Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-kötträtter
Läst 6267 ggr
ceolas
0

Smalec

Jag fick kokboken Östeuropas kulinariska hemligheter i i present förra året och har sedan dess ofta gjort smalec som tydligen kan översättas med ister.

Sidfläsk skärs i pyttesmå bitar och steks i en stekpanna tills fettet smält och köttbitarna blivit knapriga. När allt är smält eller stekt hälls det i en eller flera glasburkar som ställs in i kylen med locket på. Köttet lägger sig på botten och fettet stelnar på toppen. Kokboksförfattaren äter det med vitt bröd och salt. Jag äter det som det är med lite grönsaker. Kanongott.

DesK
0

Detta är samma sak som ister. På Tyska heter det Schmalz  Glad

Jag har i annan tråd beskrivit hur jag gör liknande men av bacon. Det blir också gott   Tungan ute

/Désirée

nyborjare08
0

I biergartens i München serverar de schmalz som snacks till ölen (på bröd då iofs). Jag testade det för några år sen (pre-LCHF) och tyckte att det verkade SÅ läbbigt. Nu är det snarare brödet som är läbbigt Flört De har också saltad rättika som snacks. Inte dumt alls!

mannepanne
0

Ha ha. Rolig diskussion här om Smalec.

http://www.polishforums.com/poland-food-drink-8/smalec-6169/

Kanonbra tips ju, ska genast provas.

// Manne

mannepanne
0

Åh, förresten, när vi är inne på polskt. Bigos är en annan polsk rätt, som är syrad vitkål med fläsk. Suaerkraut med fläsk / korv / random kött.

Även det grymt gott.

http://www.polishforums.com/poland-food-drink-8/bigos-recipe-1227/

// Manne

mannepanne
0

Hittade ett bra recept på Smalec här.

http://www.deliciousdays.com/archives/2007/06/14/down-the-memory-lane-with-pork-fat/

Om det är som med Bigos finns det lika många varianter som det finns familjer i Polen. Den här varianten lägger i lök och äpple mot slutet, och lite timjan. Låter ju grymt gott.

Just äpple känns som ett genidrag, något med lite mer syrlighet i. Min pappa brukade alltid steka ål med äppleskivor för att suga upp fettet från ålen, luktade underbart i köket.

// Manne

mazen
0

Rättika har ju inte varit en så känd rotsak i det här landet, kan fortfarande vara svårt att hitta. En närma släkting med ungefär samma smak är ju rädisan och den har åtminstone jag ätit med salt sedan 50 år tillbaka, Jag hoppas bara att rättikan vinner mark för jag använder den till mycket, fler som upptäcker den kanske ett lite bättre pris

skogs-tolva
0

Mannepanne; Just smalec är något min mamma gjorde när jag var liten och polsk mat är god o fullfet.

Tipsade själv i en tidigare tråd om en lättgjord typ av köttkorv, vitkorv.

Tyvärr är också polsk mat väldigt ofta kolisrik, som tex min storfavorit krupnik…

szwed
0

Tyvärr har många saker blivit mer "light" i Polen numera. Var hos släkten i somras och upptäckte bla att smöret endast hade 65% fetthalt och grädden ca 30%. Annars kan jag hålla med om att Polsk mat är fettrik. Smalec är jättegott. Särskilt på en skiva pumpernikel (som numera är en historia hos mig).