Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsovinster
Läst 2304 ggr
Sommarsvalan
0

Samboproblem

Jag har ätit LCHF-kost i ett par månader och mår alldeles utmärkt. Mina magproblem har försvunnit och jag går ner i vikt.

Problemet för mig är att min sambo inte känner att han kan vara utan potatis, ris, pasta och bröd, så nu äter han min fettrika mat (eftersom jag lagar maten) med kolhydrater till. Jag är orolig att han ska gå upp i vikt, men jag är osäker på om kosten trots allt ger honom fler fördelar än nackdelar. Några tips?

Margareta
0

Jag tror den ger mer fördelar. På sikt kommer han troligen att äta mindre av den kolhydratrika maten eftersom den feta mättar bättre.

Är han överviktig? Om inte tror jag inte det är några problem.

Numer pensionär i Nynäshamn

nyborjare08
0

Om din sambo är smal och frisk så kan han troligen klara kolhydrater bättre, utan att gå upp i vikt. Sen brukar det vara så att mängden kolhydrater i form av pasta, ris, bröd mm automatiskt minskar eftersom man blir så mätt av det goda feta Glad Huvudsaken är att undvika konstgjorda margariner och dåliga oljor. De skadar kroppen invändigt. Jag tror att det är bara att avvakta och se hur det påverkar honom viktmässigt.

Henrik70
0

Min pappa har ätit ungefär som din sambo och ändå gått ner 12 kg.

Cindy
0

När jag introducerade GI-tänket för min pojkvän för 2 år sen rynkade han på näsan och tyckte "nyttigt ja, men usch vad tråkigt och jobbigt!". När jag började med LCHF slog han bakut och tyckte att jag var extrem, och att det inte kan vara nyttigt att vara "helt utan kolhydrater".

Nu har jag gått tillbaka till GI sen en tid tillbaka (pga sjukdom, kolla mina tidigare trådar om du undrar varför), men karln håller relativt hårt i LCHF, så nu är det JAG som har det "jobbigt"! ;)

På bara ett år har han lärt sig att fett är gott och nyttigt. Håll ut!

Vänliga hälsningar
Cindy

Trillian
0

Min sambo är trådsmal och äter min feta LCHF-kost plus kolhydrater. Han knarkar cola och käkar godis och har inte under de 7 månader jag ätit såhär gått upp något alls. Så han är verkligen motsatsen till mig som är kolhydratskänslig. Så jag tror inte du ska vara så orolig. Han tål förmodligen mer kolhydrater än dig bara.

Margareta
0

HELT OT - förlåt att jag stjäl tråden men jag blev så glad att se Cindy på banan igen!

Hallå Epicindy - kul att se dig igen - hunden vi pratade med dig om är normalviktig nu. Vi hittade en LCHF-variant som räddade honom.

Cindy
0

OT SVAR TILL MARGARETA

Jag är minsann här hela tiden o tjuvläser, men eftersom min dumma kropp inte pallade LCHF så skriver jag nästan aldrig nåt… Gud vad kul att hunden mår bra, slipper han vara ständigt hungrig nu mer? Nyfiken på hur ni löste det! Kan du inte maila mig svar? :)

Vänliga hälsningar
Cindy

Sommarsvalan
0

Tack för er hjälp!

Margareta
0

OT Fixat!