För mycket protein?
Förmodar att jag äter för mycket protein, har inte ambitionen att själv kolla upp detta, så här kan det typiskt se ut:
Frukost: En skiva engelskt bacon (50 g) en engelsk sausage, 2 ägg, 4 champingjoner och en tomat
Lunch: 1 1/2 benfri kotlett
Middag: 1 1/2 dl gräddfil ~1/3 dl müsli
Är det för mycket protein, och kanske för lite fett?
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Snarare för lite, och väldigt lite energi överlag.

Då kan jag alltså med gott samvete öka på köttet, förresten hur mycket kött är 1 g protein?

Man brukar räkna på att kött innehåller ca 20% protein, så fem gram kött är ett gram protein.
Kött innehåller ungefär 20% protein (100g kött=20g protein).
Sen undrar jag också; var har du fettet?
Precis min tanke, att det är för lite protein, och för lite fett (i mitt tycke).

Man brukar säga att ca 100 gr kött = 20 gr protein…..
Ofta står det på förpackningen hur mycket protein varan innehåller per 100 gr…..

#5 o 6: Ja bacon och sausage är ju feta i sig och dom benfria kotletterna är ju griskött som är rätt fett, också slutligen gräddfilen räcker inte det?
Omkring 20 gr protein per 100 g kött alltså och man skall få i sig lika många gram protein som man väger i kilo om jag fattat det rätt det skulle betyda 500 gram kött om dagen, inga problem
och jag som trodde att jag åt tillräckligt, t.o.m. lite för mycket. Hade ingen aning om att det var så lite protein i kött, vad består resten av?

#7: Har inte haft någon större lust att klämma i mig något lagat eller större måltid till kvällen, kanske dags att tänka om
ett par bitar fläskfilé kanske? Tillsammans med en rejälare lunch kanske man blir lite aktivare framåt kvällen istället för att sitta och dega framför TVn?
#9 Det mesta i köttet är vatten, precis som allt annat vi äter…

#12: Nja, ska det va så skall det va, nåt man kan steka eller en enpersons variant av min ostlåda
kräver lite planering förstås

#13: Fast fläskött (som är min absoluta favorit) innehåller väl 10% fett?

Jag gör ofta grytor/soppor……med kött, fisk, kyckling eller kanske räkor….en god sås är aldrig fel….låter soppan/grytan puttra i ca. 30 min….mums…en stor gryta räcker till många dagar och går jätte bra att värma i micron…….
Lycka till…

#17: Bra idé, men Micron är ett avslutat kapitel för min del, men man kan kanske dela upp det i lagom portioner och värma i en kastrull? skall kolla på grytor i receptsamlingen och kokböckerna

Jag skär bara tex kycklingen i rätt små bitar….bryner den i mycket smör….kryddar(pepparmix och dragon)….tillsätter ev. lite lök/soltorkade tomater i små bitar/paprika…..ibland….kanske brynt bacon oxå…..slår över Cf eller grädde och lite vatten…..vätskan ska täcka kycklingen (minst)….sen får det puttra ca. 30 min…hur enkelt som helst….
mums…

Äter ofta med en liten sked ….så jag kan njuta riktigt länge av den goda maten
….och så känner man bättre när man blir mätt…..

Var hittar du engelska sausages?
Min man skulle döda för ett par sådana.

#21: Jag köper dom i "The English shop" här i Stockholm, skall förresten dit och proviantera imorgon

Jahapp, det var ju fanken. Lite långt för en shoppingrunda.
Men tack ändå!

#23: Det finns en filial i Göteborg också om du eventuellt skulle ha vägarna åt det hållet. The English shop har visst webbshop också men jag tvivlar på att man kan köpa sausages den vägen

Jo jag har sett det innan, men eftersom jag bor i Malmö så får jag väl säga till mannen att han får vänta med korven tills vi hälsar på hans föräldrar. Har faktiskt beställt en del saker från english shop innan, men dom har i stort sett bara torrvaror.
#25 - Jag skulle ringa till någon av butikerna och kolla om de inte har möjlighet att skicka dig ett paket engelska korvar per post!
Om du vädjar, bönar och ber och talar om att det är för långt att resa för att handla… Man vet aldrig, ibland har man tur…

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing

Jo men dom blir kanske äckliga. Engelska korvar är ju oftast inte rökta eller behandlade som de flesta av våra korvar i detta landet är.
Inte för att jag tror att min man hade brytt sig om lite matförgiftning så länge han fick sina korvar, men i alla fall.

Korvarna är dessutom frysta och när dom tinar är dom rätt mjuka så det nog ingen bra idé