Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: medlemmar
Läst 4038 ggr
bullmagen
0

bullmagen berättar

Hej på er!

Jag startar en tråd. Jag har testat det mesta i dietväg och LCHF började jag med i april i år. Det funkade utmärkt (humör, mage, mående överlag) med några små avsteg. Har ingen övervikt men en badring om midjan. Pendlar mellan 53-72 kg och är 170 cm lång.

Jag är mycket ätstörd (bulimi) med tendens att straffa mig själv vid minsta felsteg. Efter en period av stress och mensbortfall började jag hetsäta (kolhydrater) och kompensera nästan hela juni fram till nu och mår därefter. Väger nu 65 kg (+5 kg) och nästan allt sitter på mage/midja. Jag är jätteduktig på att gå ner i vikt (svält) men vill ju hitta en bestående livsstil och jag tror att LCHF är rätt för mig.

Nu tror jag att jag har listat ut vad jag bör undvika för att inte börja hetsäta (nötter har jag redan uteslutit): mjölkprodukter! Kan inte ha CF, mascarpone, keso hemma. Grädde går att ha i kaffet, men ibland går jag loss även på den. Ska börja med den berömda äggmjölken imorgon - hoppas att det funkar!

Dessutom tror jag att jag ska äta mer grönsaker och även lite bär. Har fått ångest om jag ätit lite tomat/hallon/paprika vilket ibland resulterat i att jag har tänkt att jag har förstört allt. Då har jag köpt bröd/glass/kakor för många pengar och så är det igång igen…

Så summa summarum, tre mål mat om dagen, ta bort mjölkprodukter, äta grönsaker om jag känner för det, vara snäll mot mig själv och portionsstorlek vald utifrån ögonmått - ej försöka äta mig ohungrig (eftersom jag inte kan känna hunger/mättnad/sug)

Idag börjar jag om med LCHF (istället för HCHF) och imorgon börjar jag med äggmjölk.

Tänkt meny från och med imorgon 

frukost: 2 koppar kaffe med äggmjölk. (+ eventuellt 1-2 ägg med majonnäs)

Lunch och middag: fisk/kött/kyckling + kryddsmör/guacamole + ev. lite grönsaker

Om jag gillar äggmjölken har jag tänkt ta till den (spetsad med kanel och vaniljpulver) vid ev. akut sug.

Vad tror ni om detta? Håll tummarna för mig!

susannafjant
0

Jag håller tummarna! Låter som en smaskig meny. ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

När det gäller brott och bestraffning, här är en idé: ett sätt är ju som du beskrev att omedelbart (utan "rättegång") dela ut en "dom" och utdela en "bestraffning" (handla godis, kakor, bröd och äta upp dessa). Om du vill testa ett annat sätt nån gång, om nu det skulle bli en sådan situation igen nån gång, så är här ett stolligt förslag: Skriv en "anmälan", en rapport om vilket brott som begåtts, och posta här. Vi kan hjälpas åt att vara domare, försvarare, jury osv. Som en lekfull hjälp för hjärnan att hitta andra vägar som fungerar. Vi kan hitta på konstruktiva "straff", t ex att du ska koka ägg och förbereda dem i halvor med majonäs och förvara i kylen som nödproviant. Eller säga högt i spegeln att trots att jag snubblat så vet jag att det här är den vägen jag vill gå och jag är stolt över mig själv som kan… (nån positiv tanke), säga det tio gånger med äkta känsla, osv. Poängen skulle dels vara att öka på tiden mellan ev felsteg och straff, dels vara att få stöd av forumet. Sen så hittar vi så klart även på belöningar för dina framsteg!¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

Det här är bara jag som brainstormar lite nu i all framåtanda och pepp. Om det känns dumt för dig så är mitt inlägg bara något för papperskorgen :)

papope
0

Äggmjölk är suveränt! Själv brukar jag göra den på morgonen, 2 ägg men ett av dem har 2 gulor, ca 35-50 g smör (har normalsaltat men kanske blir bättre med osaltat), 1 msk kakao och en dutt kanel och så vatten förstås. Mixa och HÄLL PÅ TERMOS. När jag sen dricker den på kvällen är den som milkshake i konsistensen och jag blir mätt!

Effie
0

KiF-domstolen? Jag skulle tippa på att vi skulle frikänna - alla har vi väl ätit paprika, och för den delen kakor någon gång. Och varför ett straff? Har du ätit något olämpligt, så är det väl ett straff i sig? Räcker inte det? Visst är du värd bättre än så!

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

bullmagen
0

Tack för tipset susannafjant! - blev faktiskt tårögd när jag läste ditt inlägg!

Det passar alldeles utmärkt som första svar (ska definitivt inte förpassas till någon papperskorg), så jag hittar det lätt! För det tål att läsas flera gånger. Ska definitivt testa detta!

#2, 3 Tack ska ni ha för stöd och recept!

susannafjant
0

#3, KiF-domstolen, den var bra Effie! Jag har min egna erfarenhet från inre domstol och visst går det att avskeda hela rasket, det är starkt gjort av de som gör det rakt av. Ovanstående är bara ett sätt att göra det åskådligt. Det kan kännas löjligt när man är ute ur sådana tankar, men när man är i smeten känns det tyngre. Man får vara töntig och leka mitt i allt det hårda realistiska. #4, Bullmagen, vad gött att höra! Snörvel snörvel fina människa.

Effie
0

Visst kan vi leka och vara fjantiga - det tror jag är bra. Men jag gillar inte tanken på straff när man gjort något dåligt för sig själv. Och jag håller själv på att försöka övertyga mig om att jag är värd bättre; tror, utan att veta, att många problem bottnar i detta. Och då vill jag påminna om att vi inte behöver straffas.

frodig
0

#0 Jag håller tummarna för dig bullmagen - och tycker att susannafjants idé låter så bra..

När det gäller ätandet så behöver jag mycket på morgonen förmiddan och mindre framåt kvällningen. Men det tror jag beror på att jag är morgonmäniska som försöker göra allt viktigt på första halvan av dan, för när det blir eftermidag kväll går min energi ner och jag tar det gärna lite lugnare.

På kvällen blir det ibland varmt vatten med en skvätt grädde i, och det brukar lugna och stilla mina behov av något mera.

susannafjant
0

#6, det gillar jag skarpt Effie. Det skulle man ha skrivet på väggen (eller på kylen?) hemma. Vi behöver inte straffas. Kanske kan KiF-domstolen vara en skola istället, som delar ut… ….hemläxor? Som man kan lära sig.

frodig
0

ja, eller Synvinklarna..

Om du berättar om något du gjort som känns negativt för dig, så kan den som lyssnar se det från en annan vinkel och dela med sig av det till dig..

Ungefär; "Jag hör det du säger, förstår hur det känns för dig, Fast nu är det så att jag står här och så här ser det ut från min synvinkel, så här känns det härifrån där jag står. Jag tycker du kan komma hit en stund och titta på det från min synvinkel…"

Glad som en lek fast också på allvar..

Effie
0

Ja, skriv…fast undvik ordet "inte"; hjärnan uppfattar inte det. Formulera det positivt. "Jag är värd att ha det bra" eller något ditåt. Och vad KiF-domstolen/skolan beträffar - är det inte så det redan fungerar? goda råd, pepp, andras erfarenheter, lite teori. Fast kanske går det att hitta nya vinklingar.

bullmagen
0

Jag är medveten om att mitt ibland förekommande svart-vita/ allt eller inget-tänkande inte fungerar. Jag tror inte heller att jag måste "bikta" mig eller så här. Däremot kan det vara bra för mig att skriva ner hur jag tänker, istället för att bara agera per automatik.

Istället för att trycka i mig skräp (slutar att tänka och känna när jag äter - bedövar mig själv) för att jag känner mig som skräp av någon anledning, kan jag ju skriva ner lite hur jag känner. Då blir det lättare att se vad som är vad.

Bara för att jag struntade i träningen behöver jag ju inte äta hela världen som straff, eller hur? Detta blir lättare att förstå för mig om jag formulerar det och sätter det på pränt, än att direkt äta kexchoklad (och sätta igång karusellen) för att slippa känna något.

Jaja, Mitt fokus ska ligga på positiva saker som god mat, trevliga människor hör på KiF och IRL. Tänker inte skriva mer om straff/belöningar nu - försöker komma ifrån det tankemönstret.

Kanske är bra att äta ordentligt på morgonen och mindre på kvällen. Ska testa det, frodig

susannafjant
0

Nu har jag duschat och kom att tänka på två saker under duschen: dels att jag menade att möta Bullmagens "synvinkel" domaren som tilldelar straff. (Synvinkel, är det giraffspråket, frodig?). Därför att annars är det jag som säger (indirekt) nä Bullmagen du är fel, det är bättre att inte alls straffa. Men öj, det är ju nu så att verkligheten (somligas) är just där, i hetsätning och straff och onda spiraler. Då får vi mötas där. Sen att vi vill vidare till nästa värld/landskap där straff inte behövs, är en annan femma. Där möter oss Effie med sin kunskap och pepp. Men det är en bro som ska till över det gapet. En annan sak är att jag kom på att jag alltid ska vara så jävla tillmötesgående och insmilande, jag kräks på det. Från och med nu har jag mina egna synvinklar och har dem tills jag får nya insikter. Jag behöver inte backa och backa och backa……. Och det känns sååå skönt! Tack härmed till Bullmagen, du har skapat den här tråden som har hjälpt mig att hitta marken under mina fötter, och Effie, fina Effie som jag tycker är på rätt spår, tack till dig också för utan dig hade jag inte behövt tänka till i duschen. Och frodig finns där som en påminnelse om hela detta magiska, att detta är ett forum och att vi hjälper varandra. Min största kram till er alla tre. Och nu är tråden färdigkapad för min del, över till dig Bullmagen! Det är din tråd:)

bullmagen
0

Tck till er alla att ni orkar läsa och skriva! jah känner mig taggad och peppad och stöttad!

Nu ska jag ut i solen, ha det gott allihopa!

Effie
0

och tack för den sammanfattningen, susannafjant! och det är väl det KiF funkar som - en möjlighet att hitta olika synvinklar. Har man fastnat i sin egen så kommer alltid någon annan och hjälper till med en helt annan synvinkel.

Och visst tror jag det är bra att skriva ner hur man tänker, bullmagen. Det är lättare att upptäcka konstiga idéer om man får ord på dem (ja, nu pratar jag om mig själv), och att få andras synvinklar kan få en att upptäcka de mest självklara saker…

frodig
0

tack! och tack att ni finns Cool, det blir solen här med, ..Mmm härliga D-vitaminer…!

parise
0

ja du bullmage.. det där är jag i ett nötskal… har samma problem som du.. ja kämpar varje dag med att inte sätta i mig godis och äta trots ingen hunger… ja brukar lyssna efter varför ja vill äta osv.. det brukar ja lyckas med.. när ja är arg brukar jag vilja äta något som tröst.. men jag gör det inte . o gör ja inte det så blir jag så illa… men det är bättre än att fly från det som kommer upp

bullmagen
0

Hela dagen igår gick "to-to-to-to-toppen"! så skönt! Känner bara på 1,5 dag på LCHF att humöret är bättre, nästan inget sug, lugnare mage som inte är lika svullen och att jag är snällare och gladareSkrattande

Var på gym idag! jag är otroligt svag, har ingen teknik och är rädd för maskiner och biffiga män, så detta var verkligen modigt av mig. Måste läsa igenom träningstrådarna nu. Kändes pinsamt att vara där bland alla starka män som kan allt. Men nu har jag köpt kort så det är bara att bita ihop…

Mmm, vad jag tycker om ägg och majonnäs. Ägg är verkligen sååå gott. Kroppen har längtat efter riktig mat tror jag. Har inte testat äggmjölken än, men imorgon så ska det ske!

Leifemil
0

Välkommen till gymmet. Biffarna är nog inte så farliga. Hoppas du har nån bra coach eller instruktör så du gör någorlunda rätt.

Margareta
0

Lycka till! Hoppas Du hittar din väg och blir snäll mot dig själv!

Numer pensionär i Nynäshamn

bullmagen
0

Ja Leifemil, jag får hjälp! hade nog inte vågat mig dit helt själv annars! Dessutom var det en riktigt biffig man som hjälpte mig lite idag och han verkade snällSkrattande

Tack Margareta för lyckönskningarna!

birma
0

Hej Bullmagen!

Har du en egen tråd, vad trevligt! Den ska jag följa. Vilket konkret och bra program du lagt upp. Mjölkgrejen har vi gemensam, med minskning av sådana varor. Har fått det rådet av dig tidigare i min tråd. Jättebra tips som jag följer. Bra att också låta bli att köpa hem sådana mjölkprodukter som man har en tendens att äta för mycket av.

Jajamensan, här hålls det tummar. Lycka till!

bullmagen
0

Yes! Det går bra!

Maten funkar bra så länge jag struntar i mjölkprodukterna. Är såå sugen på keso/mascarpone med kanel eller vispad geädde med hallon. Men har man inte detta hemma, äter jag det inte heller.

Tog en fika idag och fick grädde i kaffet, servitrisen höjde inte ens på ögonbrynet när jag frågade efter grädde.

Träningsvärk från igår har jag… Känns skönt. Har fått tillbaka energin.

Så nu längtar jag till kroppen släpper på vatten och dallret, så jag kommer i mina byxor igen!

Tack för tumhållningen Birma, det behövs!

Maia
0

#22 Var det e riktig servitris som serverade? Det kanske är lättare för dem (än för självbetjäningsbiträden) att inse att "kaffe-med-grädde"-kombinationen är en svensk klassiker.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

bullmagen
0

Maia:  Ah, dåligt ordval från min sida. Det var ett cafebiträde bakom disk. Hon röjde inte en min, utan tog upp  literförpackningen och hällde i gräddeGlad. Sen vad hon tänkte har jag ingen aning om…

Maia
0

#24 Nej då. Jag förstod att det kunde vara så. Men det var trevligt i vilket fall som helst. Literförpackningen minsann. Så ska det se ut. Pa Starbucks i London log de brett åt min beställning: "Dubbel espresso med vispgrädde." Trots stora skylten om att man kunde kombinera själv. Men jag log tillbaka och sa: "Yeah, pretty unusual combination, eh?"

[tillbakalutat]

bullmagen
0

#25, för att citera Erasure:  "What a beautiful combination"

bullmagen
0

Var på gymmet igår igen! Kändes inte riktigt lika läskigt, men jag undrar om jag någonsin kommer känna mig bekväm i den miljön.

Tog en skön skogspromenad på eftermiddagen (utomhus är mitt rätta element) och sov gott i natt!

Maten går bra! Funderade på att handla igår kväll (allt var slut), men beslöt mig för att vänta tills imorse ifall jag skulle få för mig att kvällsäta något oplanerat inköp…Hade varit så lätt att ha köpt keso, mascarpone och hallon och haft en fest i min mun. Men, jag tänkte till och besinnade mig!Glad

Så imorse handlade jag frukost och kycklingen ligger och tinar i kylen.

Vikten står stilla (efter fem dagar ren LCHF). Vattenkilona sitter kvar, men det kanske är för att jag har tränat? Magen är mindre svullen, men fortfarande mycket svullen. This too shall pass. Har ingen magvärk och humöret håller i sig!Skrattande 

Känns riktigt bra, vikten rättar till sig om ett tag tror jag, har ingen panik över det. Önskar att magen blir av med lite mer svullenhet så att jag kan knäppa mina byxor!

Maia
0

Hang in there! Man känner sig verkligen lurig ibland på gym. När jag gick till gymmet i vintras (på min absolut högsta vikt nånsin) tänkte jag: "Jag är deras hot-bild. Såhär kan du bli om du inte fortsätter gymma." och "Jag är min egen före-bild, om ett tag kommer jag att bli en efter-bild."

Håller med "This too shall pass" (India Arie?).

[tillbakalutat]

bullmagen
0

liten uppdatering:

Jag har haft lite problem, men är nu åter i smöret. 

Har varit i mackträsket (och några andra träsk) ett tag, men nu har jag hittat det jag inte fattade att jag behövde! Testade polarbrödet och det är en riktig höjdare!

Med brödet (som jag styckfryst) gör jag enkelt två ost-& skinkmackor eller minipizzor vid behov - perfekt. Nu finns det alltid något bra och enkelt hemma som jag kan äta när jag blir hungrig (eller sugen).

Så, sporrad av polarbrödreceptet (tack!) har jag idag skrivit av fler recept. Det kanske inte behöver vara så svårt, när det finns så bra alternativ! Det är ju bara jag som har varit för lat att testa nya recept… 

Något som hjälp mig är inhandlandet av en elvisp (nej, har aldrig ägt en sådan förut - svårt att förstå, va?), nu kan jag ju mixa (ja, jag har en mixer!) frysta hallon och vispad grädde om det skulle behövas. Men än så länge håller jag mig till mat, efterrätterna får vänta.

Efter många om och men väger jag fortfarande 65kg och vill ha bort fem av dessa. Men nu är jag mer hoppfull eftersom jag inte behöver sukta efter bröd eller glass mer - tack vare min lilla elvisp kan jag fixa det själv - och mycket godare dessutom! 

Har även köpt en cykel vilket är bland det bästa köp någonsin! Så gött att bara susa fram i tillvaron! Känner mig inte riktigt lika viktcentrerad, utan inser att det finns viktigare saker och framförallt människor att lägga min energi på!

birma
0

#29 bullmagen
Visst är det rätt så bra och behändigt det där polarbrödet. Det är något visst och sitta och hålla något i händerna på äkta mack-manér.

Och glassgrejen, du har helt rätt. Den kan man också lösa på lchf-vis. Hallon och grädde är gott. Här om dagen provade jag även att göra riktig glass för första gången någonsin. Också det på lchf-vis. En vänlig medlem lade in sitt recept i tråden Köpa glassmaskin. 

Kul med cykelköpet. Det är verkligen ett behändigt (och miljövänligt) litet fordon att segla omkring på. Jag kan inte vara utan cykel. Alltid gillat att cykla.

Lycka till med vispande och cyklande nu!Glad

bullmagen
0

Japp, blev sjuk igen så jag har inte skrivit här på ett tag. Har dock ätit bra i en vecka utan att spy - sååå skönt!

Jag har sedan en vecka tillbaka varit öppen om mina problem för några få vänner och pojkvän, men även tvingat mig att umgås med folk för att bryta isoleringen. Det är svårt att hetsäta och spy flera gånger om dagen när man är med någon (som dessutom vet hur det står till). Nu vågar jag be om hjälp när det blir svårt.

Nu är jag även igång med att ta itu med de känslomässiga aspekterna, vilka jag har trängt bort med mat och kompensation. Sakta men säkert, vill bli frisk ju!

Testade äggmjölken och blev positivt överraskad. Bra att ta till efter träning.

Kan inte ha matlådor och sånt i frysen just nu (stor risk att de tinas och äts upp direkt), så jag lagar mat varje dag istället och efter måltiden så sitter jag still (och läser eller dylikt) i en halvtimme, när så är möjligt.

När jag äter lunch ute med kollegerna tar jag liiite pasta/ris/potatis också, men lämnar kvar det på tallriken. På så sätt slipper jag frågor om varför jag inte äter vissa saker som jag inte orkar besvara. Pallar inte att prata om mat, vill ju komma ifrån det. Människor vill väl med sitt "lite potatis är inte farligt", men för mig kan det just leda till ett farligt ätbeteende (vilket jag inte vill redogöra för dem).

När jag känner mig starkare kommer jag kunna ta kommentarer om min mat, men just nu vill jag bara försöka äta ifred, med så lite ångest som möjligt.

Har inte vägt mig (gissar på 67kg). Efter den här veckan har jag fått tillbaka mina anletsdrag (hade jättesvullna spottkörtlar) och magen har minskat i omfång. Skönt att bli av med det överflödiga vattnet i kroppen. Känner att det går åt rätt håll, men vet hur lätt jag kan falla.

Den största förändringen jag har gjort är att jag pratar om mina problem nu. Dessutom äter jag inte strikt LCHF (som jag gjorde första gången). För mig passar det att ta lite rårivna morötter (när jag äter ute ca 1 gång i veckan) och jag tar grädde blandat med vatten i morgonkaffet. Gör en tomatsalsa ibland och det är helt ok att äta (stirrade mig blind förut på kolhydratsmängd i t.ex tomat som var lika illa som kalorijakten förut).

Jag tillämpar just nu "ring en vän"-metoden när jag blir som ett djur i bur och bara vill ätaätaäta - spyspyspy. Tack och lov för fina vänner!

Oj, det blev ett långt inlägg…

MimLan
0

Skönt att du hittat verktyg/sätt att komma vidare!

bullmagen
0

Återigen en uppdatering:

Sedan nyåret har det gått bra, bra, bra! Någon enstaka gång har det blivit lite fel, men jag har snabbt kommit tillbaka.

Mina höfter och lår har fått en snygg kvinnlig form, medan mage och midja har minskat! Humöret är på topp och 2kg är väck, men musklerna har växt!!!

Pga undermålig klädsel de senaste dagarna har jag fått köldeksem överallt, utom på rygg och delar av magen och det svider som f-n! Ska smörja in mig nu, men bävar inför svedan…

Jag har hittat mina triggers och rätt portionsstorlekar för mig. Dessutom har jag funnit ok livsmedel att ta till när jag bara "måste ha" något extra.

Nu kan jag njuta av maten utan skuldkänslor och överätning med kompensation. Det känns så bra och känslan av frihet är stor! Jag äter "lagom", jag tränar "lagom" och jag mår mer än lagom!

Det här forumet är bland det bästa som har hänt mig, utan det hade jag fortfarande harvat i ett destruktivt träsk. Tack ska ni ha för råd och stöttning!

Effie
0

Härligt att höra!

birma
0

Det tycker jag också, samma som #34 Effie säger.
Roligt att se din tråd uppdaterad också.

Balanserad
0

Så intressant du skriver om din kamp för att kunna äta så att du mår bra! Du är en jättebra förebild för andra som har problem eftersom du törs skriva om hur det är, utan omskrivningar. Det behövs och stärker oss andra.

bullmagen
0

Tack för era svar, de värmer gott när man inte är på topp. Just nu är jag jättestressad och det gör att jag bara vill vräka i mig mat, vilket också hände igår.

Men jag ska inte fortsätta på den vägen, idag är en ny dag! Det ska bli bra mat, tydlig struktur och avbetande av uppgifterna som måste göras.

Tack för att ni finns och skriver så bra!

kittun
0

Hej Bullmagen!

Vi är på samma resa du och jag! Liksom du är jag så tacksam för det här forumet och för att jag hittat lchf! Många är de gånger då jag i stället för att hetsäta fastnat här inne i stället och hämtat kraft och nytt mod!

Jag hade ju ett antal ras efter jul och framåt, men nu är jag på banan igen med flera veckors kräkfrihet. Det är så skönt!

Visst är det fantastiskt att se hur ansiktet egentligen ser ut! Upptäckte efter några månader att jag ju både hade käkben och ögonlock! Hade jag ingen aning om. Trodde jag såg ut så där. Det hjälper när jag ser i spegeln! Ser inte så där uppsvullen och rund ut och då känner jag mig smal även om vågen står rätt still. Vill inte tillbaka dit!

Vi får aldrig ge upp! Det går att bli av med bulimin. Vi är så värda att ha ett bra liv och att vara snälla mot oss själva!

Kram till dig!

bullmagen
0

Kram tillbaka, Kittun!

Dessvärre är mitt ansikte tråkigt svullet idag, men jag vet ju varför. Om några dagar är det förhoppningsvis tillbaka till sitt rätta tillstånd. Man är ju riktigt fin med ögon, mun och kindben som syns!

Ge upp finns inte på kartan, nu kör vi! Så nödigt att leva på ett bulimisk, totalisolerande vis.

Jag ska utredas för adhd (ett års väntetid dock). Tydligen kan adhd yttra sig i bulimiskt beteende, som ett sätt att fokusera, bli lugn och motverka den jobbiga rastlösheten. På ett sätt hoppas jag att jag har adhd, för då kanske jag kan få hjälp. Anti-depp, KBT, matdagböcker och tallriksmodellen har aldrig fungerat för mig.

Lchf har hjälpt mycket, men det är så jäkla lätt att trilla dit för mig, så jag måste vara stenhård med maten. Ägg funkar alltid, däremot köttfärs kan ibland trigga igång. Jobbigt, men samtidigt vet jag hur jag ska/kan äta och vad som bör undvikas, jag ska "bara" göra det också…

Lycka till, till oss alla som kämpar på!

linda85
0

Bullmagen

Va kul att du vill dela med dig av din bakgrund! Jag hoppas att du lyckas med att få ordning på din ätstörning och att du fortsätter att dela med dig om dina fram- och motgångar här på Kif så att man får läsa hur det går för dig!

Lycka till!

bullmagen
0

Jag var rökfri i mer än ett år och sedan trillade jag dit igen… Har rökt i tre månader ungefär, men började med plåster häromdagen. Det känns så bra att slippa röka! Nu ska jag banne mig fixa det här!

Idag har jag varit på gym och tagit en långpromenad i det fina vädret. Nu avnjuter jag lax med guacamole och grönsaker, mums!

Maten har gått bra på sistone! Frukosten är alltid 2 koppar kaffe med grädde och 2 kokta ägg med majonnäs eller smör. Lunch består av kött/fisk/fågel/ost  + grönsaker och smör/cf/tzatsiki/guacamole. Middag liknar lunchen men om jag inte är så hungrig eller inte vill ha varm mat tar jag lite TY, hallon och solrosfrön. Det funkar som efterrättsubstitut också!

Testade att göra linfröhuskkexen. Wow, säger jag bara! Plattade inte ut dem utan gräddade dem som frallor och de smakade precic som grovt bröd! Jättegott med smör och ost. Nu vet jag vad jag ska ta till om jag vill ha lite "bröd" till soppan. Eftersom de är så goda gör jag nog bara halv sats nästa gång, det räcker gott till en person.

Jag vet inte vad jag väger och jag struntar i det! Så skön känsla, ska hålla i nu. Ta hand om er och njut av vädret!

Maia
0

Det låter så bra, så bra! Lycka till nu med rökavvänjningen! Och maten förstås, men det låter som om det går bra där… :-)

[tillbakalutat]

Balanserad
0

En sak man kan åka dit på är att förändra för mycket på en och samma gång. Men känner du att det känns ok så är det väl bara att försöka.

Kul att du kommit igång med maten ordentligt. Fortsätt skriva, det är så kul att läsa hur det går. Och du, skriv även om du kommer i en svacka, särskilt då egentligen, så att du får den peppning du behöver för att komma ur den.

För vi finns ju här!

frodig
0

långpromenader ja.. eller korta också för den delen Flört

.. promenader är bra att ta till på många sätt eller hur.. man kan inte göra nått annat dumt under tiden… hm… (nämner inget bestämt här..)

..man kan lyssna på fåglar, titta på vårblommor.. eller bara gå för gåendets skull Glad

.. kommer att tänka på Stig Classons "En vandring i solen".. där han använder promenerandet för att komma igenom och ur ett negativt tillstånd och dessutom bli både starkare och friskare på kuppen Tungan ute.. den har hjälpt mig många gånger.

Håller tummarna för ditt rökstopp oxå!

bullmagen
0

Jo, jag känner till det där att det inte är bra att förändra för mycket. Träningen är måttlig med tämligen lätta vikter (är ganska svag) och mycket stretch och avslappning. Träningen gör mig lugn istället för stressad, vilket inte är fallet med pulsgympa (som jag älskar men ska hålla mig borta ifrån ett tag)

Både gymmet och promenaderna gör att jag inte tänker lika mycket på att röka. Att diska och duscha hjälper också! Idag har jag en vilodag och ska efter dagens strapatser tvätta och se lite på tv.

Jag rutar in dagarna en del för att få struktur på mat, motion och vila så det inte barkar åt h-e pga dålig planering.

Promenader är guld när det är så här fint väder! De rensar huvudet och ger viss glädje när man ser alla glada människor och vacker natur.

Ha det bra och tack för era kommentarer och lycka till!

bullmagen
0

Länge sedan jag skrev här…

Jag har köpt en spikmatta som, placeboeffekt eller ej, ta mig tusan gör mig lugn!!! Kors i taket!

Maten går bra för det mesta, nu är jag tillbaka på matchvikt (60kg) men vill gärna tighta till midja/mage lite till. Ibland blir det hets och kräks, men mer sällan och under kortare perioder!

Röker gör jag, ska ta tag i det snart. Har kommit fram till att små steg passar bäst ändå, inte ändra allt samtidigt. Sent ska syndar'n vakna…

Jag har bytt ut vispgrädden mot kaffegrädde. Det funkade inte att ha tillgång till vispgrädde, blev för mycket av det goda (ca 2-3dl/dag). Nu har jag enbart kaffegrädden i just kaffet och jag har slutat upp med mina bisarra gräddorgier!

Det är konstigt, vissa livsmedel går jättebra att ha hemma i låååånga perioder, för att rätt vad det är missbrukas, t.ex. solrosfrön, TY, CF, köttfärs. Fattar inte varför, har någon en teori? Jag har märkt att kring ägglossning (som jag faktiskt verkar ha nu!!!) ökar suget samt strax innan mens, men det är kanske förklarligt.

Jag är betydligt snällare mot mig själv och det gör mycket.  Min omgivning har lärt sig vad jag äter, så inget mer tjat eller trugande - skönt!

Jaha, så har jag återigen enbart skrivit om mig själv, men i sin egen tråd får man vara lite ego… Tack för allt stöd och omtanke!

Trrkek
0

Härligt att läsa att det går så bra för dig! Det inger hopp för en annan gammal bulimiker, som trillade dit igår och frossade glass… idag har jag bara ätit bra grejer och mår mycket mycket bättre (förutom att min mage antagit elefantgraviditetsproportioner).

LCHF är det enda som överhuvudtdaget hjälpt mig i kampen mot ätstörningarna, underbart!

birma
0

Nej men hej bullmagen! Vad trevligt att höra av dig. Klart som sjutton att du ska var ego, vem är inte det förresten? Och alldeles särskilt i din egen tråd så ska du vara jätte-ego tycker jag. Det är ju det som är meningen.

Vad roligt att det går bra för dig och att du kommer på hur du ska lösa situationer som uppstår. Det där med kaffegrädde var smart.

Nej, jag har ingen teori men kan delvis känna igen för egen del, det du säger. Det är som att man kan bli jättesugen på en viss produkt periodvis och äta mycket av den, medan den blir halvt om halvt orörd andra perioder eller åtminstone äts i mer lagom portioner.

Jisses 60 kilo, åh vilken drömvikt!

Fortsatt lycka till!

nenna31
0

Bullmagen……Intressant läsning…..kul att du uppdaterade den …….och att det går bättre o bättre för dig…grattis….lycka till i fortsättningen….

nenna31

flikkan77
0

Hej Bullmagen!

Jag är också ägare av en spikmatta, fast jag får den inte riktigt att fungera. Flört Med t-shirt/lakan känns piggarna för lite och utan känns de för mycket. Kan vara öm i huden en hel dag efter att jag legat 10 minuter på den. Är dock säker på att den kan hjälpa mig med min onda rygg så jag tänker inte ge upp. Glad

"You just have to belive…"

Maia
0

Hej Bullmagen! Så bra att du är tillbaka på matchvikt. Intressant det du skriver med hur olika matvaror kan påverka en. Förstår precis. Och det tar ett bra tag att förstå sig på vad sinnet egentligen håller på med när det gäller de där stötestenarna…

[tillbakalutat]

bullmagen
0

Tack för all respons! Lchf mot bulimin och spikmatta för lugnet verkar göra underverk.

Flikkan Kan du testa med en riktigt tunn sjal mellan ryggen och mattan?

Trrkek När jag ser att bulimiker hittar till den här typen av kosthållning blir jag glad, även om det är trist att så många är ätstörda på olika sätt. Jag önskar dig verkligen lycka till! För mig är lchf något som faktiskt fungerar och minimerar suget. Därmed inte sagt att det är lätt alla gånger, men betydligt lättare än med Viktväktarna!

Maia och Nenna31 Tack för era inlägg, det värmer att folk bryr sig, även om det "bara" är över nätet. Det här forumet är kanon!

flikkan77
0

Vad smart du är bullmagen! En sjal! Klart jag ska testa med det…Glad

Liten sån där definitionsfråga med, hur mycket "måste" man äta för att det ska kallas för att man frossar? Som gammal anorektiker så kan jag tycka att jag hetsäter och frossar på en enda ostskiva bara för att jag inte klarade av att inte äta den. Men jag har ju förstått att för en bullimiker så är det mer än så. Eller?

bullmagen
0

Ja du Flikkan, när jaghetsar är det betydligt mer än en ostskiva… Samtidigt kan man hetsa på väldigt lite mat. För egen del är det hets igång när jag just stoppar i mig tugga för tugga, utan att lägga märke till smak, textur etc. Det är enbart ett snabbt, monotont tuggande för attt döva något (för mig oospecificerat)

Ibland kan jag komma på mig själv med att börja hetsa ruccola, då är det inga mängder eller "dålig" mat, men beteendet är detsamma. Detta är dock lätt att bryta, men börjar jag hetsa ngt mer kolhydratrikt triggas en riktig hetsätning igång, vilket innan lchf bestod av "all you can eat". Eftersom jag kompenserar kan jag äta just hur mycket som helst, tills pulsen, magen och svettningarna säger stopp, vilket inträffar efter kilovis med mat och ett tiotal toalettbesök.

Med lchf är mängderna mindre, men fortfarande stora. Frosseri tänker jag nog ändå handlar mer om mental inställning än faktisk mängd.

flikkan77
0

Tack för den beskrivningen Bullmagen! Tror jag kan förstå det lite bättre nu. Skönt att mängderna mat har blivit lite mindre för dig i alla fall.