Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 4426 ggr
cathrine70
0

Hasselnöt & Valnöt

Jag  tittade på den finska sidan  av LCHF och  började studera deras kost på detta som jag  tyckte var lite mer "fuskande" än  vad vi  har  här.  Jag  har  alltid titttat på livsmedelvärkets sidor eller min mat räknesätt på kolh.  Nu var  jag  på denna sida :http://www.fineli.fi/food.php?foodid=376&lang=sv

och kollade på Valnöt och  Hasselnöt. Hasselnöten  har enligt denna:3,4kol/100g och  Valnöten:3,3 kol/100g.

Såg att på livsmedelsv.  har Hasselnöten 9,3 kol./100 g och Valnöten har 13,1kol./100g

Det är en STOR skillnad tycker jag.

Vad säger experterna här då?Glad

[Pennylane1]
0

Det varierar mycket beroende på sort och var de växt etc. man får titta på förpackningen på de nötter man köper. Det värden som står på listorna är medelvärden, inhemska . Det kan bero på att man importerar från olika ställen i Sverige och Finland.

eva-
0

bra fråga! nötter visar överlag MKT olika kolh.siffror beroende vilken lista man kollar.

vilka uppgifter kan man lita på?

nyborjare08
0

Uppgifterna på förpackningen man köper, som pennylane skriver ovan.

cathrine70
0

Men visst  är underligt. Hasselnötter & Valnötter  säljes ju i  Finland och sverige och  samma märken men räknas på olika sätt. Detta fick  mig att vara betydligt mera vaksam över kolh.på produkterna. Varför skulle just  den ena vara mera rätt än den  andra? eller mera fel.Om ni förstår vad jag  menar?Obestämd Det är ju  för allas bästa

eva-
0

sen var det väl uppe i ngn tråd här att det är olika om tillverkaren räknar med kostfibrerna, eller?!?

och om man inte räknar kostfibrerna (vilkas kolh vi ändå inte kan ta upp??) så blir kolh% lägre…

elin83
0

Jag känner likadant som dig angånde detta, hur kan det verkligen variera så mycket!

Kanske är lite trög i kolan, men jag är skeptisk. Om man tänker på hur mycket det "fuskas" med livsmedlen här bara för att det ska se bra ut mm….

Agyr07
0

Samma med bambuskott, 0,7 på fineli och 3,1 på MimMat, fast på fineli står det kolhydrater digerbara. Någon som vet att förklara?

eva-
0

#7 tror det betyder att varan innehåller 3,1 kolh, men av dessa kan vi bara bryta ner/ta upp 0,7 gr.. gissar att det är nån slags fiber som vi inte kan bryta ner, typ cellulosa.

gissar att samma sak gäller nötter, därför så olika uppgifter. vissa kanske skriver totala andelen kolh, men andra tar hänsyn till hur mkt av dessa som är "digesterbart" (jämför eng digest)

Agyr07
0

Då ska jag alltså bara räkna de digerbara kolhydraterna när de listas separat?

eva-
0

#9 ja, jag tror det är så. för kan du inte smälta kolh så går de ju bara igenom kroppen.

t.ex. psylliumfrön som inte ger ngn energi, eftersom alla kolisar är "icke-digererbara"

cathrine70
0

Jag tycker det  är  lite vilseledande information för kunderna Obestämd

[Pennylane1]
0

jag tror inte det är så eftersom det just i detta fallet är slv som har de högsta värdena, i sverige anges alltid de digererbara kolhydraterna (tror det är så i Finland också iofs). På andra livsmedel varierar det åt andra hållet. Jag tror det handlar om att man tar ett medelvärde av alla som finns i det land listan omfattar, som jag skrev. Sen att somliga märken finns i båda länderna är inte relevant. Man får gå på värdet på förpackningen, då hamnar man rätt. Det finns ju exempel på att det också har varit fel men för det mesta stämmer det nog ändå.

[Columba]
0

Finlands och Norges livsmedellistor har samma kolhydratmängd  för valnötter 3,3. Över 5g fiber var olösliga i vatten. totala fibern var nånting på 15 g Jag tror att dom med mycket högre värde ha total fibermängd med. I en amerikanska lista fanns det två olika slags valnötter och dom skilde sej från varandra också.

[Pennylane1]
0

fast… i SLV:s lista ( i minmat) står ju fibrerna för sig… kan det inte vara så att våra egna valnötter får högre innehåll och därför drar upp? De växer ju här men jag tror inte i Norge eller Finland?

[Columba]
0

Finns det faktiskt  svenska valnötter i butikerna?

[Pennylane1]
0

de finns ju iallafall även om inte alla kan få tag på dem

[Pennylane1]
0

men om det ÄR så att de räknar med dem vet jag ju inte men det ska ju ändå vara så att de kolhydrater som anges i sverige ska vara dem som man kan tillgodogöra sig, man ska ju inte dra bort något. Men man ska ju inte förlita sig på listor utan på deklarationen på de valnötter (eller vad det kan vara) man de facto stoppar i sig.

Sess
0

Jag köper mina valnötter på Coop  59:- (400gr).

Deras eget märke X-tra som säljs i alla nordiska länderna.

I innehållsförteckningen på påsen så står det 4 g kolhydrat.Glad

Tips!

Valnötter kan vara lite beska men det har jag löst med hjälp av lite salt.

Lite lite olja eller smält smör … obs ..obs lite  och sedan lite salt på.

Jättegott!

Jag testade även med en gnutta salt i kaffet och numera så har jag pyttelite mjölk i kaffet, för den beska smaken som jag dolt med mjölk är borta!  (som norrlänningarna).

Sess

cathrine70
0
Ja, där ser man ses… hoppas det  inte kommer så  mycket  liknande händelser annars blir jag  galenFoten i munnenSkrikandes imorgon skall jag  på min 2ndra LPG behandling som  sätter fart på min ämnesomsättning. Ha det  så bra och  ät och njut av  valnötter och  hasselnötter nu  när vi  kanFlört