Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-bröd-och-brödbaserade-rätter
Läst 5034 ggr
nospnt
0

FRÖ- Oopsisar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Dessa "bröd" har blivit mycket uppskattade, även av vanliga "brödätare"!

Recept på MÄTTANDE Oopsisar (bröd utan mjöl/ kolhydrater - low carb)  

Vispa 6 äggvitor HÅRT med½ tsk salt i en bunke (ska gå att vända på bunken!) I en annan bunke häll ner: 6 gulor 1-2 tsk bakpulver 1 msk Husk (malda psylliumfrö-gul liten påse, finns vid glutenfria mjölet) ca 1 dl malda linfrö ca 1,5 dl skalade sesamfrön 1-2 dl riven ost ELLER 1-2 dl färskost (philadelphia tex). Kesella har jag provat också! Går bra att ta laktosfritt (tror det går bra UTAN ost också….) ca ½- 1 dl vätska (mjölk/ grädde- alt laktosfritt) VISPA denna smet nån minut så den tjocknar, liknande tjock sockerkakssmet…..    (Husken gör att det tjocknar…)   Häll sedan gula smeten ner i äggvitan och VÄND runt/blanda noga MEN försiktigt med tex slickepott . Lägg ut ca 10-15 st kluttar( forma dem som du vill) på smort bakpapper. Jag brukar platta till dem lite (så de går ner i rosten…) och hälla på många goda frön: sesam, solros, pumpa…   Grädda 150-160 grader 30 min.   De smakar jättebra, och brödigt, tycker jag. Goda att rosta! Lägg på bregott och goda pålägg! Förvaras i kyl, ca 1 vecka (En gång gjorde jag utan linfrö (tog lite mer husk..) och gjorde smörgåstårta av. Ingen märkte skillnad, mer än att de blev snabbt jättemätta!!)

odezza
0

Tack för receptet!

"still lost in space and time"