Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 6903 ggr
gyllenetider
0

LCHF + frukt???

Förresten så kom jag på att jag har en fråga jag har grunnat på ett tag nu… Detta med LCHF… jag äter enligt den men känner att jag vill/borde införa lite frukt då och då för att jag faktiskt minns att jag mådde bra av det. Alla vet ju att man inte kan bli fet av frukt… men om man äter enligt LCHF och ändå äter lite frukt då och då… kan man verkligen gå upp i vikt av det samtidigt som man motionerar i form av powerwalks och hemmastyrketräning som typ träningsvideos?? Rent spontant känner jag att man absolut inte kan det. Gå upp i vikt alltså. Kanske sockernivån i kroppen höjs men om man kan kontrollera behovet av sött så i övrigt så borde det väl inte vara några problem right? Eller??

Tack!

Zepp
0

Ja.. altså frukt innehåller mest vatten o socker.. men det e klart väljer man att ta sina kolhydrater från frukt och man håller sig inom sin gräns för kolhydratintag så är det väl helt okej!

Fast man får mer vitaminer o mineraler från grönsaker vid minder kolhydratmängd!

"Är frukt godis?

Länge har frukt varit synonymt med nyttigt, men i samband med att lågkolhydratkoster blivit mer populära och fler studier på fruktos kommit fram så har frukten blivit mer ifrågasatt."

http://johannaskost.blogspot.com/2009/08/ar-frukt-godis.html

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

vinteralvan
0

Vi som är kolhydratberoende kan oftas inte äta frukt utan att suget sätter igång men om du känner för att äta frukt så gör det. Om du sen går upp i vikt så vet du iallafall vad det beror på.

Mervi
0

Jag äter inte frukt då det innehåller socker och lite vitaminer, vitaminerna får jag från grönsaker.

Frukt triggar också sug och gör att man äter mer än man behöver.

Men du får prova, det går inte säga hur du fungerar.

Jennix
1

Frukt höjer väl blodsockret?

Om du går ner i vikt eller inte med frukt beror på hur känslig just du är. Visst finns det folk som går upp i vikt med LCHF och frukt. Har för mig att Skaldeman berättade om att han testade med äpplen en period och började gå upp igen…

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

kewell
0

Träffade en gammal biokemistlärare i helgen. Han hade gjort tester på sina elever för många år sedan. Dom fick komma fastandes om blodsockret mättes. Sedan delades som in i grupper och alla grupper fick olika livsmedel att äta. Man mätte efter intaget och apelsin visade nästan samma blodsockerökning som en sportdryck. Mer än både pasta och potatis. Blodsockret sjönk efter insulinutsöndingen till under fastevärdet (som låg på ca 4mmol har jag för mig han sa) innan glukagonet kom igång som fick upp blodsockret till normal nivå igen.

Fruktoset görs ju dessutom om till triglycerider direkt i levern.

greensis
0

Beror väl på hur mycket frukt du äter, dvs om du sabbar fettförbränningen stup i kvarten eller om en liten fruktslatt ersätter andra kolhydrater i tex grönsaker/mejeriprodukter till måltid.

Att tro att du kan äta LCHF OCH frukt samt att inte gå upp för att du motionerar… då resonerar du utifrån ett kaloriräknarperspektiv. (Si och så många kalorier motsvarar si och så långt att springa). Kan funka, beroende på hur din egen kropp funkar, men det är lika möjligt att du kommer att vackla fram och tillbaka mellan fett/sockerförbränning.

Spontant låter det lite riskabelt i mina öron, men det är upp till dig.

Fabricati diem, pvnc!

Mala09
0

LCHF handlar jo inte bara om vikt men hormonbalans etc, bär är bättre enn frukt.Hallon fex.Men jag är inte säker på om det är mycket problematisk for din kropp-har med genetik att göra hur kännslig man är.Om en har lätt for lågt blodsocker fex, kan jag tro frukt behövs lite-for man vill jo ha energi.Och ketogen kost handlar jo om att använda ketose istället eftersom en inte behöver insulin till det, med frukt kommer du aldrig inn i ketogen tillstånd.Det behöver du jo inte med mindre du måste få koll på diabetes eller vikt.Så fundera på vad du vill med lchf, behöver du rätta till hormoner etc? Är du överviktig? LCHF och frukt blir lite en motsigelse/paradoksal sak men jag tror absolut du kan ha det som en "riktining".En person skrev en tråd om hur frukt på morgonen ala paleo fungerte riktig bra, med kombinationen lchf resten av dagen.

starhawk
0

"Alla vet ju att man inte kan bli fet av frukt" Inte nu längre, enligt undersökningar som gjorts kan man visst bli fet av frukt. Inte så konstigt egentligen, fruktos som frukt huvudsakligen består av förutom vatten, omvandlas ju direkt till glukos. Endast om du håller konsumtionen nere på en låg nivå är det okey, men en apelsin innehåller lika mycket socker som en läsk!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Sugiyama
0

Jag tar en frukt ibland om jag blir sugen men inte varje dag. Det kan vara uppfriskande tycker jag. Nu är jag inte så himla viktfixerad men märker jag att vågen börjar sticka iväg uppåt får jag såklart vara mer restriktiv.

Calmare
0

För mycket socker i frukt och för lite nyttigheter, med andra ord lite för mycket snask för min smak… Flört

MatsL
0
Lisabet
0

Jag äter frukt. En ganska liten bit äpple till te på fm, och samma på em. Det händer ibland att jag äter mera, men numera aldrig särskillt mycket. Det påverkar inte min vikt. Jag åt mycket frukt innan jag började med lchf, och gick ner i vikt eftersom jag inte åt något med socker.

Jag har alltid ätit mycket äpplen, och mått bra av det. Jag har alltid trott att jag behövt syran, eftersom min man inte äter äpplen för de är för sura och han får sura uppstötningar. Nu är det inte så om jag är någorlunda strikt (på min nivå alltså), även om en citronskiva då och då känns bra.

Men banan fungerar inte alls, så det är olika med olika frukter. 

Så var och en måste själv testa vad som fungerar.