Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 2903 ggr
susanne.s
0

julbord

Jag har varit på julbord. Jag tänkte att jag släpper lchf för en tid nu när det blir helger för att ta upp det igen efter 1 jan.

Julbordet var som det brukar men jag upptäckte att:

Julmat är inte fet numera

Jag vill inte ha kolhydrater!

Jag åt massor av olika lax och skinka +ägg och majonnäs. Jag tog en liten potatis för syns skull som jag inte åt upp. Jag tog inget bröd. Till dessert ät jag ost ost och ost. Proppmätt men inte illamående som de flesta andra. Jag ska nog försöka lchf under jul så gott det går. Nu när jag har släppt på reglerna så längtar jag tillbaka till den maten och inte till kolhydraterna. Jag är botad!

Finns det flera med samma erfarenheter eller?

AnnK
0

Har inte ätit någon julmat ännu, men vet att jag längtar efter köttbullar och julskinka för första gången på ett tjugotal år (efter alla dessa år som ätstörningsvegetarian)!!! Ska kanske evn "unna mig" lite senap till julskinkan - eller också blir det som för dig, jag vill ingen ha! Eller också osötad!

susanne.s
0

just det köttbullar åt jag fast det kan ha varit skorpsmulor i dem.

Jag glömde också skriva att jag var rädd för att "åka dit" och drabbas av kolhydratmani så att jag inte psykiskt skulle orka med att gå på lchf igen. Jag är glad som en lärka över att det inte blev så. Man har ju hört att sockersuget triggas så lätt men det gjorde det tydligen inte för mig den här gången i alla fall.

Undin
0

Jag har sagt att jag tar en paus nu, men det mesta sitter kvar, jag letar fortfarande mat utan kolhydrater, köpte en sallad på skolan i måndags och blev glad för dom hade en fet och kolhydratfattig dressing.  

Jag har inga problem med sockersuget, jag har ätit en liten kexchoklad idag och är inte alls hungrig eller sugen, bara törstig efter den.

Vi gjorde julköttbullar i söndags, utan skorpmjöl. jag har suttit och skrivit listor och sett att vi äter ganska kolhydratfattig mat under julen, endast godiset har kolhydrater.

Amiechan
0

Jaså, ni tar paus? Jag satsar istället på att avgifta mig fram till julafton då jag ska äta lite choklad och mycket nötter :D

Jag vet att jag mår så mycket bättre efter jul om jag håller i tyglarna fram till julafton och inte börjar knapra pepparkakor i december - då går det bara utför för mig :)

Härligt dock om ni fixar det :)

Margareta
0

Jag åt julbord för en vecka sen och tyckte det var toppen.
Bara fet mat och inga kolhydrater åt jag… läckert var det och jag blev inte lika proppmätt som alla andra.

Numer pensionär i Nynäshamn

Mervi
0

Jag har också ätit julmat idag, det blev lunch men massa mat och man fick plocka själv. Inget bröd eller annan mjölmat. Men massa sill (som säkert innehöll en hel del socker och det kände jag på eftermiddagen i form av lite paltkoma) och lax, ål, ägg gubbröra. Och sedan skinka, rullskinka, rostbiff, brysselkol, grönkål. Jag var också lagom mätt efter maten och tog en kopp kaffe med vispad grädde  och ost till efterrätt. Det gick bra men jag är mätt fortfarande och har inte orkat med någon middag ikväll.

Gugge
0

jag ska äta ett maffigt julbord imorgon. Och jag vet ju att det finns massor att äta, inte minst goda ostar. Sill och lax och litet ägg och gubbröra får kompensera jansson; har har varit viktigast för mig i alla tider på julbordet.

SysterYster
0

Har varit på mitt andra julbord…det första förra veckan, och det andra i går. Jag vet inte om jag blivit svårflörtad, jag har inte varit så imponerad. I går var det kombinerat med personalfest. Jag syndade lite och tog en pytteklick cumberlandsås till patén, lite senap till skinkan, för övrigt blev det mestadels fisk på tvären och bredden. Efter maten njöt jag av ett glas rödvin. Jag håller med om att den där fruktansvärda mättnadskänslan uteblev. Jag har missat ett par saker…det blir ett julbord till, i morgon. Samt troligtvis ett enklare nästa vecka. Jag är glad att jag har LCHF att ty mig till!!! Vart skulle annars detta sluta?Fundersam

Tilda-T
0

Jag har varit på 2 julbord i år och det har slagit mig vad annorlunda man tänker med LCHF i ryggraden.

Jag äter absolut bara det som är GOTT och tillåtet.

Tokäter inte längre så att man rullar ut från stället.

Om jag skulle känna för något som inte är ok enligt LCHF tar jag en liten smakbit, oftast är det inte så  gott som man inbillar sig.

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Gugge
0

Nu är mitt julbord avätet. Vi startade kl 12.00 och jag åt ju en massa olika saker, allt LH. Jag vågade mig på en liten test, jag har alltid varit en godisråtta, och jag tog vid sista svängen runt borden ett bränd mandel. Jag har alltid älskat brända mandlar. Men det här var inte god!! Den var sliskig. Oh, vad glad jag blev, det kändes som en personlig seger över godistarmen.

PS jag är fortfarande mätt, och har hela dagen varit behagligt mätt!!!