Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-jag-behöver-måltidstips
Läst 7425 ggr
rottizz
0

vad äter ni till grillat?

Om man inte kan äta potatis osv, och nästan inga grönsaker. Jag har tidigare ätit grönsallad till och det är inte så bra om jag fattat det hela rätt (ska börja med LCHF kost idag) och nu har jag inga ideér. Förutom sås då =)

Sus123
0

Själv brukar jag passa på att även grilla lite grönsaker så som zuccini (stavas det så?) mm till och göra hemmagjord bea, *mums*

Eller varför inte lite hemmagjord coeslaw eller lite grönsallad med babyspenat mm?

Medlem
0

Till grillat brukar jag alltid göra blomkålsröra eller aburginröra med persiljesallad eller tatziki.

Zepp
0

Joo.. du skall äta grönt till maten, du kan äta skottkärrelass av grönsaker utan att det blir några mängder kolhydrater.. finns även rotfrukter som är bra!

Här får du en lista.. spara den som favo!

http://www.hertzmanfrukt.se/html/naring.html#

Här har du en länk för inspiration!

http://www.lchfmat.com/

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

SirfalasEmy
0

Hos oss blir det oftast Cole slaw eller zuccinisallad till grillat. Zuccinisalladen består av zuccini (som man steker lätt i smör) och blandas med purjolök, creme fraiche, majonnäs, salt och peppar.

Nu blev jag sugen på att grilla ikväll. Tungan ute

Skowne
1

Till grillkött är det väldigt gott med kryddsmör eller vitlökssmör.

* Kryddsmör: Blanda Smör, en stor klase persilja och en pressad vitlöksklyfta. Salt och peppar. Avsluta med en skvätt limesaft.

* Vitlökssmör: Som ovan fast utan persilja och lime. Ta istället 3-4 vitlöksklyftor.

Och så kan man ha en grönsallad till gjord på krispsallad och coctailtomater. Mmm

rottizz
1

oj, det fanns ju massor att äta till- trodde inte det var bra med grönsakerna, men vissa var ju ok- vad bra =)

Tack tack

Alkirone
0

Läste någonstans att man, när det gäller grönsaker kan räkna netto-kolhydrater, alltså dra ifrån fibrerna från kolhydraterna o ta den summan som räkneexempel? Någon som vet mer om detta? Ge gärna ett exempel, tack alla som hjälper till.

maxiq
0

Till grillat äter jag oftast mer grillat! Först en stor biff sedan en lite mindre!

Tungan ute

Vill jag ha lite variation i min lilla kostcirkel så kan jag slänga på lite Halloumi-ost som blir ett perfekt komplement när den fått lite grillyta. Jag kan även röra ner curry i creme fraiche och äta till.

nyborjare08
0

#7 I svenska innehållsförteckningar och näringstabeller så är den uträkningen redan gjord. I USA tror jag man behöver räkna men jag vet inte på vilket sätt.

mazen
0

Jag tärnar rättika som jag kokar 10-15 minuter och gör sen på samma sätt som potatissallad. Sen massor med kryddsmör, googla på kryddsmör så får du massor med tips

MegN
0

Jag kör mest på vitkål. Antingen i form av cole slaw eller wokad, finstrimlad (gärna med lite lökstrimlor också - och ibland knaperstekta baconstrimlor för extra sälta) - har t.o.m. lyckats lura ungarna att den wokade vitkålen (med lite soja,olja o kryddor) var orientaliska nudlar…! (ha!)

Och så funkar det förstås med bearnaise och kryddsmör (helst vitlök och/eller persilja).

Luccy
0

Vanlig blandsallad o en stor klick hemmagjord tzatziki o kryddsmör. Skrattande Annars kör jag gärna en Maxiq, hahahaha

blackeyes
0

Jag brukar ta lite tärnad fetaost, några klyftade urgröpta tomater, ett stånd broccolli, lite marinerade vitlöksklyftor, salt och peppar och ibland lite sweet chili sås. Blandar det och kör i en övertäckt (med folie) form i ugnen, ca 200 grader, i 25-30 minuter.

Har även en fetaoströra som är väldigt uppskattad, kör den i mixern. 1 paket feta, 1-2 generösa matskedar CF, sambal oelek efter behag, ett par vitlöksklyftor och smaka av med salt och peppar.

nyborjare08
0

Jag gör ibland falsk potatissallad. Tärnar och förväller squash och blandar i en röra av creme fraiche, majonnäs, senap, en skvätt vinäger, rödlök och kapris. Mums!

pema
0

Jag brukar ta äta lite Brie till grillat.

Annica38
1

Jag brukar ta ett glas vitt vin! Skrattande

nyborjare08
0

Jag brukar grilla brie Tungan ute

LuRaN
0

Jag brukar äta tzatsiki, avokado och vitlökssmör i massor……

pema
0

#17 Grillad brie låter gott måste prova ikväll.

shark56
0

Om vi äter med ej LCHF vänner brukar vi göra detta.

Ett gäng färskpotatisar som är skrubbade, 2-3 gullökar delade i klyftor, 2-3 gula paprikor delade i klyftor.

Allt läggs i en djup ugnsplåt åtskiljt, häll över olivolja, strö salt på in i ugnen översta facket 225 grader först ca 20 min tag ut rör om in ytterligare 15-20 min - Klart, salta om det behövs.

Vi LCHFare tar lök och paprika och grillat med bea-sås gästerna avundas och vill gärna ta utav löken och paprikan potatisen kommer ofta liksom på sidan.

Smaklig måltid.

fru-kryss
0

Jag tar ett glas rött eller tvåCool

maxiq
0

Nu handlar väl ändå tråden om vad vi äter till grillat? Flört

Skål ändå! Skrattande

nyborjare08
0

#19 lägg på hackade blandade nötter och kanske liiite hackad torkad frukt och några droppar honung (om du klarar att äta det utan sötsug). Jättemumsigt! Tungan ute

rottizz
0

vilka goda tips =)

copia
0

En god gratäng

zuccini i skivor i botten på en form.

krydda med rosmarin, vitlök,salt och peppar

en burk krossad tomat på det

rör ihop turkyougurt med smulad fetaost och bred över

lite vanlig ost på toppen och in i ugnen en halvtimme eller så.

kan varieras med andra grönsaker och kryddning i det oändliga

idag la jag aubergine och haricot vertes i en form, kryddade, kokade ihop en dl grädde o smulade i 100 gram ädelost, hällde det äver grönskerna. 20 minuter i ugnen på 200 grader.smaskens

Mcshep
0

Man blir ju nästan hungrig av att läsa den här tråden.

Och så påstås det att LCHF mat ska vara fantasilöst, man äter bara kött Tungan ute. Jag tycker att här fanns det tips på hur mycket gott som helst.

Själv kan jag tipsa om den goda varma vitkålssalladen från bloggen Enbart det jag äter  http://enbart.com/2008/04/23/snabba-varma-vitkalssalladen/.

Ibland gör jag potatissallad men byter ut potatisen mot zucchini och har mycket ägg i.

marialan
0

Var ute och grillade idag - korv från "korvhuset" i malmö som har 101 olika korvsorter från hela världen! Vi köpte 6 olika kvalitetskorvar för provsmakning.

till detta hade jag surkål som jag rörde ned dijonsenap i samt liite ajvar bredvid. Är fortfarande mätt nu flera timmar efter!GOTT!!!Tungan ute

willowpysen
0

en blandning av oliver, soltorkade tomater i vitlöksolja, mycket feta-ost och lite paprikaskivor och gurkskivor åt jag till den grillade kycklingen idag *yummie*

"En stund i taget - här & nu"

rottizz
0

tur att ni finns så man får supergoda tips =)

Kraman
0

Jag brukar lätt förvälla Blomkål & Broccoli buketter som jag sen lägger i en smord ugnsform och strör över rikligt med god ost. Sen in i ugnen till osten smält

Tycker det är kanon till