Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: om-sajten
Läst 1303 ggr
Sheena
0

Ännu tydligare för de nya..

Nu har jag hängt här drygt ½ år och anser mig ha koll på det grundläggande gällande lchf iaf..

Har lagt märke till det att de som kommer nya, många just nu :), ställer i stort sett samma frågor..

Borde gå att göra ännu tydligare på första sidan tex. "vanliga frågor & svar" Och en stor rekommendation att sitta och läsa runt här på sajten..

Vet att jag i början satt  lusläste allt som folk skrivit, från långt tillbaks i tiden. Verkar tyvärr inte som att folk ha tid med det dock.

Är detta möjligt, ni som sköter sajten??

Gör ju oxå att Senaste inlägg-listan inte rullar förbi så jäkla snabbt. Har man vart borta ett par dagar är man ju helt lost, pga av det blir såå många nya rubriker hela tiden för trådar som kanske handlar om sådant som det redan finns 25 andra trådar om.

Och ni nya.. varmt välkommna!!! Skrattande Och lägg lite tid på att läsa sådant som redan finns skrivet.

(Hoppas jag inte förnärmar någon nu, vill bara tro att jag tänker praktiskt.)

Jennix
0

Vanliga frågor och svar ligger nålad. Jag vet inte hur mer tydlig den kan bli men det vore bra om folk LÄSTE innan de frågade. Flört

Senaste inlägg har ju med hur mycket folk skriver att göra, och det går inte att kontrollera.

Vi Medarbetare brukar putta upp viktiga artiklar och trådar lite då och då för att folk ska se dom. Speciellt sånt som är för nybörjare.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Margareta
0

Det här problemet har vi brottats med sedan starten av Kif.

Det tycks inte spela någon roll hur mycket man lägger ut för nybörjare. Många vill ändå fråga och få personliga svar.

Från början när vi var få som svarade var det omöjligt att hinna med alla och det blev tungt att komma med samma svar om och om igen.

Nu känns det inte lika jobbigt eftersom det är så många som svarar och de som har kommit lite längre utvecklar sig själva genom att svara på nybörjarnas frågor.

Första sidan blir så trist om den alltid bara skall handla om det som är för nybörjare.

Numer pensionär i Nynäshamn

PerH
0

Jennix & Margareta

Undertecknad KIFare sedan 2007 upplever också att många i den stora tillströmningen på sajten kringår servicen med FAQ.

Får de nya medlemmarna ett välkomstmejl som understryker vikten av att först vända sig till Vanliga frågor & svar innan man skapar ny tråd ?                                                                 Det borde vara en skyldighet att i första hand kolla FAQ, nu när vi är så många.

Förslag Vanliga frågor och svar / FAQ ligger undanskymd, borde ligga i den svarta rubrikraden.

Så här borde det vara.

* Hem                                                            * FAQ Skrattande
* Artiklar
* Länkar
* Medlemmar

Jennix
0

PerH: Jag tror inte det finns något vi kan göra när det gäller utseendet på sajten. Den ser ut som den gör, vi lånar ju bara utseendet och det ser ut så på alla Ifokus-sajter.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Margareta
0

Jag kan som Jennix skriver inte påverka den raden efter som iFokus är ett generellt forum för över 100 olika intresseområden http://www.ifokus.se. Även om vi är många medlemmar och störst av forumen till antalet medlemmar så har vi inte den möjligheten att påverka.

Just nu är tillströmningen ca 9 medlemmar per dygn och av dem är det inte så många som ger sig till känna genom att ställa frågor.

Jag tror tvärtom att de flesta läser och gör som ni önskar de skall göra, de som inte gör det kanske har behov att ställa egna frågor.

Många gånger är det ju tydliga rubriker som är lätta att hoppa över för den som inte vill läsa nybörjarfrågor.

Jag har själv varit entusiastisk nybörjare och överlycklig över att hitta ett forum där jag kunde ställa frågor. Den möjligheten vill jag inte missunna våra nya. De kan ju inte rå för att tillströmningen är så stor.

Den dagen vi inte orkar/hinner svara alla nybörjare får vi problem, men så länge det är så många entusiaster som hjälper till tycker jag det fungerar bra.

subcalva
0

Man kanske kan lägga in en ny kategori som heter - FAQ - så hamnar den precis under - Allt om lågkolhydratkost. Och så lägga in Mikaels Vanliga frågor i den kategorin (samt fortfarande klistrad förstås). Just FAQ har ju blivit ett vedertaget begrepp, speciellt på nätet, så kanske att fler skulle uppmärksamma det.

Jennix
0

#6  Tyvärr tror jag det finns folk som varit medlemmar länge och inte ens har sett dessa kategorier längre ner.

Tror inte att FAQ syns bättre där än nu då den är längst upp.

Margareta
0

Mikaels tråd är ingen forumtråd - det är en artikel och de sparas under en annan flik uppe i fliksystemet. Därför fungerar det inte.

pema
0

När man är ny känns det rätt bra att ställa egna frågor även om man kan läsa på Vanliga frågor o svar.

Är rätt så ny själv o det kändes rätt bra att få fråga direkt, man fick "träffa" andra som var på samma nivå.

PerH
0

Jag skrev ett meddelande till http://www.ifokus.se, angående FAQ i menyraden, väntar på svar.

marialan
0

har faktiskt inte heller sett den raden med;

Hem Artiklar Inlägg Om sajten Inlägg Medlemmar

(om det är den du menar)

Är ändå en ganska van deltagare av olika forum sedan mycket länge.

Det jag led mest av i början var nog ändå sökfunktionen. I och med att jag visste att det var bra att läsa på lite först själv blev jag lite begränsad med denna. (nu vet jag att det ju går att göra med google).

Såg att det som skulle kunna gå under FAQ finns lite här och var i artiklar samt "frågor och svar". Även om mycket är inbyggt i Focus layout finns det många andra ställen som har en låst tråd med "innan du postar/gör en tråd".

Jag har inget emot att folk frågar men ibland tycker jag att det startas lite väl många nya onödiga trådar så man missar väsentligheter.

Ville bara ge min syn på det när jag har nystarten i färskt minne. Hoppas det uppfattas som konstruktiv kritik.Glad

Jennix
0

#10  Det är nog bästa sättet, att meddela sig till någon av grabbarna bakom. Om tillräckligt många vill ha en förändring så kan det ju bli så.

Ewerhof
0

Kan man inte bara skriva om den låsta trådens rubrik "Vanliga frågor och svar" till "NYBÖRJARE, BÖRJA HÄR!" ?

Margareta
0

Jo det skulle man kunna göra - om ni tror det blir bättre.

Zepp
0

Samtidigt så kan det säkert vara som så att en del vill ha personlig kontackt och respons.. och iomed att vi är såpass många som kan svara så är det ett mindre problem!

Det är heller inget fel att nybörjarfrågor kommer upp lite då och då.. vi skall tänka på alla som bara läser och alldrig skriver något!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

willas
0

Jag är en nybörjare, andra veckan närmar sig sitt slut. Jag har bloggat dagligen, delvis som egen dagbok, men också med tanke på att bloggen kan vara till nytta för andra nybörjare.

En tråd som var till mycket stor hjälp var

Minmatutmaningen fortsätter

Den gav tips om vilka kalori- och fettmängder som var ok. Jag hade säkert halkat ner på alltför lite utan den tråden.

Kanske samla trådar som nybörjare ansett vara till speciellt stor hjälp?