Behöver peptalk
Fult att be om det kanske, men det är väl delvis det som detta forum är till för?
Jag har snart hållit på i två veckor med LCHF. Jag har gått upp flera hekto och äter som en häst. I början åt jag knappt något, eftersom jag gick på medicin och inte hade någon aptit. Men nu är vanliga Emma tillbaka, som aldrig kan bli mätt. Medelsnittet på första veckan var 33 kolhydrater/dag, vilket är för mycket i mitt tycke. En av dagarna åt jag duktiga 18 kolhydrater på en dag. Det slog tillbaka på mig, genom att jag blev SUPERHUNGRIG dagen efter och satte i mig det fyrdubbla antalet kolhydrater.
Idag skulle jag börja träna igen - ÄNTLIGEN, tänkte jag. Men tji fick jag. Halsflussen verkar vara tillbaka och jag måste eventuellt framskjuta träningen några veckor till. Den skulle bli min räddning, var det tänkt.
Behövde klaga av mig. Behöver förmodligen en klapp på axeln och en hård spark i röven också. Någon frivillig?
Emma
Här kommer klapp och spark, välj själv.
Du har ätit kosten så kort tid så du har inte kommit i gång med den riktigt. Mitt råd är att ät mer fett så du blir mätt och ät dig mätt och ät när du är hungrig. Om du får sug så är det fett som gäller, fet ost tex. eller kokt ägg. Dessa kan du ha i kylen så det är lätt att ta. Det är ofta så i början.
Lycka till!

Jag tror inte att det var hunger du kände dagen efter din 18 gram-dag utan snarare sug, när man "bara" hållt på två veckor är det svårt att skilja på dem, det är ett av övergångsbesvären man kan få, man kan välja att vänta ut det eller lindra det genom att äta mer (mer fett och protein dvs, inte kh), det kan resultera i ett energiöverskott men sen när aptiten normaliserats ska du se att det vänder och man börjar gå ner, man får helt enkelt intala sig att en liten viktuppgång i början inte är ett bakslag utan bara ett omställningsbesvär, LCHF är trots allt en livsstil och har man många decennier kvar att leva så ter sig en liten viktuppgång de första veckorna inte mycket att jaga upp sig över =)

Bekymra dig inte om du äter som en häst eller går upp lite i vikt i början. Din kropp har inte riktigt fattat vad som händer än. Ät när du är hungrig men försök att inte överäta kolhydrater. Stek på några bitar kött eller färsbiffar och ha i beredskap. Portionerna kommer att krympa så småningom.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
I början tappar något kilo och det är vatten.. sen kan det hända att man äter som en häst för man är hungrig hela tiden.. det är hjärnan och cellerna som skriker.. hjälp vi får inget socker.. vi döör.. ät något.. såsmåningom kommer de att hålla tillgodo med fett som energikälla o då tystnar de.. som regel minskar aptiten oxå!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Håller med alla ovan, det är för kort tid för att kroppen ska ha hunnit anpassa sig hittills. Har du sedan utsatt kroppen för tidigare dieter eller jojobantat så tar det lite mer tid. Mitt tips för att få i sig fettet som så attans väl behövs i början är att göra Sten Sture Skaldemans fakirbiffar, eller nåt liknande. Två delar fläskfärs, en del nötfärs, ev. nåt ägg för att binda ihop det. Rulla ihop till biffar eller gör som jag, rulla till järpar och vira bacon runt, ät sedan med massor av aromsmör, sååå gott.
Lycka till och håll ut, efter några veckor kommer du att se tillbaka på den här tiden och bara småle… :)

Tack alla för era fina inlägg.
Kort efter att jag skrev det här inlägget bröt jag ihop fullkomligt. Jag hade PMS i kombination med en skitdag, jag kände halsflussen återkomma och jag stressade runt som en idiot. Det skulle föreställa min lediga dag och jag kände mig allt annat än ledig. Till slut struntade jag i allt och gick och lade mig i stället. Jag sov en timme, sen begav jag mig av till vännerna som troget väntade vid sjön där vi skulle grilla. Alla hade förstående :).
Nu mår jag bättre. Idag var det väg- och mätdag och inget hade hänt ännu, men jag tror 100% på det ni säger. Min kropp tycker inte att den får mat för i dens "hjärna" är mat=kolhydrater. Därför slutade jag inte vara hungrig. Men det var nog 80% pga PMS också.
Tack igen. Ni är för goa!
Emma