbärsbuskar…… fingrarna är blodröda när jag kommer hem från skogen! Tack naturen!

[Helle-Mari]
0

Jag får utslag av Björnbär…synd de som är så nyttiga.

Countrygirl
0

har man trädgård är det enkelt med björnbär. Fick över 10 l förra året på en planta. Har fortfarande kvar och hemgjord björnbärssylt i present är mycket uppskattat. Sedan ska man njuta av sådant man inte får äta varje dag. Njut av smultronen och skit i kolhydraterna.

Malinochclaes
0

Jag håller också med. Jag har ordentligt med smultron i min trädgård och dom är stora som toppen av min tumme! Jag äter kanske trettio per vecka. Men det mesta äter äldsta dottern upp. Hon blir två nästa månad men hon kan tryffla i sig smultron som en hel karl! Hihihi! Och blir helt rosaröd i hela ansiktet. Hur bär dom sig åt? Man äter ju med munnen, inte pannan!

Men det är som sagt tillåtet med sällsynta njutningar. Dom är ju som sagt sällsynta. Jag räknar inte med smultronen i mitt dagsintag. Jag kanske drar ner på tex. grönsaker eller grädde.