Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 6453 ggr
PUMBAS
0

Hur funkar det?

Söker  någon vänlig och insatt  person  som  på ett enkelt  och pedagogiskt sätt kan förklara varför lchf-kosthållningen är en hormondiet? Påverkas alla hormoner?

marialan
0

väntar också ivrigt på svar - det talas en hel del om hormoner här av väldigt olika slag!

PUMBAS
0

kanske en lek gett mera respons?Förvånad

Zepp
0

"De flesta reglerande hormoner ingår i ett så kallat homeostatiskt system. Det betyder att systemet strävar efter att vara självreglerande kring en viss jämviktsnivå. När något inträffar som rubbar jämvikten, utsöndras hormoner som påverkar kroppen till dess att en ny jämvikt kan uppnås.

Så ger till exempel insulin signaler som leder till att cellerna upptar socker från blodet. Andra hormoner, bland annat adrenalin, leder till att blodsockerhalten ökar. Genom att halterna av dessa hormoner balanserar varandra, hålls också blodsockerhalten på en relativt konstant nivå. Det finns också ett annat hormon, glukagon, med motsatt verkan till insulin: det ökar nedbrytningen av glukos, vilket leder till en höjd blodsockernivå. Vid brist på insulin uppstår sjukdomen diabetes, men sjukdomen kan även uppstå för att receptorerna för insulin på kroppens celler är avtrubbade, t ex som följd av en ohälsosam livsstil."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Hormoner

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

PUMBAS
0

Tack #3

Jag har  ett litet grepp om det du skriver om vad det gäller insulin, glukagon osv. Men jag är nog lite mera ute efter hur eller om kosten på något annat sätt påverkar våra hormoner.Den här jämnvikten måste väl gälla även annat än insulin?Obestämd

Zepp
0

Jovist vi har flera jämviktsystem, tex vätskebalans;

"ADH, antidiuretiskt hormon eller vasopressin är ett peptidhormon som ingår i kroppens långsiktiga reglering av blodtryck och blodvolym. ADH bildas i supraoptiska kärnan (del av hypofysen) men utsöndras från neurohypofysen. Utsöndring av ADH från hypofysen kan bero på flera olika faktorer. Bland annat höjda plasmanivåer av angiotensin, låg blodvolym, lågt blodtryck men även om blodet innehåller hög halt av elektrolyter.

ADH höjer blodtrycket genom att minska utsöndringen av vätska till urinen. Det sker genom att upptaget av natriumjoner ökar från primärurinen, vilket gör att vatten följer med genom osmos. Urinen blir därmed mer koncentrerad och får en gulbrun färg."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Vasopressin

Likaså med energihomeostasen;

"Hunger är en känsla som uppstår hos människor och djur då magsäcken är tom. Känslan av hunger uppstår genom aktivitet i ett hjärncentrum kallat för hypotalamus, som känner av den låga nivån av glukos i blodet och dessutom tar emot hormoner från magsäcken vilken signalerar att den är tom. Bland de hormoner som styr hunger ingår bland annat:

Motsatsen till hunger är mättnad vilket kan beskrivas utifrån två synvinklar. Dels den upplevda mättnaden som kan inträffa efter en relativt liten mängd mat, dels fyllnadsgrad av magsäcken. Även tiden som olika substanser stannar kvar i magsäcken spelar roll. Atkinsdieten till exempel spelar mycket på insulinets betydelse för mättnaden."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Hunger

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

PUMBAS
0

Det är komplicerade saker det här speciellt för en inom området obildad.Skäms

Ta tex hunger. Jag kan personligen komma på mig med att jag borde äta. Och jag vet även andra som berättar om hur länge de kan gå utan mat, eller hävdar att man inte känner hunger som när man åt "vanlig# kost.Vad beror det här på?Ojämnvikt i systemet? Eller blir man så mycket mer mätt av denna kost? att man inte behöver äta så tätt.Finns det risk för svält? Låter kanske dumt men? Bara några funderingar

marialan
0

Tack för svaret Zepp! Mycket intressant läsning även om jag inte heller förstår alla detaljer.

Misstänker att en del här drar lite väl hårda växlar på att kosten kallas hormonstyrd. Men visst en bra naturlig kost gör mycket gott för kropp och psyke.

kaisakavat
0

Men det HAR ju med hormoner att göra… insulin t ex är ju ett fettlagringshormon som i olika hög grad blockerar/dämpar förbränningen. Till exempel..Och som bl a Zepp framhåller så är ju vår hormonsystem och -balans ett komplicerat och mycket "smart" system, där de olika grejjerna påverkar varann.

Detta kan ju jämföras med teorin om kalori-in-kalori-ut, att det inte spelar någon roll VAD vi äter, bara hur många kalorier… Som de allra flesta här inte tror på, alltså..

Malusen
0

Det är ju hormonet insulin vi försöker att minimera bivärkningarna av så det kan ju inte vara något annat än hormonstyrd eller?

Det vi äter är ju en energirik kost, då behöver man inte äta så ofta och mycket. Glad

marialan
0

Tro mig, jag säger inte emot någon här. Jag bara undrar hur mycket man kan tillskriva kosten. Har ställt en liknande fråga tidigare utan svar;

oönskad hårväxt

kaisakavat
0

.. "hur mycket man kan tillskriva kosten."

När det gäller vad? Obestämd