Hur mycket mat
Jag har precis börjat med LCHF och har läst på en hel del. En sak som ja undrar är hur jag skall tänka när jag fördelar maten (inte exakt men bra att ha en uppfattning).
Är det korrekt att göra en kaloriväxling enligt nedanstående?
Om vi bortser från övriga livsmedel på tallriken och tar pasta som exempel. 100 gram pasta motsvarar i energimängd ungefär 50 gram smör. Skall jag då ersätta kaloribortfallet med smöret? Sen lägger jag till övriga livsmedel, sås, protein och ev grönsak?

välkommen!
här finns det en länk till "vanliga frågor och svar" som tar upp lite sådanna frågor…

Du måste inte växla alla kalorier, du kan prova att endast ta bort pastan och sen se hur länge du står dig. Ditt kaloribehov för att vara mätt och nöjd kommer att förändras jämfört med hur det var när du åt kolhydratrika livsmedel, för en del krävs mer än vanligt (särskilt i början då det är svårt att skilja på hunger och (socker)sug) men många blir mättare på färre kalorier med denna kost, så ställ in dig på att äta lagom protein (1-2 gram per kilo normalvikt dagligen, mer om man tränar mycket), få kolhydrater (försök ligga under 20 gram, och helst bara från feta mejerier samt ovanjordsgrönsaker) och fyll sen på med precis så mycket fett som behövs för att hålla dig mätt, varken mer eller mindre.
Hej!
Jag brukar faktiskt utgå från proteinet.. Äter 1,5 g protein per kilo kroppsvikt (normalkroppsvikt, ca). Det brukar bli ca 100 g protein per dag (kött, e t c innehåller tillagat ca 20 g protein per 100g).
Lägger sedan till fett och lite grönsaker, så att jag kommer upp i ordentligt med mat. Brukar äta ca 150-170 g fett. Om man äter feta proteinkällor behöver man inte lägga till så mycket..
Det är vanligt att man känner sig väldigt hungrig i början. Då är det bara att äta, så länge man håller nere kh alltså.
Sen får man prova sig fram med mängd och proportioner. Det är rätt individuellt vad vi mår bäst av.
Lycka till…
Ah, tack så mycket för riktigt bra svar!
Jag känner mej lite hungrig, men det beror på att jag inte alls har ätit så mycket fett! Och för lite protein. När man "kolhydratar" så kompenserar man ju fett och protein med t.ex. pasta eller potatis.
Däremot är jag otroligt seg i huvudet såhär efter 2 dagar på den nya dieten. Men det är nog bara att vänta sej eftersom hjärnan inte är van vid att inte få lättillgängliga kolhydrater. Spännande och intressant detta.
#4 Äter du dessutom för lite så bidrar det till segheten. Det varma vädret just nu gör sitt till också. Du förlorar mycket vatten i början och det följer med en hel del salt så kom ihåg att kompensera det. Ett glas vatten med 0,5tsk salt en gång om dagen under ett par dagar borde räcka…