Majonäs
Mixade egen majonäs i helgen med mindre lyckat resultat smakmässigt. Jag använde rapsolja och antar att det var den som påverkade smaken negativt.
Tips på en bra och neutral olja mottages tacksamt
Jag brukar göra så här…
2 äggulor
2 tsk fransk senap
2 tsk vitvinsvinäger
salt och vitpeppar
ca 3 dl rapsolja och 2 dl olivolja
Vispar ihop äggulor, vinäger, senap, salt och peppar med elvispen på lägsta fart. Fortsätter sedan med oljan lite i taget.
Tycker det blir en lagom kombination av raps- och olivolja.

Den enda oljan jag vet som är neutral i smaken är majsolja, men den kanske inte är så bra…
Är det någon som har provat att göra majonnäs med ghee?
#2, jag har för mig jag sett någon skrivit om det. Vet dock inte hur det blir konsistensmässigt, då ghee innehåller väldigt mycket mer mättat fett än någon olja.
Macadamiaolja lär fungera bra och bör vara bäst ur hälsosynpunkt (minst fleromättat fett). Tror dock det är svårt att få tag på sånt (till vettigt pris ivf) i sverige. Det är väldigt vanligt i bl.a australien.

Jag har gjort på kokosolja och tyckte det blev gott, dock blir den lite fastare.
Jag tror att du redan har använt en av de mest neutrala oljor son finns. Om det inte var något fel på din rapsolja (gammal eller begynnande härsken) så smakade nog det du tyckte var mindre gott helt enkelt olja. Olja smakar ju inte mycket men det är ju inte lika smaklöst som vatten för den skull. Den som är van vid köpesmajonäs kanske inte tänker på att enbart olja och äggulor inte smakar mer än just det.
I köpes majonäs finns både kryddor och vinäger (syra) som balanserar den fadda feta smaken från oljan. Gör du egen majonäs på bara äggula och olja samt möjligen lite salt o peppar så blir det en fadd och lite unken smak, det tycker nog jag med.
Alternativt få du vara väldigt generös med vitlöken så får du "aioli". Jag tror inte att det lönar sig att köpa något mer exklusivt i oljeväg för en hemgjord majonäs skull. En rapsolja av god kvalité är faktiskt det bästa tänkbara du kan använda till det ändamålet, sett ur alla aspekter inkluderat priset. Dvs. om du bara kryddar den tillbörligt.
VH!/K.
Nyligen gjorde jag en majonnäs av kallpressad rypsolja. Blev inte bra. Alldeles för stark i smaken, litet bitter eller besk. Skaldeman varnade i Gi-noll-boken för det. Vanlig rypsolja är däremot mycket neutral i smaken och lämpar sej bättre till majonnäsen. I Finland används mest rypsolja. Rypsen lär vara släkt med rovan och rapsen med kålroten. Båda har samma smak(läste jag).
Ska snart göra en sats till med den vanliga(billigare)oljan för smakens skull.