Choklad hjälp!
Nu är det så vill hitta någon god, bra choklad som jag kan äta i måttlig mängd av. Har testat Marabou 70% (en liten på 10 gram), men 10 innehåller 3,5 kolhydrater. Så det är lite mycket.
Den kan vara lite mörkare, men inte allt för mörk. Alltså sötare ska den inte vara.
Idag så köpte jag en choklad som heter Prestige Of belgian - No Sugar Added - Dark Chocolate.
När jag kommit hem och läser på innehållsförteckningen så står det att den innehåller per 100 gram.
Energy: 459 kcal
Carbohydrate 46 g , of which sugars 0,5 g
Fat: 36,1 g, of which saturated 22,6 g
Fibers 6,7g
Sodium 69,1 mg
Cocao mass, sweetener:maltitol, cocoa butter, emulsifulying agent: soya lechithin; flavor: vanilla.
choklad min. 53,9 % kakao ingredienser.
Kan detta verkligen stämma? Jag tycker att det låte konstigt att det är 46 g kolhydrater när det inte innehåller något socker? Min första tanke är att det är inräknat i de här 46 gram alla kolhydrater som kroppen ej kan bryta ner (digestiva eller vad det heter). Hur tror ni att det är?
God var den i alla fall, tog en pytte bit och smakade trots mitt fakir/UFO som jag äter denna vecka. Lite söt, men god.
Jag brukar köpa 90% choklad och blanda ut med grädde och göra tryfflar!
Åt den chokladen från belgien innan - inte bra - lite för mycket kh tyckte min kropp
Okej lc-solkatt, men tror du att kolhydrats innehållet kan stämma på den jag skrev om? Verkar konstigt enligt mig.
Jag har en 100% choklad i skafferiet, kanske går det att göra tryfflar på den, och lägga i lite sötningsmedel…
Lånar tråden,
Vilken är den bästa chokladen ur lchf-synpunkt? :)
Alltså, vilken ska man välja när man står där i godishyllan?
Finataendef, det är okej :)
Var ju i princip den frågan jag ville ha svar på (plus om den där chokladen jag hade köpt).
Wildrat: Kakao innehåller väl 13 kolhydrater / 100 gram om jag inte har fel. Så då är det 33 kolhydrater kvar.
Om jag kommer ihåg rätt, jag läste igår på en sida där de typ hade low carb pasta, choklad och bröd, och där stod det att maltitol inte höjde blodsockret, och på så sätt så borde det ju inte (enligt mina beräkningar) kunna räknas som kolhydrater som kroppen kan bryta ner och som vi Verkligen räknar?
Så jag frågar mig vad skulle de där 33 kolhydraterna som kroppen kan bryta ner komma ifrån?
Långt vimsigt inlägg, förlåt.

De som heter "no sugar added" har sockeralkoholer i sig, förutom en liten mängd vanligt socker. Kan hända att jag äter nåt sånt om jag är lite sugen på mjölkchoklad.
Sockeralkoholer binder dock vatten vilket kan ge en laxerande effekt…det gör att man inte äter sånt där så ofta eller i nån större mängd…
Annars brukar jag hålla mig till 86% choklad. Det finns ju så många olika ursprung vilket ger olika smak. Eftersom man blivit ganska sötkänslig så känner i alla fall jag väldigt mycket smak och sötma i dessa chokladkakor.
Generellt har ju söstuget minskat men ibland är det gott att lyxa till det med en bit mörk choklad. Jag tycker inte att det smakar så beskt som förut utan den mörkare chokladen över 80% kan vara väldigt nyanserad.

De ungefär 33 gram kolhydraterna kommer ju från maltitolen. Energin från maltitolen tas upp till slut om än långsammare än vanligt socker vilket gör att blodsockret kanske inte stiger. De övriga mera naturliga kolhydraterna från kakaon är faktiskt också extra långsamma. Kolhydrater i bönor, ärter, nötter tar tid för kroppen att bryta ned. Kroppen klarar då att hålla blodsockret ganska konstant. Har jag fattat det som i allfall.
På wikipedia står det att energivärdet för maltitol är 2-3 kalorier per gram beroende på tillverkningen och det smakar nästan lika sött som socker. Vanligt socker har 4 kalorier per gram.
Marabou Premium 86% innehåller 19 Kh / 100 g
Belgian Prestige 85% innehåller 16,2 kh / 100 g
Monkey : Jo jag såg att det stod en varning om laxerande effekt. Men sååå mycket ska jag inte äta :)
Jag tycker också att mitt sockersug har minskat men ibland vill man ha något. Vilken choklad rekommenderar du?
Kedja: Så att det är inte så mycket kolhydrater i den chokladen jag hade köpt? Eller missuppfattar jag dig?
Förstår jag dig rätt så är det inte som att äta 50 g kolhydrater i form utav pasta.
Men hur är det egentligen? Ska jag räkna som att det är 46 g kolhydrater (och därmed inte äta den chokladen), eller ska jag räkna med ett "minde antal kolhydrater" om man jämför med någon annan choklad som innehåller vanligt socker?
Det där om bönor (+kakao), ärter och nötter var intressant.
Taktur: Vilken av dem smakar mest sött/minst beskt? Kolhydrat halten låter ju "okej" i dem båda.
Är nu i akut behov nu, ska på bion. Vilken choklad är mest söt/minst besk och har minst antal kolhydrater. Jag behöver har svar nu. Den jag har hemma förutom den mystiska sockerfria chokladen är Marabou premium 70%. Den är okej i sötman/beskheten, lite mindre söt är okej.
Tack på förhand.

Lidl säljer en 81 % choklad som heter Arriba Superieur De LUxe…..den innehåller…kcal..516 gr….kolhydrater…22,8 gr…..fett…42,8 gr…per 100 gr…jag tycker den är riktigt god…..sälj i en pack på 125 gr eller tre pack oxå på 125 gr….testa…!!!
Jag rekommenderar lite högre halt än 70%. 85% och 99% från Lindt har mindre socker.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Tuffsig!
Såhär är det: Din choklad har inget socker men sötningsmedel. Du behöver inte "räkna" kolhydraterna. Men var beredd på att de kan (a) skapa sug (b) göra att viktnedgång (om du är ute efter det) kan stanna av. Eller inte. Det är individuellt.
"Bästa" chokladen är den som du kan ta en enda ruta av och sedan låta bli resten av kakan. För mig blir det 86–90%-ig choklad, men det är också individuellt.
Om jag får råda dig så välj inte choklad med sötningsmedel i nästa gång… Jag tycker det är bättre för kroppen med lite lite riktigt socker än med mängder av sötningsmedel som kan störa tarmfunktionen, ge sug och som vi inte riktigt vet vad det gör med kroppen i längden.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna
Jag kör alltid med Lindt, mycket god och dessutom hög kvalitet!
85% innehåller 19g kolisar per 100g
90% innehåller 14g kolisar per 100g
I never worry when I get lost. I just change where I want to go.

Jag brukar ibland köpa Cavaliers choklad som är sockerfri om jag är sugen. Deras mjölkchoklad är ganska god men söt.
Deras produkter finns i större, välsorterade matbutiker eller stora godisbutiker.
http://www.cavalier.be/ där ser du lite av det du kan hitta i butikerna och vad de innehåller.
Jag äter lite och med måtta, blir lite skum i kistan annars…
Sorry att jag inte svarat tidigare…jobbar natt just nu och läste detta nu. Hoppas biobesöket går bra ändå.

De få gånger jag blir riktigt sugen på nå't sött o gott blandar jag ren 100 % kakao (organisk kakao fr hälsokostbutiken här hemma) o blandar m smör o lite stevia för sötman och eventuellt lite kokosflingor. Ställer in i kylen (har ingen frys) o låter det stelna. Blir lite som ischoklad… 1 liten, liten smakbit tar bort sötsuget direkt! Det blir alltså inte många gram jag får i mig över huvud taget. Perfekt!
Det finns någon tråd här som jag läst nyligen där någon tipsar om att använda en gnuttelignutta salt för att få bort den beska smaken från ren kakao. Jag har inte provat det ännu - glömt….
… - men ska definitivt prova det nå'n gång.
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing

Jag brukar köpa Lindts 90%. Bara 14 gram kolhydrater per 100 gram
En portion räknar dom som 40 gram (4 rutor) och då får du i dig 5,6 g kolh. Men alltså deras rutor är stora (mao räcker gott och väl) och jag klarade mig på EN ruta för kakaon är så jäääkla mastig. Så äter du en ruta får du i dig 1,4 gram kolh. Helt Ok tycker jag.

Ett smaskigt tips är att ta en bit mörk choklad (gärna 86%) och kleta på en klick jordnötssmör (själv använder jag Green Choice), det är väldigt gott, fett och mättande!
Jag åt gärna Reeses Peanut Butter Cups förut men de är tyvärr fulla av socker så de försvan från mitt liv när jag började med LCHF.
Men det här med choklad och jordnötssmör är ett utmärkt alternativ!