FRÖ- Oopsisar
Dessa "bröd" har blivit mycket uppskattade, även av vanliga "brödätare"!
Recept på MÄTTANDE Oopsisar (bröd utan mjöl/ kolhydrater - low carb)
Vispa 6 äggvitor HÅRT med½ tsk salt i en bunke (ska gå att vända på bunken!) I en annan bunke häll ner: 6 gulor 1-2 tsk bakpulver 1 msk Husk (malda psylliumfrö-gul liten påse, finns vid glutenfria mjölet) ca 1 dl malda linfrö ca 1,5 dl skalade sesamfrön 1-2 dl riven ost ELLER 1-2 dl färskost (philadelphia tex). Kesella har jag provat också! Går bra att ta laktosfritt (tror det går bra UTAN ost också….) ca ½- 1 dl vätska (mjölk/ grädde- alt laktosfritt) VISPA denna smet nån minut så den tjocknar, liknande tjock sockerkakssmet….. (Husken gör att det tjocknar…) Häll sedan gula smeten ner i äggvitan och VÄND runt/blanda noga MEN försiktigt med tex slickepott . Lägg ut ca 10-15 st kluttar( forma dem som du vill) på smort bakpapper. Jag brukar platta till dem lite (så de går ner i rosten…) och hälla på många goda frön: sesam, solros, pumpa… Grädda 150-160 grader 30 min. De smakar jättebra, och brödigt, tycker jag. Goda att rosta! Lägg på bregott och goda pålägg! Förvaras i kyl, ca 1 vecka (En gång gjorde jag utan linfrö (tog lite mer husk..) och gjorde smörgåstårta av. Ingen märkte skillnad, mer än att de blev snabbt jättemätta!!)

Tack för receptet!
"still lost in space and time"