Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 3883 ggr
mazen
0

Medellivfslängd

Min uppväxt var i utkanten till Falun (Främby ) Och har läst en del på diverse forum att vi lchfare har fel, medellivslängden är så mycket längre nu. Var i koppargruvan där jag läste att medelivslängden hos en falubo var ca 49 år och det ver förmodligen på grund av röken från gruvan. Det finns en stadsdel som heter Daglöstäkten på grund av röken från gruvan. I falun åt man annars ganska bra falukorv på den tiden då den var från oxkött. Finns det några säkra uppgifter om medellivslängder i tiden?

Falubor rätta mej om jag har fel

nyborjare08
0

På vilket sätt har lchf:are fel? Förstår ju inte riktigt vad du menar… Medellivslängden var ju kortare förr. Mycket pga sämre sjukvård, sämre hygien och i Falun troligen också pga röken från gruvan.

(fd falubo)

LatMask
0

Att meddellivslängden är längre nu består mest p g a att barnadödligheten är så låg.

mazen
0

Har bara uppmärksammat att våran kost smutskastats genom att medellivslängden är så mycket längre nu men läser man lite om arbetsmiljön i historien så kan man nog förstå  att man inte blev så gammal. Jag menar inte att lchfare har fel men det skrivs en del om det vi äter och medellivslängden förr och nu. Förstå mej rätt , jag är lchfare i själ och hjärta så missuppfatta inte det här fel

nyborjare08
0

Nädå jag missuppfattade dig nog rätt! Flört

DesK
0

Mazen, jag bor i Falun sedan snart 2 år och var nere i gruvan på guidad visning förra sommaren. Enligt guiden var medellivslängden längre bland falubor tack vare röken från gruvan och det goda kosthållet med fet riktig falukorv mm.

/Désirée

mazen
0

Om du var ner i gruvan och såg arbetsmiljön tror du verkligen på vad guiden sa

Sindri
0

Medellivslängd längre eller kortare jämfört med vad?

Vi måste skilja på medellivslängd och förväntad livslängd (för de som överlevde spädbarnsåren)

Jag har sett uppgifter om att de människor som i forntiden överlevde barndomen, olyckor och sjukdomar kunde bli ganska gamla. Precis som de fortfarande kan hos vissa naturfolk.

När industrialiseringen började så levde vi verkligen inte naturligt, vi hade redan börjat i o m jordbruket att slita hårt, använda alkohol, tobak, äta fel mm mm.

Så vissta kan jag tänka mig att gruvarbetare dog i förtid. Intressant är också att veta om man i medellivslängden har räknat med de som omkom i olyckor, det drar ju ner statistiken betydligt, för det fanns inte mycket till skyddsombud på den tiden.

Tycker f ö att ordet medellivslängd inte är ett bra uttryck, för de flesta verkar tolka det som förväntad livslängd.

mazen
0

Medllivslängd kan när det är statistik inblandat vara ganska svårtolkat. Det finns en hel del aspekter som påverkar statistiken. Maxlivslängd verkar vara mer rättvist och den verkar ju inte ha förändrats på många hundra år

Floydian
0

Jag har hört någonstans att vi nu har en utveckling där barnens livslängd inte längre kommer vara längre än föräldrarnas.

Vet inte vilka generationer man pratade om helt säkert, men kanske har det samband med fetmaökningen och liknande? (som ju enl Doc's diagram uppträder samtidigt som lightprodukternas och nyckelhålsmärkningens genomslag, dock inget sagt om orsak/verkan)

Wildrat
0

#9 De jämför väl de som är födda före och runt om andra världskriget med de som är födda senare.

Malusen
0

Jag har hört att när vi gick över till jordbrukssamhälle så blev vi 20 cm kortare.Glad

lizaohman
0

Japp, de kom direkt och kapade benen på oss. "Jaså du brukar jorden, din jordbrukare - då tar vi till yxan!"

Det är sant, tro mig Skrattande

MegN
0

#11 Stod de nere i åkerfårorna när inspektören var där och mätte…? Cool

Nej, jag bara dummar mig - jag tror också att övergången till att äta djurfoder (som spannmål osv först var menat som) gjorde befolkningen mindre hälsosam.

Floydian
0

#12 *fniss*  Skrattande