Kex till osten!
När vi äter ost och min man som inte äter LCHF äter kex till osten så låter det så gott. Men nu har jag hittat ett utmärkt alternativ. Jag har köpt fälsksvålar som jag inte tyckte något vidare om. Men om jag väljer ut platta bitar har jag nu använt dem som kex till osten. Jag får chrisp av fläsksvålen men det smakar ost. Suveränt tycker jag.

Superbra tips!
Tack Anne-!

Värm dem lite i micron….så får du se..

Värm dem lite i micron….så får du se..
Jag saknar micro så vill jag ha knaprig ost brukar jag steka den - kräver en bra panna och utan fett för att inte fastna men det blir hur bra resultat som helst. Precis som chips eller hårda kex.
Jag skär en lite tjockare gurkskiva och har som "kex", det blir också knaprigt och gott till osten.

har alltid osten på paprika när jag är sugen på ostbricka. Krasar, ger en fin smakbrytning och ger mina c-vitaminer den dagen…

Tack för alla tipsen! Det är just kraset som man saknar, nu har jag ännu fler alternativ!
2# Är på landet just nu och har ingen micro här, provar när jag kommer hem. Blir fläsksvålarna godare? Ska det vara svål med ost på?
Jag läste här någonstans om att någon gjort kex på fläsksvålar. Är det platta svålar den personen syftar på eller kan man BAKA kex med svålar? Jag bara ÄLSKAR fläsksvålar så jag måste få receptet om det finns något.
Jag sökte ivrigt efter ett recept men utan resultat. Hjälp, någon!

Värmda fläsksvålar blir liksom lite "frasigare" och smakar "färskare".
På varm fläsksvål smälter jordnötssmör fint och blir krispig jornötsbåge.
Platta bitar med lite chili- taco-sås eller tex. sambalolek och riven ost i micron blir nachos….med detsamma + en klick köttfärssås och oreganosmak blir det minipzzasnacks.
Typ brieostar gillar en stund i micron, lägg fläskisarna tätt på en assiette och små ostbitar på….
#8 …borde gå att göra "salta kex" på fläskisar, jag har inte provat men använt malda fläsksvålar i stället för ströbröd flera ggr. både till panering och med grädde i färsbiffar.
Varför prövar du inte själv?
Börja med att mala ett gäng fläskisar i mixer (obs! sprätter!!) och börja exprimentera….kanske tillsammans med riven ost eller ägg för att "binda"…sedan kan du presentera resultatet för oss.
och i Airams matblogg gör hon kex av oopsiesmeten.. har ännu inte provat men det låter jätte gott, alla hennes recept omkring oopsiesmeten låter smaskens…
ska provas så fort fakiren är över…
Paprika är också lite kraisgt tycker jag, och goa salladsblad, men tack för tips om fläsksvålarna..
Själv tar jag ostbitar och doppar dem i en klick mjukt smör, det är gott:)