Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettoff-topic-ot
Läst 2318 ggr
Annica38
0

Grilltips?

Jag har en stor bit (ca 2 kg) entrecote som jag skulle vilja prova att grilla hel istället för i skivor. Det ser ju så saftigt och läckert ut på tv när kockar skär upp en stora skivor.

Jag har förstått att man måste grilla sakta och på ganska svag värme. Tänkte grilla på en vanlig utegrill.

Men så var det nån som sa att man måste slå in den i folie för köttet blir så torrt annars.

Jag tänkte gnugga in en massa goda kryddor och kanske pensla på lite olja.

Någon som har erfarenhet och kan ge tips?

rifla
0

gnugga bara kryddorna på och stick in lite delade vitlöksklyftor men använd inte olja då det inte tål upphettning, pensla med smör istället om det behövs. grilla den snabbt runt om och sedan lägg i folie och använd en köttermometer. 59 grader för blodigt/rosa..

lycka till..

Annica38
0

Tusen tack Rifla! Det där med vitlöksklyftorna lät smaskens!

Om man inte har någon köttermometer då? Hur lång tid tror du på ett ungefär att det tar? Supersvårt att säga eftersom det hänger på värmen i grillen och den är ju lite svår att mäta. Obestämd

nyborjare08
0

Ett tilläggstips om vitlöksklyftorna: dela dem på längden och rulla dem i salt innan du sticker in dem. Då blir köttet saltat från insidan. Glad

Annica38
0

#3 Smart! Tack för tipset!

Sugiyama
0

Jag tror de tblir svårt att grilla ett stort köttstycket på en vanlig grill. Man behöver en klotgrill och då föser man kolet åt sidorna, lägger något under köttet så att fettet inte tar eld. Man lägger på locket och minskar luftinflödet så värmen blir låg. Det blir gudomligt gott. Vi tillagar hel kyckling, fläskfilé mm på det här viset. Det finns billiga weberkopior om man vill prova. En kött-termometer är bra att ha också.