Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 2427 ggr
CCamilla
0

Min make är fetträdd!!

Hej

Jag gjorde precis en äggmjölk efter min styrketräning (första riktiga gången idag) och min make säger att jag äter på tok för mycket fett…. att jag inte kan göra mig av med kalorierna… att jag äter mer kalorier än vad jag förbrukar.

Jag är rätt så ny på det här så snälla, kan någon lugna min kära make… Tobbe heter han :-D

Mitt mål är att gå ner i vikt ca 3 storlekar (10-12 kg)

Ha en fin kväll

Zepp
0

Ehh.. altså på så sätt har han rätt.. om du ger kroppen allt fett via maten tar den inget av fettdepån.. men tanken är att man bara ersätter energin från kolhydraterna med energi från fett.. vare sig mer eller mindre!

Sen räknar man med att när kroppen har full tillgång på fettreserven så blir du inte lika hungrig och äter mindre tills du nått din vikt!

Så här i början är det bästa att äta sig mätt så man inte äter fel saker.. sen får man börja lära känna sina nya mättnadssignaler och försöka följa dessa!

"

R: Är fett så farligt?

FN: Nej absolut inte, det är nyttigt.

R: Det säger du. Med självklarhet?

FN: Ja, man behöver inte äta lika mycket kolhydrater om man äter mer fett.

R: Det är ju det mättade fettet som fortfarande är kontroversiellt. Det som finns i bacon och smör och så. Hur påverkar det hjärtat?

FN: Nej det är inte farligare än något annat eventuellt överintag av kalorier. För det skall man ju undvika. Det är ju energitätt med fett så på så sätt kan det vara lurigt. Men å andra sidan ger det mycket mättnadskänsla.

Mättat fett är inte farligt. Det vore väldigt konstigt om det skulle vara farligt eftersom det är det vi gör själva i kroppen, när vi bildar fett från exempelvis kolhydrater. Det är också det som finns i bröstmjölk i ganska stor utsträckning. Det känns ganska konstigt att säga att våra mammor skall ha förgiftat oss som har haft lyxen att ammas som små.

R: Men kan man äta hur mycket som helst?

FN: Nej då blir det för mycket kalorier och fetma är farligt. 

R: Men så länga man inte blir fet?

FN: Då får man nog äta det alldeles utmärkt. Då får man nog äta ganska mycket vad som helst egentligen, så länge man inte blir överviktig."

http://www.kostdoktorn.se/professor-mattat-fett-naturligt-och-ofarligt

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Larde
0

Det finns ju en hel del böcker och Internetsidor du kan visa honom med fakta om LCHF och fett…

T ex boken "Fettskrämd" eller "Anta din viktigaste utmaning" m fl..

CCamilla
0

Tusen tusen tack Zapp, då ska jag genast visa honom detta. Han är ju inne på att det är ok att minska kolisarna men är rädd för fettet…

tack ännu en gång och ha en fin kväll!

Denna kommentar har tagits bort.
DesK
0

Kanske skulle du kunna låna hem boken Fettskrämd av Litsfeldt från biblioteket och förmå maken att läsa den. Det är lättläst och informativ.

Ibland är det lättare att övertyga "gubbar" med hjälp av andra "gubbar"  Flört

Lycka till!  Glad

/Désirée

Zepp
0

Om man bara skär ner på kolhydraterna och inte ökar fettet så blir det bara protein kvar.. vilket är helt fel.. säg till honom att du bara ersätter energin från kolhydraterna med energin från fett.. inte lägger till extra fett till en redan väl tilltagen måltid.. för det e väl så du gör??

Fett är essentiellt och de flesta vitaminer och mineraler får man från feta matvaror!!

"Why Low-Carb Diets Must Be High-Fat, Not High-Protein"

http://www.second-opinions.co.uk/fat-not-protein.html

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

CCamilla
0

Tack för era inlägg. Jag ska genast placera honom framför datorn. Vi har ju en hel del LCHF litt, men det känns mest som om att det är jag som läser det.

Tack Zepp för länk, ska kolla den!