Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 3510 ggr
elisabeth83
0

Fettet på köttet

Äter ni fettet på köttet? Jag kan bara inte, det är så läskig konsistens…. i och för sej har jag bara ätit kött i ett par månader, kanske kan man lära sig. Känns ju dumt att skära bort och slänga mat.

parsley
0

Det är bra att äta fettet på köttet, nyttigt animaliskt kött, du vet. Men kan du inte med det så kan du inte och då är det inte mycket att orda om.

Agyr07
0

Det är ju så gott!

Wtn3
0

Jag äter inte så ofta sån typ av kött som har fettkanterna kvar från början, blir oftare kyckling, fisk, kassler eller färs (antingen just som färs eller som hamburgare/biff/köttbulle), men de gånger jag äter sånt kött har jag inget större problem med fettkanten, jag äter den av bara farten tillsammans med resten. Men finns det bara en fettkant kvar kan jag inte tugga i mig den för sig, konsistensen är rätt motbjudande.

elisabeth83
0

#3 ja, det är konsistensen jag har svårt med, men man kan ju börja med att äta det lilla fettet som finns i själva köttet. Behöver ju inte ge mej på den stora fettkanten :D

raphanus
0

Skicka hit det du bara. Jag tar så gärna emot det.

Halvdansken
0

Jag gillar fett och har alltid ätit tex fettkanten på kotletter och skinka. Men det finns fett som även jag tycker är är äckligt. En viss sorts "löst" fett, som tex på revben. Även kallt kyckligfett är lite läbbigt, så de får en uppvärmningstur i ugnen för att fettet ska "smälta".

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Minorca
0

Hej

Jag var super fettskrämd innan LCHF-tiden. Så jag trappade upp fett i kosten långsamt och med det fett jag tyckte var godast. I början mest CF och TY, För mej tog ca ett år innan jag åt fettkanter, drack äggmjölk mm, med god aptit. Jag har fortfarande (efter ca 1½år) svårt med kallt smör, så att bre smör på osten har jag inte börjat med.

Jag har också lärt mej att uppskatta grädde och ägg, som jag inte har gillat som barn och bara "tvingat" i mej som vuxen.

[Pennylane1]
0

jag äter fettet och får gubens med för han petar bort, knasbollen!!

frigge
0

Fettet är ju det godaste. Kan bli jobbigt om det är för mycket när man steker bara. Kan lätt bli att det kokar iställetGlad

Halvdansken
0

Är det gott fett så tar jag det från min fettskrämda kolleger på jobb när de skär bort det.

-Jag fattar inte hur du kan vara så slank, torts att du äter så fel, sa en kollega.

- Inte trots - tack vare, svare jag.

Han tycker att jag är väldigt underlig.

Wtn3
0

Haha, att man inte blir fet av fett utan att det går fint att banta med vet väl alla som inte bott under en sten de senaste två-tre åren, kontroversen numera ligger ju bara i om fett, och särskilt det animaliska, är dåligt för hjärtat.

Halvdansken
0

Wtn, varför tror du att det är dåligt för hjärtat?

Wtn3
0

_Jag_ tror inte det. Jag skrev att teorin om att det skulle vara dåligt för hjärtat är vad som gör att det är kontroversiellt fortfarande. Folk som tror att man blir överviktig av fett måste som sagt bott under en sten i några år.

Halvdansken
0

Nååå, ok, då missuppfattade jag.

flikkan77
0

Klarar inte heller av att äta fettet som finns på köttet de få gånger jag äter kött. Däremot så älskar hunden det! Glad

"You just have to belive…"

frigge
0

Gäller det  bacon oxå?

flikkan77
0

Äter bara väldigt hårdstekt bacon. Tycker det är segt och fastnar i tänderna annars…

frigge
0

älskar det hårdstekt ..

flikkan77
0

… och sen häller jag fettet som blivit från baconet på vovvens mat. Glad

frigge
0

va, skämtar du? det är ju jättemycket fett..

flikkan77
0

Jo, men jag klarar inte av att äta det med sked. Får i mig det de gångerna jag gör sås på det. Annars får vovven det fettet.

Sen steker jag aldrig mer än max ½ paket bacon åt gången heller. Tycker om när det blir för mycket.

frigge
0

Man kan slänga fettet i pannan Glad

Arkim
0

Jag har aldrig ätit fettkanterna innan jag började med lCHF men nu gör jag det, tycker faktiskt det smakar riktigt bra.

pema
0

Jag klarar inte heller av fettkanterna på kött, vet inte om det sitter i generna Skrattande för varken mamma eller mormor gillar fettkanter.

Sen jag började med lchf har jag försökt att äta kanterna men det går inte det blir en snabb flytt till badrummet.

Cowboy
0

Det är väl klart att man ska äta det godaste.

Baconet får inte vara hårdstekt då steker man ju bort fettet, men om hunden får det kommer det ju trots allt till nytta. Jag låter hund eller katt (eller båda) slicka ren tallriken.

På julskinkan får andra gärna skära bort det vita bara jag får det.

Tvillingsyster
0

Nej, jag äter inte det synliga fettet i köttet. Det finns så mycket feta produkter - som smakar godare - att öka fettmängden med.

Jennix
0

Ja, jag äter absolut fettet på kött - om det smakar gott, vilket det inte alltid gör.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Tvillingsyster
0

#27…. Javisst, viss fett kan smaka gott…. det äter jag förstås…

PatrikHagglund
0

Köp lite rökt sidfläsk! Förutom att använda det till olika maträtter kan man tugga i sig det som det är eller så kan man lägga som pålägg på tex tunnbröd. Mums! Flört

Match
0

Om det är en väldigt stor fettkant brukar jag skära små bitar och ta en bit fett till varje tugga/bit kött. Då får man den goda smaken men känner inte konsistensen så mycket.

elisabeth83
0

Baconfettet går bra (alltså det som sitter på köttet) det är just om man grillar eller steker en bit kött och det blir stora kanter eller fett-segment som jag inte klarar att äta det, är nog konsistensen…. stekflott häller jag glatt över maten :)

lil-sis
0

Ibland. Ibland inte. Om det är grillat tycker jag det är godiare än om det är stekt. Och en hel fettrand klarar jag inte.

Tvillingsyster
0

Det är tur att vi är så olika vad gäller fettätandet….

FlörtGladCool 

babo
0

Jag äter fettet på för det mesta… nu blev jag sugen på knaperstekt bacon Tungan ute

storost
0

Jaaaaaa……. fettet från köttet - det gillar jag! Jag vet faktiskt inte, men jag tror att fram för allt kvinnor har mer problem att äta fettet från köttet än män.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

raphanus
0

#35 - Inte min mormor! Hon älskade ister och flott, och åkte till Norge ibland enbart för att äta "svinekoteletter" på restaurang, för där hade de ordentlig fettrand!

tamari
0

Det är ju så tråkigt att det inte finns nån fettrand på fläsket numera. Grisarna är för magra!  För en tid sedan köpte jag revbensspjäll att grilla. Där var inte en gnutta fett på dem inte! Fastnade på grillgallret gjorde de fast jag oljat in dem!! Men i Tallinn köpte jag en stor bit rökt skinka  som hade över 1 cm fettrand, Mums filibabba!

[Pennylane1]
0

fast köper man sidfläsk och bacon är det ju rätt mycket fett så de har väl putsat de andra köttdetaljerna?

Malinochclaes
0

Hej!

Ville bara tipsa om en kötträtt som jag brukar göra ibland. Den får goda fettkanter, lätta att äta.

Skivad fläskkarré, helst med ben, det blir godare.

Smör

Gul lök

Morötter

Hel svartpeppar

Lagerblad

Timjan

Hel kryddpeppar

Hel (krydd)nejlika

Salt

Vatten

Stek karrén i smör, ganska ordentligt, så den får brun stekyta. Då blir smaken godare.

Skär löken och morötterna i halvor och lägg dem i botten på en gryta. Lägg det stekta köttet ovanpå tillsammans med kryddorna och saltet. Häll på vatten så det precis täcker köttet. Smaka av vattnet så det är tillräckligt salt. Det ska vara ganska salt, mer än "potatisvatten", som buljong ungefär.

Koka köttet på låg värme i ca. 1,5-2 tim. Det är klart när det vill falla isär.

Mums! Jag äter det som det är men ibland tar jag lätt förvälld broccoli till. Man kan ta vad man vill. Kanske skirat smör…

På detta sätt blir fettkanten mjuk och lätt att äta. Man behöver nästan inte tugga alls :-) Hur gott som helst. Jag brukar göra en stor sats och styckfrysa in dem. Sedan tar man fram två och kör i micron några minuter. Inte lika gott som nylagat så klart, men TVÅ TIMMAR på spisen…!! Då lönar det sig att göra "storkok", iaf. tidsmässigt.

Kasta inte buljongen som blir. Man kan sila och reducera den till en tredjedel och blanda den med ungefär lika del vispgrädde och så har man en god soppa att dricka till mellanmål. Smaka så det inte blir för salt. Späd med mer vatten eller grädde tills det smakar bra.

babo
0

Tack för tipset - skall steka fläskkarré länge nästa gång ;)

Malinochclaes
0

Det viktiga här är att man tillsätter vatten efter bryningen. Då kallas det att bräsera köttet. Annars blir det bara hårt, torrt och tråkigt.

Tvillingsyster
0

Det här ser faktiskt gott ut….. tack för tipset…. Glad