Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-recept-på-ägg-ost-grönt-sidorätter-veg
Läst 2307 ggr
beso02
0

Tjatar på om äggmjölk

Har noterat att det finns ett antal recept på äggmjölkFlört. Men har det blivit klarlagt om hur den ska tillagas och med eller utan vita. Jag vill använda den till måltidsersättning de dagar det är bråttomt. Men jag blir så osäker på det hela i och med vitan. Är det gott att göra på bara gula?

Margareta
0

Jag gör den utan vitan.

I morse blev detta min frukost:

• 30g smör smältes i bullitens mugg
  • en skvätt kallt vatten för att få ner temperaturen under +70
  • 2 äggulor
  • Mixa detta en stund
  • Kaffe tills muggen är full

Numer pensionär i Nynäshamn

MissMullig
0

Testade nyss med 1helt ägg+en gula 25g smält smör och en mugg nybryggt kaffe och så på med mixerstaven en snabbis.

Blev lite tunt (blaskigt) enligt min smak men väldigt skummigt såg väldigt bra ut men saknade smak och kremighet. Kaffe smaken försvan .

Blir nytt försök till fukost i morgon.

Granville
0

Lite kanel och kardemumma tycker jag är gott i. Standardfrukost sedan över ett år nu. Näst intill beroende Tungan ute!

MissMullig
0

Jag vill ha den krämigare mer äggulor ja men vad gör man sen med alla vitor som blir över

Granville
0

Använder själv enbart gulor i äggmjölken. Vitorna gör jag kokosbollar av (gott med citronskal i) eller använder i matlagningen - bra proteinutfyllnad i grytor mm.

MissMullig
0

oki får frysa in dem då jag försöker mig på Fakir just nu

Mojjan73
0

Själv gör jag äggmjölken på 1ägg, 1äggula, 50 g osaltat smör & 2 dl vatten. Då blir den inte blaskig utan precis som jag vil ha den så den räcker till mitt kaffe under hela dagen. Det är bara att prova sig fram helt enkelt. Dom första jag gjorde smakade uräckligt men som tur var gav jag inte upp. Tungan ute Äggvitan kastar jag än så länge.

annasanna
0

Oh, kokosbollar låter gott! Hur gör du dom då? Berätta..snälla!

greensis
0

Jag gör stordos och har i en kanna eller termos över dagen:

5-6 äggulor*, 200g mjukt smör i klickar, 3-4dl kokande vatten. Kör med mixerstaven tills kladd, tillsätt vattnet under mixning.

Det är säkert OK med vitan i, men jag gillar inte konsistensen, tycker den blir slemmig. Gör tagliatelle, pannkaka eller omelett på vitorna.

*(Beror på storleken på äggen)

Fabricati diem, pvnc!

Sheena
0

Vill man ha den lite mer skummig/fluffig skall vitorna vara kvar i.. Brukar ta två hela ägg och två gulor i min.. blir lite lagom mittemellan..  Skrattande

Har äggmjölk med till lunch idag med Lingonsylts-smak.. Ska bli spännande att se om det funkar.. Sån osockrad sylt från Önos tror jag det var..

Angående vitorna har det ju vart diskussioner om nått ämne vad det nu hette.. men att om man har vitorna i så bör man använda iaf nästintill kokande vatten för att de farliga ämnena skall oskadligöras. Nån minns säkert vad de hette..! Glad

greensis
0

#10 Biotin? Det är i alla fall något som gör att det binder upp b-vitaminerna…

Fabricati diem, pvnc!

annasanna
0

Men alltså..vad roliga saker ni gör med era vitor! Greensis, hur gör du tagliatelle? Hmm, du kanske gör det till resten av din familj..?

greensis
0

#12 Nejdå, man vispar vitorna och steker tunnaste omeletterna. Lyfter av dem och låter svalna. Sen skär man dem i strips och vips har man äggvite-tagliatelle.

Vi är en vecka från att skicka in kokboksmanuskriptet till Pagina, där står detaljerna och bild.Flört

Fabricati diem, pvnc!

annasanna
0

Åh! Vilken bra idé!! Ska banne mig testa det ikväll! Tack så mycket!Skrattande

Agyr07
0

Vilken otroligt bra idé Greensis, att göra tagliatelle, det ska jag testa i kväll. Hittills slänger jag bara äggvitorna.

Spännande med kokbok, vet du något sånär närden kommer ut?

[akaron]
0

Jag tar två rumsvarma ägg och knäcker i mixerbägaren, sedan på med kakao och lite sötningsmedel. Häller på 2,5 dl kokande vatten från vattenkokaren. Mixar ordentligt. Det kommer upp i 69-70 grader och det är tillräckligt för att vitan ska bli "kokt". Sen häller jag i 20-30 gram kokosfett och kanske en matsked grädde på toppen. Gott tycker jag och jag behöver mer protein så därför jag har vita med i.

greensis
0

#15 Senhöst - jul är prognosen. Arbetstiteln är LCHF till vardags: Fet mat för familjer med tunna plånböcker

Fabricati diem, pvnc!

raphanus
0

Finns det nån bra äggviteavskiljare på marknaden?

annasanna
0

Greensis:

Kan man värma upp tagliatellen dagen efter i en matlåda t ex?

Uhh, så frågvis jag är nu.

greensis
0

#19 Gissar det, typ i micro. har aldrig provat i kastrull, bör ligga i lite sås då.

Fabricati diem, pvnc!

marialan
0

vad sägs om denna;

Peter Petrie egg separator

Glad

raphanus
0

#18 - Det är precis en sån jag letar, men jag har inte hittat nån son säljer dem!

marialan
0

visst är den rolig men vet inte varför det skulle behövas…

om det är svårt att separera ägg så beror det ofta på att de inte har stått i kylskåp - kalla ägg håller gulan mera fast. ett litet tips bara!

Sugiyama
0

Greensis, ser fram emot din bok.

Fingrarna funkar bra som avskiljare tycker jag. Jag brukar blanda i vitan i min omelett.

MissMullig
0

Vilken rolig äggseparator. Ser fram emot kokboken.

Äggvite tagliatellen skall jag prova tilll middagen i morgon då finns det vitor till 3 peroner

Andina
0

#22 - här lite googlelänkar där du hittar "äggseparerare"… kanske hittar du nå't där som faller i smaken? Äggseparerare

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing