Kolhydratslusten
En enkel fråga: Hur kommer det sig att vi har en sådan lust till kolhydrater? Om fettet är essentiellt (det är det) så tycker man att det skulle vara vad vi längtar efter. Om evolutionen har mejslat fram ett längtan efter kolhydrater borde det ju vara något nödvändigt för oss. Men vi vet att detta inte är fallet. Knepigt är det!
En viktig fråga som jag hoppas många vill hjälpa mig att fundera på!
Hälsningar i värmen från
Rolf Aronsson

Smaken för sött har vi för att vi ska söka söt frukt och söta bär när de finns tillgängliga (sommaren) så att vi ska lägga på oss fett för att ha bättre förutsättningar att överleva vintern då det går åt mer energi att hålla värmen. Problemet med idag är att vintrarna med köld och svält aldrig kommer, så de som är duktiga på att omvandla socker till fett blir fetare hela tiden istället.

Håller med #1, men vill tillägga att tillgången på mat idag är överflödig (i alla fall hos oss), så var det ju inte för t ex 50.000 år sedan. Då fick man ju äta det man kom över och det fanns ett större intresse för kroppen att lagra fett (av orsaker som Wtn3 nämner).

Mao så skulle vi som är tjockisar ha varit dom som skulle ha överlevt förr i tiden pga anlaget att kunna lagra fett!
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Då hade jag överlevt hundra stränga vintrar på rad - det räcker jag går förbi en kolhydrat för att jag ska gå upp 1 kg eller 2 

Modersmjölken är söt och det är en smak som vi lär oss att associera med överlevnad från vår första dag här på jorden… Sedan blir det ju inte bättre av att denna grundsmak finns i mer eller mindre all mat som vi äter som barn och godis, som nästan bara består av raffinerat vitt socker, är det vi får som "belöning" etc. under vår uppväxt.
Dessutom trubbas sockersmaklökarna av tycker jag att det verkar som…har tidigare uteslutit raffinerat vitt socker ur kosten och efter bara någon vecka börjar man känna sötman i mjölk, frukt och grönsaker på ett nytt sätt.
Ja, kroppen är en märklig, härlig konstruktion och Wtn3s förklaring låter helt rimlig och logisk. jag hade definitivt varit en överlevare den gången*L*

#4-5 Ha, jag TITTAR på en kanelbulle och den flyttar in på höfterna.
Utan att passera mun och magsäck. Känns det som i alla fall.
Fabricati diem, pvnc!
Socker och smaken för socker är ju en sorts överlevnadsgarant, för det gör att vi kan lagra och/eller kan få snabb energi i nödlägen.. kanske..
Som ständigt inslag i kosten blir det nåt annat dock, en "ohälsogarant" istället.
Så ser jag på det hela i alla fall.. 
Krom kan göra sötsuget mindre, kan det bero på brist av det eller mer i dag som ledar till sötsug också?
Jomen fett är också en belöningssmak. Tänk bara på grädde och smör!
1. Det vi har sug av är bra för oss? Inte alltid. Provar man narkotika eller alkohol kan man få sug av det och det är knappast nyttigt.
2. Vissa kolhydrater skapar ett sug efter vi har provat dem första gången, vi vet inte hur vi hade känt om vi inte hade provat.
3. Jag skiljer rätt starkt på kolhydrater och kolhydrater. Kan tänka mig att den ursprungliga kosten bestod av små delar kolhydrater i form av grönsaker och frukt, men vi hade inte tillgång till detta på vintern t.ex.
Jag tror att en person som växer upp på enbart kött och grönt får inte i sig socker och annat skit som förstör systemet och då är nog suget betydligt mindre än det är för oss idag.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Jo, jag har också läst att modersmjölken är söt (det var ju ett tag sen man pimplade det där så jag minns inte själv).
Framför allt tror jag att man då man är liten förknippar sötma och mat med kärlek! Just för att det är så påtagligt under den tid man ammas.
De allra flesta har i livet åtminstone nån gång problem med kärleken till sig själv. Ett sätt att dämpa detta är att äta, gärna nåt sött. Det ger oss en falsk känsla av trygghet och kärlek.
Sen är ju de genetiska förutsätningarna lite olika hos alla vad gäller viktuppgång.
haha.. #4-5-6 - jag känner igen mig.
Brukade säga att det räcker med att jag TÄNKER på nåt sött för att gå upp i vikt….
och det är definitivt sant att smaken efter en tid med LCHF förändras, allt sött känns så mycket starkare.
Stevia tar bort en del av det här, och jag är lite ambivalent beträffande det… det är definitivt mera smak i te't med en droppen stevia i men å andra sidan har sötsmaken min gått tillbaka till det "före" LCHF..
hups.. inte mening att kapa tråden.
Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg
LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017
Sockerberoende.

Men om lusten till sött finns för att vi ska lagra till vintern… hur är det då i klimat där man inte har årstidsväxlingar som vårt? Där det finns söta frukter året om? Fast de räknas kanske inte, ur ett evolutionärt perspektiv.
Förresten har jag uppfattat det som att de flesta frukter och bär förädlats av människan och att de från början var måttligt söta när vi fick smak för dem. Det var nog svårare att föräta sig på sånt då.

314 I Afrika har man årstider, fast där varierar det mellan torrsäsong och regnsäsong. Och även inne i djungeln finns det inte drivor med söt frukt runt omkring en - titta på hur gorillor och schimpanser rör sig inom sitt (stora) område och söker av efter bl a mogna fruktträd.
Fabricati diem, pvnc!
Nutidens industrimat bygger sitt säljtänk på sockerberoende! Fabrikationen blir ekonomiskt försvarbar. I styrelserummen tänker man inte alls på att ex.vis läkemedelsbranschen tackar så mycket och, också ur ekonomisk synvinkel, tar hand om de sjukdomar som alstras av livsfarlig men vinstgivande föda!
Men - hur kan det gå för sig att appelera till sockersmak när socker/stärkelse inte ens är essentiellt! Att vi bör äta bär under säsong, även om vilddjuren springer runt omkring oss, är ett bra delsvar.
Kan det vara så att vi har lätt att bli beroende - antingen det är alkohol, sötsmaken, rökningen, tröstätande, sex etc. Kroppen blir beroende utöver det nödvändiga/normala. Att orsaken ofta ligger på ett annat plan (mentalt) ändrar inte på att det kroppsliga beroendet har kommit igång. Sedan tillkommer detta att det ska till energi och arbete för att få bort sockerberoendet.
Vad tycks om dessa tankar?
Men

#16 Fast om man mår bra mentalt har man inget behov av att tröstäta eller dämpa känslor som ångest etc.
När vi levde på naturens villkor i naturen så fanns inte samma typ av sjukdomar, faror, stress och allt annat som vårat välfärdssamhälle dragit med sig.

Det finns framsidor och baksidor av alla mynt, visst har det dykt upp många problem med välfärdssamhället istället för att leva som grottmänniskan, men en hel del problem har försvunnit också, och generellt lever vi längre idag om än inte lika starka och friska när vi väl lever, men jag föredrar att leva som den moderna människan med alla bekvämligheter och att äta som grottmänniskan framför att helt leva som en grottmänniska på alla plan, det är då ett som är säkert.

Visst! Man får verkligen det bästa ur två världar! 
Jag måste tacka för alla synpunktrer på denna tråd. Till syvende och sist är det upp till var och en av oss att ta ansvar för hur det ska bli för oss - alltså den enskilde. Den som inte tänker själv är dömd att följa flocken, ett mycket normalt agerande i sig. Hör vi til en gemenskap är vi av naturen trygga, menar jag.
Men - i det nutida kostsammanhanget är vi numera lurade av "flocken"!
Som enskilda kan vi dock nu och fortfarande välja vår väg. Det var nog inte så lätt under någon enda epok av tider som gått. Definitivt inte sedan samhällsbygget kom i gång i samband med att man stannade på samma plats och började odla jorden. Men detta är en annan och likaså vidlyftig historia.
Hälsningar till alla
Rolf Aronsson
Funderade lite - att det måste ha funnits tider av sas svält - men det var väl då man åt kolhydrater… skulle det betyda att vi idag skulle, kanske inte svälta :) men sänka matintaget ibland - fast då är vi där igen - att kroppen går på sparlåga…
Babo - Men är det inte därför kroppen kan gå på sparlåga? För att vi ska överleva lite svält? Fast då borde det väl vara okej för kroppen att svältas en kortare tid utan att den tar skada. Alltså den har ju en funktion för att klara svält( sparlåga), då borde kroppen inte heller få bestående skador och kortvarig svält…
En sak som jag märkt är att om jag bakar något själv med socker eller äter bär och frukt så triggar det inte alls sockersuget som det gör om jag äter något som jag köpt färdigt. Jag misstänker att det kanske inte alls alltid är det söta som triggar igång suget utan att det är tillsatser i maten som triggar. Äter jag kinamat t ex så springer jag ofelbart i skåpen på kvällen.
#23 ja, det tror jag du har rätt i,glutamat f.ex höjer jo abstinens/sötsug.
#22 det beror väl lite på genetikk, en orsak till att många får diabetes i nord europa är just fordi vi har anpassad oss svältperioder-helt tilbaka till istiden,min farfar och farmor åt appelsiner til jul och äpple på hösten, fisk och fisk och fisk…tills ca 50 60 talet när det kom mer saker i affären.En fördel blir till en utmaning när vi har mat överallt.Tror det är bra att komma ihåg att det inte är alla som är anpassad det genetisk, det här överflodet av mat.Samtidigt som man väljer det fetaste med mindre volym.Tror det har lite att göra med saken också,vi äter gärna bara en sallad men jättemycket,i mängd.Kan vara det är jobbigt for några magar?For min iallafall.
#24 - just det "mängden" - kan tänka mig att vid ev svältperiod för våra förfäder - så när de äntligen fick mat så blev "mängden" stor… - men vi är ju inte i den situationen nu… som sagt, vi har överflöd. Vi (eller iallafall jag) äter "med ögonen" - blivit van vid att det ska vara mycket på tallriken - när egentligen så hade det räckt med 1/4 - OBS när man äter enligt LCHF - sedan när man äter kolhydrater har man blivit van vid att ta skopor med ris eller fler potatisar än vad som behövs (för att bli mätt)
Något sådant - försöker förklara… :)
Presis! Jag har behövd lära mej att jag inte kommer att svälta och kan ta en kotelett istället for 2.
I den köpta maten som det finns mycket socker i har du också modifierad majsstärkelse och annan dynga - den är mkt sötare än socker och kan säkert ge ökat insulinutsläpp. Läs mer om detta ämne i "Den Hemlige kocken". Det är fö en MYCKET bra bok.