Sockertensider?
Jag har lite risigt hår, antagligen för att min schampo tvättar "för rent". Fick tips att leta efter schampon med sockertensider, de ska tydligen vara mildare.
Hm, det måste i alla fall vara bättre att ha socker i håret än i magen!
Hyfsade schampon hittar du på hälsokosten. Urtekram har flera sorter, Weledas tror jag är ok också. Eller så kan du sluta med schampo helt och ge dig hän med balsammetoden istället. Mitt hår har aldrig varit så bra som när jag slutade med schampo…
Jag har hört talas om det där, det funkar väl bara om man har väldigt lockigt hår?
#2 Nä, det fungerar på allt hår men extra bra på lockigt. Här står det om rakt hår: http://lockig.se/?q=node/9
Jag har inte lockigt hår. Inte helt rakt heller men nästan så. Med balsommetoden är håret mycket följsammare och har fått mer volym, ibland kan det till och med vara vågigt. Och det är så mjukt…
Jag har tvättat mitt hår med balsam i omgångar. Jag har inte lockigt hår men får ganska vågig om jag låter det självtorka efter balsamtvätt. Alltså svårt att få ordning på det. Jag måste torka med hårtork för att få det som jag vill.
Hårkvaliteten har blivit bättre och så behöver jag inte tvätta håret varje dag.
Inte använt något schampo på snart 1.5 år, har aldrig haft bättre hår. Tidigare mjäll är helt bortblåst, skorpor i hårbottnen existerar inte längre och håret är aldrig fett. (Tvättar givetvis regelbundet med vatten)
Något "naturligt" schampo kan säkert funka bra men har inte någon anledning att testa, heller inte något jag för tillfället har ekonomi att göra..
balsamtvättar sen 10 månader. Har inte lockigt eller långt hår. Kommer inte att återgå till schampotvätt, håret är sååå mycket bättre nu.

Nu har jag lusläst på siten lockig.se och är väldigt sugen på att prova!
Ni som balsamtvättar, använder ni först ett "tvättbalsam" och sen ett "vårdande" balsam? Berätta gärna vilket balsam som används! Hur ska man hitta vilket balsam man kan använda till vad? Jag förstår mig inte riktigt på deras recensioner…
jag kör med coops balsam hela tiden. Tycker inte jag behöver olika man får prova sig fram!
spkn1, du tvättar alltså håret bara i vatten? Ingen balsam eller nåt, som de andra här pratar om?
#7 Jag använder Änglamark sensitive som tvättbalsam. Sen har jag i lite Nivea cacao explosion (vårdande) utan att tvätta ut tvättbalsamet. Sköljer ur alltihop och har sen i en kilick Klick (glidmedel från Apoteket).
Kan inte ha i gelé, spray, mousse och sånt. Dels reagerar hårbotten illa och så försvinner allt vad krusighet heter. Håret blir helt spikrakt av grejs även om det är för lockigt hår!
#10 Glidmedel i håret? Wow, spännande!
Var får du tag på Nivea Cacao explosion? Är det för hår?
/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend. (David Perlmutter)
det är ett hårbalsam, finns bland sådana.
#11 Nivea cacao explosion… Luktar godis.
Det verkar som om åsikterna är delade…Det här balsam-stuket, är det överlägset milda schampon?
vad menar du med det? Det är ju inga schampon det är balsam.
#14 Har tillfälligt börjat med schampo igen och tycker håret är helt hopplöst nu. Det blir som svinto och de mjuka vågorna jag hade tidigare är som bortblåsta. Nu vet jag inte om mitt schampo är milt eller inte (oparfymerat från Apoteket som rekommenderas som sista schampo innan balsammetoden) men håret är helt klart trevligare när man tvättar med balsam…
Det är ju bara att testa, gillar du inte att tvätta med balsam är det ju bara att shamponera.
# 14 jaha ja jag läste fel, nu fattar jag vad du skrev!
Eller ändrade du ditt inlägg? För jag fattar inte hur jag kunde tolka det så galet?
#15:
#14 menar väl vad skillnaden på schampo och balsam är. Jag vet själv inte, undrar om det ens är någon större skillnad? Kemikaliegoja man smetar in i håret/hårbottnen är ju båda två. Så det känns som skillnaden mest är någonting tillverkarna definierat?
jo jag såg det ju, men jag menar, varför såg jag inte det tidigarenär jag frågade!? Totalt hjärnsläpp!? Tillfällig blindhet?! ELler möjligen att # 14 förtydligade efter min fråga!?
Hoppas på det senare annars måste jag ng gå till optiken eller hjärnskrynklaren eller något!
Oj, lätt förvirring här…
1) "vanligt" schampo, köpes i affär eller hos frissan, innehåller vanliga, ganska starka grejer.
2) Sen finns det milda schampon, med mildare innehåll. Finns oftast hos hälsokosten.
3) Balsam - man använder inte schampo öht, bara balsam. Det ska inte innehålla vissa saker (silikoner?) men kan ofta köpas i vanliga affärer.
Hoppas jag fattat det hela rätt!
framförallt är det väl de där uttäcka sulfaterna man slipper?
Sulfater? Milda makter, jag vet inte vad det är, men det känns inte som om det är något man vill hälla i håret.
Någon borde skriva "Den hemlige kemisten" så vi får veta vad det är vi smetar på oss!
#20 Helt rätt…
#22 Tvål och schampo behöver nånting som löser fett, annars fungerar det inte att tvätta med. I billiga flytande tvålar, i de flesta schampon och i diskmedel och liknande används natriumlaurylsulfat som lösningsmedel. Billigt och effektivt. Lite för effektivt, det torkar lätt ut hår och hårbotten.
Nu har jag använt ett lite mildare schampo några dagar och jag märker skillnad redan! Håret är inte lika risigt som det brukar vara! Hurra för socker i håret!

24 Vilket shampoo använder du??
Det är Dr Hauschkas aprikosschampo för torrt och skadat hår.